اطلاعات بیشتر در مورد لوپوس که نمی دانستید!

atoosamirzavandi
لوپوس نوعی بیماری است که به سیستم ایمنی بدن مربوط می شود. برای آشنایی با آن این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

لوپوس نوعی بیماری است که سیستم ایمنی در تشخیص عوامل بیماری زا دچار اشتباه می شود و به جای حمله به این عوامل، ارگان های بدن را مورد حمله قرار می دهد. در بدن افراد سالم سلول های پروتئینی به نام آنتی بادی برای مبارزه با عوامل بیماری زا مثل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها تولید می شوند.
اما در بدن افرادی که دچار بیماری لوپوس شده اند، آنتی بادی ها توانایی تشخیص عوامل بیماری زای خارجی را از سلول ها و بافت های بدن ندارد. این بیماری خود درگیری، باعث می شود که سلول ها و بافت های بدن در اثر اتصال آنتی بادی ها ملتهب شوند و بیماری هایی مثل آرتروز، تخریب کلیه ها و دیگر نشانه ها و بیماری ها را ایجاد کند.
دکتر استوارت، رئیس بخش روماتولوژی بیمارستان در نیویورک، بیان می کند که بیماری لوپوس نوعی بیماری مبهمی است. زیرا در این حالت بدن به مبارزه با خود می پردازد و از آنتی بادی ها برای تخریب سلول های خود استفاده می کند.
در طول زندگی بیماری های مزمن پتانسیل این را دارند که بر تمام اندام های بدن تاثیر بگذارند اگر چه که تمام اندام ها در یک نفر تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید بدانیدلوپوس نشانه های متنوعی دارد و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در بعضی از افراد لوپوس شدیدتر و در بعضی دیگر ملایم تر است.

انواع معمول تر لوپوس

Systemic lupus erythematosus (SLE):

70% افراد مبتلا به لوپوس از این نوع رنج می برند و این نوع رایج تر می باشد. در بعضی از افراد شدت کمتری دارد و ممکن است تنها ایجاد خارش و درد مفاصل کند. در برخی دیگر باعث ایجاد التهاب کلیه ها می گردد یا دیگر عوارض.

Cutaneous lupus erythematosus:

این نوع از لوپوس بیشتر در پوست به صورت جوش گسترش می یابد. از علائم ظاهری این نوع ایجاد خارش، قرمزی پوست و ایجاد لکه های دایره ای شکل است. 10% از افرادی که این نوع لوپوس را دارند در نهایت می توانند باعث توسعه لوپوس نوع SLE نیز شوند.

Drug-induced lupus erythematosus (DIL):

بعضی از داروها می توانند ایجاد لوپوس کنند. از نشانه های این نوع آرتروز، ریزش مو و تب می باشد. اگر داروهای ایجاد کننده لوپوس قطع شوند این نشانه ها از بین خواهند رفت.

Neonatal lupus:

از نظر تکنیکی این نوع در واقع لوپوس نمی باشد. این شرایط ناشی ازبیماری لوپوس در مادر باردار می باشد که این شرایط را در زمان بیماری به جنین خود منتقل کرده است و باعث ایجاد یک سری علائم موقتی شده است. بعضی از بچه ها با علائم و نشانه های خاص این بیماری متولد می شوند مثل: قرمزی پوست، مشکلات کبدی یا مشکل در تعداد گلبول های سفید. اما این نشانه های بعد از گذشت چند ماه از بین خواهند رفت و هیچ اثری از خود باقی نخواهند گذاشت.

علائم لوپوس

طیف گسترده ای از بیماران لوپوسی در نقاط مشترکی احساس درد به همراه التهاب می کنند. عده ای جوش ها یا دانه هایی بر روی پوستشان ایجاد می شود. دیگر علائم معمول عبارتند از:
•    تب
•    سردرد
•    حساسیت به خورشید
•    کمبود سلول های قرمز خون (آنمی)
•    تورم دست ها، بازوها، ران ها و اطراف چشم ها
•    زخم در دهان و بینی
•    ریزش مو
•    لخته شدن خون
•    ایجاد مشکل در گردش خون بخصوص در هوای سرد
بسیار مهم که عامل ایجاد لوپوس، نشانه ها و علائم متفاوت در افراد مختلف و علائم جدیدی که می توانند ظاهر شوند را دانست.
بعضی از افراد این علائم را به طور متناوب تجربه نمی کنند. اما در عوض هر چندی این نشانه ها ظاهر و غیب می شوند. علائم لوپوس را برای مدت چند روز تا چند هفته باقی می ماند و نمی توان زمان ایجاد آن را حدس زد.
استرس ممکن است بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. چه استرس ذهنی چه فیزیکی مثل استرس ناشی از جراحی می تواند در لوپوس تغییراتی ایجاد کند.
در بعضی از خانم ها ها که دچار لوپوس هستند علائم قبل از دوره قاعدگی ظاهر می شوند. هورمون استروژن در حوالی روز 14 به بیشترین مقدار خود می رسد. همچنین لوپوس بلافاصله یا بعد از بارداری نیز ظاهر شود.

عوارض ناشی از لوپوس:

•    التهاب کلیه ها که می تواند شدید یا ضعیف تر باشد.
•    ایجاد مایع اطراف قلب و ریه ها، که باعث ایجاد تنگی نفس یا درد در قفسه سینه می شود.
•    انسداد رگ های خونی منتهی به مغز، که باعث سکته می شود.
•    التهاب قلب یا عروق که باعث درد در قفسه سینه و بیماری قلبی می شود.
•    التهاب مغز، که می تواند باعث سردرگمی، گیجی و مشکلات روانی شود.
•    افسردگی و ایجاد مشکل در حافظه کوتاه مدت
•    افزایش خطر سقط جنین و زایمان زود رس در زنان باردار
منبع الو دکتر
13 توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ