خوراکی های مضر برای تری گلیسیرید

atoosamirzavandi
خوراکی های مضر برای تری گلیسیرید را با مطالعه این مقاله بشناسید.

تری گلیسریدها ترکیب شیمیایی هستند که در مواد غذایی، بدن و پلاسمای خون، موجودند و همراه با کلسترول لیپیدهای پلاسما را تشکیل می‌دهند. تری گلیسریدهای پلاسما ناشی از چربی مواد غذایی هستند و یا از سایر منابع انرژی مانند کربوهیدراتها در بدن ساخته می‌شوند.
در ادامه این مقاله به معرفی غذاهایی می پردازیم که برای کاهش تری گلیسیرید مضر هستند و تمام تلاش و یعی افراد برای کاهش تری گلیسیرید را هدر می دهند.

سبزیجات نشاسته ای

بعضی از سبزی جات برای کاهش تری گلیسرید مناسب تر هستند. از سبزیجاتی که مقدار نشاسته زیادی دارند خود داری کنید مثل نخود فرنگی و ذرت. زیرا بدن وقتی که نشاسته بیش از نیازش دریافت می کند آن را تبدیل به تری گلیسیرید خواهد کرد. در عوض می توانید از دیگر سبزیجات مثل کلم، گل کلم و قارچ استفاده کنید.

پختن لوبیا به همراه شکر و گوشت

لوبیا حاوی فیبر و دیگر مواد مغذی است. اما اگر به همراه گوشت و شکر پخته شود قطعا انتخاب خوبی نخواهد بود. برچسب روی قوطی باید مشخص کند که  محتوای قوطی حاوی چیست و چه مقدار شکر و چربی دارد. لوبیا سیاه منبع خوبی از فیبر و پروتئین می باشد، بدون چربی اشباع شده و شکر افزودنی.

زیاده روی در خوردن مواد مفید

بدون شک میوه ها غذای خوبی هستند بخصوص اگر از میوه به جای دسر استفاده کنید. اما اگر دچار تری گلیسیرید بالا هستید بهتر است که بیشتر از 2-3 تکه میوه در طول روز نخورید. این راهی است که دریافت شکر طبیعی موجود در میوه ها را کاهش می دهید. اگر از میوه خشک استفاده می کنید به یاد داشته باشید که قطعات بزرگ میوه وقتی خشک می شوند سایز شان کوچک تر خواهد شد پس شما را به اشتباه نیندازد.

الکل

ممکن است که فکر کنید الکل برای قلب مفید است. اما مقدار زیاد آن باعث افزایش تری گلیسیرید خواهد شد و فرقی ندارد که شراب، آب جو یا هر نوشیدنی الکلی دیگر باشد. مقدار زیاد شکر در مواد اولیه آن ها موجود است نیز می تواند ایجاد مشکل کند. پزشک شما ممکن است که توصیه کند به علت بالا بودن تری گلیسیرید هرگز الکل ننوشید.

تن ماهی

ماهی یک غذای عالی برای قلب است. اما زمانی که ماهی تن را مصرف می کنید دیگر به همان اندازه برای بدن مفید نخواهد بود. بهتر است از ماهی هایی که در بسته های آب بسته بندی شده اند استفاده کنید.

نارگیل

نارگیل استفاده های زیادی دارد. می توانید محصولات زیادی با نارگیل در بازار ببینید مثل شیر نارگیل، آب نارگیل، روغن نارگیل و خود میوه نارگیل. عده ای بر این باورند که نارگیل مزایای زیادی برای سلامتی دارد اما نارگیل دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده می باشد. پس بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا مشخص کند به مصرف خود ادامه دهید یا آن را محدود یا قطع کنید.

غذاهای نشاسته ای

خوردن مقدار زیادی پاستا، ماکارونی، سیب زمینی باعث می شود که بدن مقدار مازاد آن را به تری گلیسیرید تبدیل کند. می توانید از این مواد غذایی استفاده کنید اما مقدار آن را به اندازه انتخاب کنید. یک قسمت از سه قسمت نان، یک سوم پیمانه برنج، نصف پیمانه پاستا یا نصف پیمانه سیب زمینی اندازه های مناسبی هستند.

نوشیدنی های شیرین

از یک لیوان نوشیدنی مقدار زیادی شکر وارد بدن خواهد شد. هر نوع نوشیدنی شیرین بخورید مثل چایی بستنی شیرین بنوشید، نوشابه، آب میوه یا قهوه مقدار زیادی شکر وارد بدن خواهد شد که بدن نمی تواند به درستی آن را کنترل کند و آن ها را به تری گلیسیرید تبدیل می کند. پس اگر در حال ترک مصرف شکر هستید نوشیدنی ها را نیز از یاد نبرید.

عسل

ممکن است با خود فکر کنید که عسل و شیره انگور یا خرما جز مواد شیرینی هستند که برای بدن بدون ضرر خواهند بود زیرا قند آن ها طبیعی است. اما همانند شکر آن نیز می توانند میزان تری گلیسیرید را افزایش دهند. زمانی که در حال کاهش تری گلیسیرید خود هستید بهاین مواد شیرین طبیعی نیز دقت کنید و آن ها را جدی بگیرید تا نتیجه مطلوب تری دریافت کنید.

پیراشکی

به علت بالا بودن تری گلیسیرید، باید مصرف چربی های اشباع را محدود کنید. چربی اشباع در کره مورد استفاده در تهیه این مدل خوراکی ها وجود دارد. همچنین باید از چربی های ترنس نیز خودداری کنید. برچسب مواد غذایی را حتما چک کنید.

گوشت بسیار چرب

نباید مصرف گوشت را به کلی متوقف کرد اما از گوشت های فاقد چربی استفاده کنید.

کره یا مارگارین

روغن زیتون را جایگزین کره و مارگارین کنید زیرا حاوی مقدار زیادیچربی اشباع شده و ترنس هستند. برای تهیه غذا، سالاد، طبخ گوشت و سبزی از روغن زیتون استفاده کنید. روغن کانولا، روغن گردو و کتان نیز گزینه های خوبی خواهند بود.
منبع الو دکتر
10 دلیل تری گلیسیرید بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ