سلامت دهان و دندان با همین چند راهکار ساده و مفید

pegiu
برای آنکه دندان های سالم و لبخند زیبایی داشته باشید این مطلب را بخوانید

سلامت دهان و دندان

دهان و دندان از اعضای مهمی است که خفظ سلامت آن در حفظ سلامت بدن نیز بسیار موثر است.همچنین آراستگی و پاکیزگی نیز به همراه دارد.برای آنکه دندان های سالمی داشته باشید با رسیدگی های ساده نیز می توانید به نتیجه دلخواه و رضایت بخش خود برسید.

راهکارهای آسان برای داشتن دندان های سالم

در ادامه این مطلب از الودکتر راهکار های ساده اما مفید، برای داشتن دندان های سالم را بخوانید.

ترس و اضطراب  از دندانپزشکی

یکی از مهمترین موارد برای حفظ سلامت دندان ،رفتن به دندان پزشکی و ویزیت های دوره ای است.که بسیاری از افراد به علت ترس از دندانپزشکی اینکار ار انجام نمی دهند.اگر در صندلی دندانپزشک هستید، با قرار دادن یک پخش کننده موسیقی و هدفون به خود، آرامش دهید.. بالاتر از همه، با دندانپزشک خود ارتباط برقرار کنید. آنها ترس شما را می فهمند و می خواهند کمک کنند.

ابتدا خلال دندان یا نخ دندان؟

بهتر است پیش از مسواک کردن، میان دندان ها و لثه ها،و محل هایی که مسواک به آن نمی رسد را با نخ دندان از آلودگی ها پاک کنید.پس از مسواک زدن می توانید با یک دهان شویه آنتی باکتریال نیز دهان و دندان خود را پاکیزه نمایید.

پاکسازی دهان و دندان

به طور منظم با استفاده از خمیر دندان و نخ دندان، برای حذف مواد غذایی که به دام افتاده  به پاکیزگی دهان و دندانتان رسیدگی نمایید.این امر به افزایش سلامت و درخشش دندان های شما کمک خواهد نمود زیرا در ادامه، مشکل به لثه ها می رسد.

مسواک خود را تعویض کنید

مسواک براق، صاف، و سالم بسیار مهم است. برای کمک به حفظ لبخند خود، هر سه یا چهار ماه مسواک خود را جایگزین کنید؛ اگر از مسواک های برقی استفاده می کنید برای تعویض سر آن با افراد متخصص مشورت نمایید.

پنیر برای دندان های سفید!

پنیر دارای کلسیم ضروری برای ساخت دندان است. فراموش نکنید که ویتامین D را در رژیم غذایی خود قرار دهید که به بدن کمک می کند که کلسیم را جذب کند. چند غذای غنی از ویتامین D عبارتند از شیر، زرده تخم مرغ و ماهی.سعی کنید این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و مصرف نمایید.اگر در میزان استفاده از کلسیم نگران هستید می توانید با پزشک متخصص صحبت نمایید.

نه به نوشابه و نوشیدنی های سودا دار

قهوه ونوشابه برای رنگ دندان ها بسیار مضر است.بعضی از خوردنی ها می توانند در تغییر رنگ دندان موثر باشند.گاهی دندان ها را درخشان نموده و بعضی دریگر دندان ها را زرد می کنند  و موادی مانند توت فرنگی و ، سپس سیب، گلابی، هویج، و یا کرفس و زغال سیاه برای سفیدی دندان موثر می باشند .برای داشتن دندان های سفید در مصرف مواد روزانه رعایت کنید.

تنظیم رفلکس اسید معده

اگر ریفلاکس اسید دارید، آن را کنترل کنید تا به حفظ مینای دندان و سلامت دهان خود کمک کنید. غذاهای رایج و نوشیدنی هایی که باعث رفلاکس می شوند عبارتند از: شکلات؛ الکل؛ نوشابه های کافئین مانند نوشابه، قهوه و چای؛ سیر و پیاز؛ لبنیات؛ گوجه فرنگیها؛ میوه های خانواده مرکبات؛ نعناع؛ و غذاهای تند، چرب و یا سرخ شده.

زبان خود را مسواک بزنید

زبان نیز از نقاطی است که باید به آن توجه کنید.زبان را نیز مانند دندان هایتان مسواک کنید.زبان می تواند محلی برای تجمع باکتری ها باشد.شستشوی زبان علاوه بر اینکه در پاکیزگی دهان شما موثر خواهد بود در بوی دهان شما نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.مسواک های مخصوصی نیز وجود دارد که برای شستشوی زبان استفاده می شوند که با مشورت پزشک می توانید این مسواک های مخصوص را تهیه نمایید.

دارو می تواند باعث خشکی دهان شود

دهان شما برای حفظ سلامتی به بزاق نیاز دارد، اما صدها دارو مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا و آنتی هیستامین ها می توانند بزاق را خشک کنند. داروها شایع ترین علت خشکی دهان است. برای کمک به نگه داشتن مرطوب بودن دهان خود ، مصرف مایعات خود را افزایش دهید، از دندانپزشک خود در مورد یک محصول بزاق مصنوعی بپرسید، تا  پس از غذا و یا در صورت نیاز  بخورید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ