کور رنگی چیست؟ راه های درمان

parya
اگر کور رنگی در نتیجه اثرات جانبی داروهایی تجویزی که مصرف می کنید، باشد، ممکن است بتوانید کاری برای آن انجام دهید. برای مثال، ممکن است پزشکتان بتواند داروی متفاوتی را تجویز کند. اما نوع اصلی کور رنگی، که از خانواده به ارث می رسد، درمان نمی شود.

درمتداول ترین نوع کور رنگی، فرد نمی تواند تفاوت بین بعضی سایه های رنگ قرمز و سبز را تشخیص دهد. این مشکل در بقیه افراد در مورد تشخیص سایه های خاص رنگ آبی و زرد گیج وجود دارد. کور رنگی در افراد می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره کوررنگی این مقاله را تا انتها بخوانید.

کوررنگی چیست

کور رنگی چیزی که واقعا به نظر می رسد نیست. بیشتر افرادی که این مشکل را دارند، بعضی از رنگ ها را به درستی می بینند اما الباقی را نمی توانند از هم تفکیک کنند. “بینایی ناچیز رنگ ها” شاید نام بهتری باشد. فارغ از اینکه آن را چه بنامیم، در مردان بیش از زنان متداول است. حدودا هر یکی از 12 مرد کور رنگی دارند و در مقایسه با آن از هر 200 نفر زن 1 نفر این مشکل را دارد.

دو نوع اصلی:

در متداول ترین نوع کور رنگی، فرد نمی تواند تفاوت بین بعضی سایه های رنگ قرمز و سبز را تشخیص دهد. این مشکل در بقیه افراد در مورد تشخیص سایه های خاص رنگ آبی و زرد گیج وجود دارد. کور رنگی در افراد می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

چگونه می توانیم رنگ ها را ببینیم:

شبکیه، لایه ای در پشت کره چشم است که نسبت به نور حساس می باشد. شبکیه دو نوع سلول دارد که rod و cone نامیده می شوند. rod ها در نور کم کار می کنند و cone ها در مقابل نورهای شدیدتر واکنش نشان می دهند و هر دو در مقابل رنگ ها واکنش نشان می دهند. پیغام آنها از سلول های عصبی چشم به مغز انتقال داده می شود، جایی که پیغام ها ترکیب می شوند تا تمام رنگ های رنگین کمان تفکیک داده می شود. تقریبا 12% زنان یک نوع cone اضافی دارند که به آنها اجازه می دهد 100 بار رنگ های بیشتری نسبت به سایر افراد ببینند.

کور رنگی چطور اتفاق می افتد:

اگر کور رنگی داشته باشید، به این معناست که حداقل در یک نوع از  coneها مشکلی وجود دارد. این coneها ممکن است  تشخیص رنگ هایی را از دست داده یا رنگ را چیزی غیر از آن که هست، تشخیص دهد. در هر دو صورت، اطلاعات صحیح نمی تواند به مغز فرستاده شود. از آنجا که cone ها به بهتر دیدن جزئیات چیزی که به آن نگاه می کنیم هم کمک می کنند، کور رنگی ممکن است باعث شود کمی از شدت آن کم شود.

به چه دلیلی این مشکل رخ می دهد: ژنتیک

بیشتر افرادی که کور رنگی دارند، با این مشکل متولد شده است و این برای آن است که کور رنگی معمولا با ژنی که از والدینتان می گیرید، شروع می شود.  این ژن ها ساختار صحیحی به بدن نمی دهد تا رنگدانه های آبی، قرمز و سبز را برای cone ها ایجاد کند. بدون این رنگدانه ها، cone نمی تواند رنگها را تشخیص دهد.

به چه دلیلی این مشکل رخ می دهد: بیماری

کور رنگی می تواند بر بعضی از افرادی که با آن متولد نشده اند، نیز تاثیر بگذارد. بیماری های خاص چشمی می تواند منجر به بروز آن شده و همچنین در امتداد بیماری های همچون لوسمی، پارکینسون، آلزایمر، کم خونی سلولی داسی شکل یا اختلال مصرف الکل ایجاد شود.

به چه دلیلی این مشکل رخ می دهد: دارو یا مواد شیمیایی

داروهای خاصی کور رنگی را به عنوان یک اثر جانبی به جود می آورند، از جمله آنهایی که برای بیماری های قلبی، فشار خون بالا، اختلال نعوذ، بیماری های عصبی یا اختلالات عاطفی، استفاده می شود. کور رنگی همچنین ممکن است از کار کردن در محیطی باشد که دارای مواد شیمیایی مانند کودها یا حلال های شیمیایی است.

چطور متوجه آن شویم:

اگر کودکتان کور رنگی داشته باشد، تا زمانی که شروع به یادگیری نام رنگ ها نکند، متوجه اش نخواهید شد. یا ممکن است زمان دشواری را در مدرسه برای امتحانات یا تکالیفی که باید از مواد رنگی استفاده کند، داشته باشد. فکر خوبی ست که بینایی کودکانتان را در محدوده سنی 4 سالگی تست کنید. اگر سابقه کور رنگی در خانواده تان وجود دارد، کودک تان را توسط یک چشم پزشک معاینه کنید.

چگونه تشخیص داده می شود:

راه اصلی برای اینکه بگوییم یک نفر کور رنگی دارد، دادن تست رنگی ایشی هارا است. این تست تصاویری است که از نقطه های رنگی درست می شود. اگر رنگ را به درستی ببینید، یک عدد یا شکل را در هر تصویر پیدا خواهید کرد، در حالی که اگر فردی مبتلا به کور قادر به دیدن آن نخواهد بود. می توانید چنین تستی را خودتان بگیرید، اما چشم پزشک بهتر می تواند آن را برایتان  انجام دهد.

زندگی با IT: گجت ها

اپلیکیشن های تلفن همراه یا تبلت کامپوترها می تواند به شما بگوید یک چیز به چه رنگی است. یک عکس بگیرید، زمانی که روی قسمتی از عکس بزنید، برنامه به شما می گوید که چه رنگی است. بعضی از برنامه ها حتی می توانند سایه های رنگ ها را نیز به ما بگویند. اگر کور رنگی قرمز-سبز داشته باشید، لنزهای خاص ممکن است به شما اجازه دهد، واضح تر ببینید.

زندگی با آن: عادات

اگر کور رنگی دارید، کمک خواستن از یک نفر می تواند به شما کمک کند. از او بخواهید لیبل هایی بر لباس هایتان قرار دهد که به شما می گوید، چه رنگی هستند، بنابرین می توانید چیزهایی که با این لیبل ها همخوانی دارند را انتخاب کنید. کمد لباس هایتان را مرتب کنید تا لباس هایی که می توان با هم بپوشید، در کنار هم قرار بگیرند. همچنین شاید پیغامی که رنگ ها در اشیاء مختلف میدهند مثل چراغ های راهنمایی رانندگی، را حفظ کنید.

آیا کوررنگی قابل درمان است؟

اگر کور رنگی در نتیجه اثرات جانبی داروهایی تجویزی که مصرف می کنید، باشد، ممکن است بتوانید کاری برای آن انجام دهید. برای مثال، ممکن است پزشکتان بتواند داروی متفاوتی را تجویز کند. اما نوع اصلی کور رنگی، که از خانواده به ارث می رسد، درمان نمی شود.

کار کردن بر روی درمان:

محققان دنبال راهی برای درمان کور رنگی ژنتیکی هستند تا به cone ها کمک کنند تا کارش را بهتر انجام دهد. آزمایش بر روی حیوانات امیدوار کننده بوده است و تست بر روی انسان ها، که آزمایشات بالینی نامیده می شود، در حال حاضر، در حال انجام است. اگر برایتان جالب است که در این تست ها مشارکت کنید، با چشم پزشکتان درموردش صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ