نکاتی برای درمان هرچه بهتر آرتروز زانو و درد کمر(1)

mahdie.mohtashami
د. آرتروز یکی از شایع ترین ناتوانی‌ها در بزرگسالان می‌باشد که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بیشتر درد آرتروز در زانوها وجود دارد و بیشتر افراد از درد زانو ناراحت و کلافه هستند. زمانی که درد آغاز شد هیچ راهی برای درمان مفصل آسیب دیده وجود ندارد به همین دلیل همه ما باید مراقب باشیم تا از مبتلا شدن به آرتروز زانو جلوگیری کنیم .

نکاتی برای درمان هرچه بهتر آرتروز زانو و درد کمر

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان حدود 31 میلیون نفر در دنیا مبتلا به درد آرتریت مبتلا هستند. آرتروز یکی از شایع ترین ناتوانی‌ها در بزرگسالان می‌باشد که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بیشتر دردآرتروز در زانوها وجود دارد و بیشتر افراد از درد زانو ناراحت و کلافه هستند. زمانی که درد آغاز شد هیچ راهی برای درمان مفصل آسیب دیده وجود ندارد به همین دلیل همه ما باید مراقب باشیم تا از مبتلا شدن به آرتروز زانو جلوگیری کنیم چون درمان قطعی وجود ندارد. گزارش حاصل شده در سال 2018 بر این باور است که هر ده که سن انسان بالا می‌رود احتمال مبتلا شدن به آرتریت زانو وجود دارد. تعداد اشخاصی که مبتلا به آرتروز زانو هستند در ده‌های اخیر بالا رفته است و این روند به طور پیوسته در حال افزایش می‌باشد. از دلایل مبتلا شدن به آرتروز زانو می‌توان چاقی و کهنسالی دانست.

ارتروز زانو در مدت زمانی بسیار کم شروع به درد زیاد و علائم جدی می‌کند. زانوهای شما ممکن است در صورت حرکت کردن یا بلند کردن جسمی سنگین احساس درد کند. اگر مدت زمان زیادی بدون فعالیت بودید ممکن است زانوهای شما شروع به سفت شدن و درد داشتن کند و یا حتی نتوانید آن ها را حرکت دهید. حتی ممکن است زمانی کهزانوهای خود را به حرکت در می‌آورید صدایی را از جانب پاهای خود بشنوید. این علائم نشان دهنده تغییر در بافت غضروف می‌باشد. زمانی که غضروف تحلیل می‌رود یا به طور کل از بین می‌رود باعث می‌شود که استخوان ها با یکدیگر برخورد کنند و شما صدایی در داخل آن‌ها بشنوید.

علاوه بر سن و چاقی عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث ایجاد آرتروز در بدن شوند و درد زانو به همراه داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به صورت حرفه‌ای ورزشکار بوده‌اند و دارای حرکات زیاد و مکرر بوده اند و بر اثر حادثه‌ای در ورزش آسیب دیده‌اند نیز در معرض مبتلا شدن به آرتریت زانو هستند حتی اگر تمام این اتفاقات مربوط به سال‌های گذشته باشد. همچنین داشتن شغل‌هایی که باعث ایجاد استرس به زانو می‌شوند نیز می‌توانند خطرات مشابهی را ایجاد کنند. بعضی افراد نیز به صورت ژنتیکی ممکن است مشکلا غضروفی داشته باشند و باعث ایجاد آرتریت زانو در بدن این اشخاص شده است. خوشبختانه شما می‌توانید با تغییر در روش زندگی خود و راه‌های مدیریتی مبتلا شدن به آرتریت را در خود کنترل کنید و دچار درد زانو نشوید. ورزش‌های منظم و سبک، داشتن رژیم غذایی مناسب و ماندن در وزن ایده آل، گوش کردن به صدای بدنتان و مصرف دارو به شما کمک می‌کند کهآرتریت زانو خود را مدیریت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از این نکات آشنا کنیم.

ورزش‌های دوستار مفاصل انجام دهید

تمرینات هوازی کم عوارض مانند پیاده روی کردن، شنا کردن و دوچرخه سواری کردن از جمله ورزش‌های مناسب می‌باشند. این ورزش‌ها به باعث ایجاد قدرت در مفاصل شده و مفصل‌های آسیب دیده را درمان می‌کنند تا مفاصل بتوانند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

شما همچنین می‌توانید از یک متخصص ورزشی برای هرچه بهتر ورزش کردن و در واقع انتخاب ورزش‌هایی که به مفاصل شما آسیب کمتری وارد میکند کمک کند.  

ورزش‌هایی پرتکرار که توانایی آسیب به مفاصل شما را دارند تا می‌توانید حذف کنید

تمرین‌های پرتحرک و پرانرژی مانند تنیس و دویدن می‌تواند به زانوهای شما آسیب وارد کند. یک چرخه بسیار معیوب میباشد چون در دراز مدت می‌تواند به شما آسیب وارد کند. شما بهره‌مندی از عضلات خود را از دست می‌دهید، قدرت خود را از دست می‌دهید و این اتفاق اصلا خوشایند نمی‌باشد. همچنین ممکن است شما را وادار به انجام عمل جراحی کند. به صدای بدن خود گوش دهید اگر تمرین یا ورزشی برای شما همراه با درد بود ان را انجام ندهید.

تمریناتی برای قوی کردن و انعطاف پذیری عضلات خود انجام دهید

یک متخصص فیزیوتراپی متعقد است یک برنامه تناسب اندام برای جلوگیری از مبتلا شدن به آرتروز زانو باید به گونه‌ای باشد که شامل تمرینات قدرت و انعطاف پذیری و تمرینات هوازی باشد. تمرینات مقاومتی به شما کمک می‌کند که ماهیچه‌های اطراف بدنتان تقویت شود و زانو را التیام ببخشد.

قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید بعد از ورزش بدن خود را سرم

گرم کردن قبل از تمرینات به شما کمک می‌کند تا دچار سفتی زانو نشوید و تا حد امکان به زانو‌های خود فشار کمتری وارد کنید. سرد کردن پس از بازی به شما کمک می‌کند تا بازیابی شوید و از بازی بایستید. 

نشانه‌های آرتروز زانو در آینده

روش‌های درمان آرتروز زانو چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ