آیا با تست خون سرطان ریه قابل تشخیص است؟

atoosamirzavandi
تشخیص سرطان در مراحل اولیه می تواند به روند درمان بهتر کمک کند. سرطان ریه یکی از بیماری هایی است که تشخیص آن در مراحل اولیه بسیار موثر است.

در تحقیقی که اخیرا انجام شده است متوجه شده اند که برای تشخیص سرطان ریه یک آزمایش خون ساده کافی است.

سرطان ریه اغلب در مراحل انتهایی خود تشخیص داده می شود، اما پزشکان به دنبال راهی برای تشخیص  سرطان ریه در افراد سیگاری یا افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند، هستند.

در این تحقیق دریافتند نیمی از افرادی که در مراحل اولیه سرطان ریه هستند با تست خون بیماری آن ها قابل تشخیص می باشد.

بیوپسی مایع (Liquid biopsies) برای بیماری هایی انجام می شود که چند سال از آن ها گذشته و مراحل ابتدایی را پشت سر گذاشته اند. تست خون برای تشخیص سابقه ژنتیکی سرطان ریه و انتخاب روش درمان انجام می شود. همچنین تست خون برای تشخص بیماری در مراحل پیشرفته تر قابل استفاده است.

هدف این تحقیق پی بردن به این نکته است که آیا بیوپسی مایع می تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص دهد؟

دو سال پیش دست یابی به این نتیجه رویایی بیش نبود. اما امروز اطلاعاتی موجود است که نشان می دهد بیوپسی مایع می تواند سرطان را در خون تشخیص دهد. و این یکی از بزرگترین دست آوردها است.

حمله های اولیه که نشان دهنده سرطان ریه است

افراد سیگاری، افرادی که درکنار سیگاری ها هستند و یا اشخاصی که در صنایع خطرناک فعالیت می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

در سال های اخیر سازمان هایی تشکیل شده اند و افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند می توانند به طور منظم سلامتی خود را چک کنند.

آزمایش خون روشی ساده و کم هزینه تر برای تشخیص سرطان ریه محسوب می شود.

نتایج جالبی که نشان می دهد بیوپسی مایع برای تشخیص سریع سرطان ریه مناسب است:

این تحقیق بر روی 12هزار نفر که مبتلا به سرطان ریه بوده اند، انجام شده است. در نمونه خون گرفته شده  از این بیماران هدف یافتن سلول آزاد DNA بود. سلول آزاد DNA ماده ژنتیکی است که برای تشخیص سرطان نیاز است چه سرطان به صورت ژنتیکی باشد چه به صورت جهش های ژنتیکی.

محققان نمونه خون 749 نفر را که سرطان نداشتند و 878 نفر را که به تازگی سرطان در آن ها تشخیص داده شده بود و 127 نفر که سرطان آن ها در مراحل پیشرفته تری و هنوز درمانی انجام نداده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آن ها سه تست مختلف بر روی نمونه های گرفته شده انجام دادند. یک تست، به نام سنجش توالی ژنوم کامل بی سولفیت، که 41 درصد از سلول های سرطانی در مراحل اولیه و 89 درصد سلول های سرطانی پیشرفته را تشخیص دادند.

دومین تست به نام سنجش توالی ژنوم کامل، نتایج این تست با تست قبل تقریبا مشابه بود: 38 درصد سرطان اولیه و 87 درصد سرطان ریه ها در سطح پیشرفته را تشخیص دادند.

و آخرین تست به نام سنجش هدفمند برای شناسایی جهش ها، که به کمک این تست 51 درصد از سلول های سرطانی در مرحله اولیه و89 درصد  سلول های سرطانی پیشرفته را تشخیص دادند.

تقریبا نیمی از سرطان های ابتدایی ریه و 90 درصد از سرطان های پیشرفته در تست خون شناسایی شدند.

این نتایج نشان می دهد که تست خون می تواند سرطان ریه را به خوبی نشان دهد.

آیا تست خون بر دیگر روش ها ارجحیت دارد؟

هر سه تست سرطان ریه را با درصدی خطا نشان دادند. درصد ی خطا به این معنی که بدون وجود سرطان ریه تست ها نشان دادند که سرطان ریه وجود دارد. به نظر می آید علت این تشخیص اشتباه تست ها این باشد که آن ها سلول های سفید خون را به عنوان تومور در نظر می گیرند در حالی که چنین نیست.

گلبول های سفید DNA  را درگیر می کنند و همین باعث ایجاد اشتباه در تشخیص سرطان می گردد. این نوع از جهش ها را توسط تست بیوپسی مایع تشخیص می دهند. به این صورت که گلبول های سفید را از سلول ها فیلتر می کنند. تقریبا اشتباه ناشی از گلبول های سفید 2 درصد است.

بیوپسی مایع می تواند در آینده سرطان را به سادگی تشخیص دهد.

تحقیقات گسترده ای بر روی این نوع تست انجام خواهد گرفت و در تحقیقات آینده می تواند یکی از تست هایی به شمار رود که بیشترین توجه ها را به خود جلب می کند. با پیشرفت تحقیقات دقت این آزمایش بهبود بیشتری خواهد یافت.

انجام تست خون برای تشخیص اولیه سرطان ریه مناسب تر است مخصوصا برای نقاطی از جهان که انجام دیگر تست ها سخت و یا امکانتش وجود ندارد.

تشخیص اولیه سرطان ریه بسیار مهم است زیرا وقتی بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود.  محققان می گویند ما روزی را خواهیم دید که مردم به راحتی به پزشک مراجعه می کنند و بیماری سرطان را با انجام یک تست خون ساده توسط پزشک تشخیص داده  خواهد شد و دیگر کسی نگران امکانات نخواهد بود.

منبع الودکتر

بیماری سرطان ریه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ