عواملی که نمیدانستید باعث دیابت می شود!

toranj
دیابت دلایل بسیاری دارد که در این مقاله با عوامل دیگری به جز چاقی آشنا خواهید شد.

به گزارش الودکتر: به احتمال زیاد شما تا به حال می دانستید که اضافه وزن و سابقه بیماری دیابت در خانواده تان باعث می شود که در شما نیز ریسک ابتلا به دیابت بالا رود. اما دیگر چه مسائل و دلایلی می تواند باعث ابتلای افراد به این بیماری شود ؟ چه کارهایی می تواند ریسک ابتلا به دیابت را در افراد بالا ببرد؟ در ادامه با جواب این سوالات آشنا می شوید.

دیابت نوع 2

اگر ورزش نکنید، و اگر به طور جدی اضافه وزن دارید و یا دارای خانواده ای هستید که از اعضای ان با دیابت نوع 2 سرو کله می زنند، احتمال این که شما نیز به این بیماری مبتلا شوید افزایش می یابد. با توجه به مرکز دیابت جانسین، این خطر وقتی بیشتر می شودکه سن ۴۵ سالگی را رد کنید. در سرتاسر جهان دیابت نوع 2 در حال افزایش است. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، بیش از 84 میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند و تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی پیش از بارداری به دیابت مبتلا می شوند.

شما  قبلا می دانستید که کنترل وزن شما یکی از عوامل مهم در مدیریت خطر ابتلا به دیابت نوع 2  است. Clinic Mayo می گوید که بافت چربی بیشتر، مقاومت بیشتری نسبت به هورمون انسولین شما ایجاد می کند. (مقاومت به انسولین مشخصه دیابت نوع 2 است.)

خوشبختانه حتی کاهش کوچکی در وزن میتواند به کاهش خطرابتلای شما به دیابت کمک کند. موسسه ملی دیابت و بیماریهای دستگاه گوارش و کبد (NIDDK) پیشنهاد می کند حدود 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را ازکاهش دهید – برای یک فرد 200 پوند، حدود 10 یا 20 پوند – که به جلوگیری از دیابت  نوع 2 کمک ویزه ای خواهد کرد.

کنترل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مهم است، زیرا هنگامی که فرد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود، ممکن است در معرض تعدادی از بیماری های مرتبط با آن نیز بشود، از جمله بیماری های قلبی . در واقع، انجمن قلب آمریکا (AHA) اشاره می کند که حداقل 68 درصد از افراد 65 سال و بالاتر که از نوعی از بیماری قلبی رنج می برند دچار دیابت هستند.به طور کلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اشاره می کند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دو برابر بیشتر از کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند در معرض بیماری های قلبی هستند.

چگونه یائسگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

محققان هلند در یک مطالعه که در اکتبر 2017 در مجله دیابتیولوژی منتشر شده است، دریافتند که زنان مبتلا به یائسگی که قبل از 40 سالگی به ان مبتلا می شوند بیشتر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند. در مقابل، زنانی که بعد از ۵۵ سالگی یائسگی را تجربه می کنند، در معرض خطر کمتری قرار داشتند.

اگرچه دلایل هنوز ثابت نشده است، اما محققان پیش بینی می کنند که قرار گرفتن در معرض  هورمون استروژن در نتیجه گذر از یائسگی در سن بالاتر، ممکن است از دیابت محافظت کند. نتایج نشان می دهد که سن یائسگی باید به عنوان بخشی از غربالگری و پیشگیری از دیابت باشد. چنانچه تا قبل از یائسگی در خوردن چربیها افراط می کردید یا سبزیجات و غلات کامل و ماهی کمتر مصرف می کردید عاقلانه اینست که از همکنون روشتان را تغییر دهید. غذاهای مغزی نظیر دانه های سویا که دارای فیتو استروژن (استروژن گیاهی ) هستند و سبب کاهش یا جلوگیری از علائم یائسگی نظیر گر گرفتگی و تغییرات ( بالا و پائین رفتن ) غلظت قند خون می گردند را، بیشتر استفاده کنید.

یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2: سرطان پستان

خطر ابتلا به دیابت در میان زنان مبتلا به سرطان سینه بالاتر است چون که جهش های ژنی BRCA1 و BRCA2 را دارا می باشند. محققان در مطالعه ای که در نوامبر 2010 منتشر شده در مجله Cancer، اطلاعات بهداشتی از بیش از 6000 زن مبتلا به ژن های سرطان سینه را بررسی کردند و دریافتند که  قبل از تشخیص سرطان سینه، خطر ابتلا به دیابت در انها جدی نبود.

یک مطالعه منتشر شده در سپتامبر 2011 در مورد سرطان نشان داد که بازماندگان مبتلا به سرطان سینه تحت درمان داروی تاموکسیفن در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند. محققان این تحقیق، Lorraine Lipscombe، MD، استاد دانشکده غدد درون ریز و متابولیسم در بیمارستان کالج زنان دانشگاه تورنتو، رابطه بین سرطان سینه و خطر دیابت را چند وجهی می دانند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اثبات کردند عدم مصرف مواد غذایی بعد از ساعت 8 شب و رعایت فاصله 12 ساعت تا صبحانه باعث کاهش قندخون شده و این موضوع خطر ابتلا به دیابت و سرطان سینه را کاهش می دهد و هر 3 ساعتی که به این مدت اضافه شود تا 20 درصد احتمال ابتلا به دیابت پایین تر می آورد.

منبع: الودکتر

دیابت نوع 2 و مکمل ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ