عفونت ها می توانند روی بیماری آلزایمر تاثیری بگذارند؟

toranj
آلزایمر با عفونت هایی که به مغز سرایت می کند ارتباط دارد.

به گزارش الودکتر: گزارشی که در ۷ مارس 2019  داده شد نشان داد که  نزدیک به 6 میلیون آمریکایی اکنون مبتلا به بیماری آلزایمر هستند. تا سال 2050، این تعداد احتمالا بیش از دو برابر خواهد بود. بیماری مغزی کشنده ای که هنوز نمی توان برای آن به طور موثری درمان  یافت. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که یک نظریه طولانی در زمینه تحقیقات آلزایمر ممکن است روشی جدید برای درمان بیماری فراهم کند.

اما سوال این است که آیا عفونت ها می توانند روی بیماری آلزایمر تاثیری بگذارند؟

ربکا Edelmayer، دکترا، مدیر مشارکت علمی در انجمن آلزایمر، می گوید: “دانشمندان واقعا تلاش می کنند تا  پاسخ این پرسش را بیابند.”

عفونت لثه و آلزایمر

آخرین مطالعه درباره عفونت و آلزایمر در ژانویه صورت گرفت. محققین شواهدی را منتشر کردند که ممکن است آلزایمر و یک ژن  که  بیماری لثه را ایجاد می کند با یکدیگر در ارتباط باشند. این اولین مطالعه ی این گزارش نیست. به عنوان مثال، در سال 2017، دانشمندان در تایوان، بیش از 9000 نفر مبتلا به پریودنتیت مزمن، نوعی بیماری شایع لثه بودند. آنها دریافتند افرادی که دچار بیماری لثه شده اند، 70 درصد احتمال ابتلا به آلزایمر در انها در ۱۰ سال زودتر افزایش می یابد. با این حال، مطالعه نشان داد که بیماری لثه باعث آلزایمر شد.

در یک مطالعه روی موش ها بررسی شد که همان عفونت لثه و بیماری الزایمر می تواند درمان شود.

این به نظر هیجان انگیز است، اما به یاد داشته باشید که این ها موش هایی بودند که به درمان پاسخ دادند نه افراد. و این کاملا دور از ذهن نیست که جلوگیری از بیماری لثه می تواند آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد چون هنوز روی انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است.

Edelmayer می گوید: “بهداشت دهان و دندان بخشی از زندگی سالم و همچنین پیری سالم است، اما ما نمی توانیم بگوییم که آیا این راهی برای درمان یاپیشگیری از بیماری آلزایمر خواهد بود.”

نظریه

رابرت مویر، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد، معتقد است که هیچ یک از ژن ها باعث آلزایمر نمی شود. در عوض، او می گوید احتمال بیشتری دارد که یک عفونت در مغز باعث فرآیندی شود که در بعضی افراد باعث بیماری آلزایمر می شود.

رابرت میر می گوید: «این ایده که عفونت می تواند به آلزایمر ارتباط داشته باشد، بیش از 100 سال است که به عنوان یک واحد درسی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست مورد مطالعه قرار می گیرد. با این حال، این ایده در دهه 1980، زمانی که بسیاری از محققان توجه خود را به یک پروتئین یافت شده در مغز افراد مبتلا به این بیماری  منعطف کرده بودند متوجه شدند که این پروتئین در این بیماررات کاهش یافته است. این پروتئین بتا آمیلوئید نامیده شده است، از آن زمان به عنوان یک مظنون اصلی در توسعه آلزایمر در نظر گرفته شده است.

همانطور که آلزایمر پیشرفت می کند، پروتئین های بتا آمیلوئید در قسمت های مغز ایجاد می شود. آنها با هم پراکنده می شوند تا پلاک های سخت را ایجاد کنند که باعث تخریب مغز شود. این باعث از دست دادن حافظه و ظاهر شدن سایر علائم آلزایمر می شود. هنوز اینکه چرا این فرایند و ساختار رخ می دهد بر دانشمندان ناشناخته است.

عفونت باعث می شود بدنتان به شما حمله کند

وقتی یک میکروب یا عفونت وارد مغز می شود، بتا آمیلوئید در این حمله حاضر می شود و با قدرت ادامه می دهد. این فیبرهای کوچک در اطراف عفونت قرار می گیرند و جوانه های نفوذ را خنثی می کنند.

در واقع این میکروب برای همیشه به دام افتاده است و در مغز باقی می ماند.

تولید بیش از حد پلاک هایی که در آلزایمر رخ می دهد ممکن است به علت عفونت مزمن مانند بیماری لثه یا سایر میکروب هایی که در سال های اخیر مورد بررسی قرار گرفته اند، ایجاد شود. رابرت میر می گوید، این می تواند نشانه ای باشد که سیستم ایمنی مغز از کنترل خارج شده است.

این همان چیزی است که  در مغز مبتلا به آلزایمر رخ می دهد.

به هر حال این اتفاقات باعث هرج و مرج و مشکل در سیستم مغز می شود.

یافتن راهی تازه برای درمان آلزایمر

 Tarawneh، استادیار نورولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه ویسنر، ایالت اوهایو، می گوید که رویکردهای جدید در زمینه بیماری آلزایمر حیاتی است. 16 سال از زمانی که FDA برای درمان علائم آلزایمر دارو تجویز کرد هاست می گذرد، از آن زمان، بیش از 400 آزمایش بالینی انجام شده است که موفق به تولید هیچ داروهای جدیدی نشده اند پس باز هم باید ازمایش ها را ادامه داد.

Tarawneh می گوید احتمال این که بتا آمیلوئید بخشی از راه مغز را برای مبارزه با عفونت باز کند بعید نیست .

منبع: الودکتر

 برای پیشگیری از آلزایمر چه باید کرد؟ – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ