تست های ضروری برای مردان

atoosamirzavandi
با افزایش سن انجام یک سری از تست ها که برای تشخیص بیماری های سرطانی است برای مردان ضروری خواهد بود.

مراجعه به پزشک برای چکاب سالانه کار جالبی نخواهد بود اما منتظر نمانید تا به شما دستور انجام تست سرطان های معمول را بدهند. بهتر است هر چه سریع تر اقدام کنید. سرطان هایی که زودتر تشخیص داده شوند درمان راحت تری خواهند داشت.
سرطان روده بزرگ
این بیماری باعث ایجاد پولیپ در روده بزرگ می شود. بعضی از تست ها برای تشخیص پولیپ ها صورت می گیرد. هدف این است که این پولیپ ها را قبل از این که تبدیل به تومور شوند یا قبل از این که به مراحل پیشرفته تبدیل شوند بتوان آن ها را درمان کرد.

کلونوسکوپی

در این تست پزشک متخصص یک دوربین را به لوله ای انعطاف پذیر وصل و آن را وارد روده بزرگ می کند. یک روز قبل از انجام آزمایش بهتر است که غذایی خورده نشود یا از غذاهای آبکی استفاده شود.
فرایند انجام تست 30 دقیقه زمان نیاز دارد. به شما دارو برای بی حسی یا خوابیدن حین انجام تست داده خواهد شد. پزشک معمولا پولیپ ها و یا شاید مقداری از بافت روده را بیرون خواهد کشید. سپس آن ها را برای بررسی این که سرطانی هستند یا نه به آزمایشگاه خواهد فرستاد.

سیگمونوئیدسکوپی انعطاف پذیر

این تست مشابه کلونوسکوپی است با این تفاوت که تنها یک سوم لوله را وارد بدن می کنند و حین این تست نیازی به بی هوشی نیست و بیمار می تواند هوشیار باشد. این تست 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

تست مدفوع:

هر دو تست FOBT و FIT که تست ایمنی بدن است  برای تشخیص خون و چربی در مدفوع انجام می شوند. زیرا با ایجاد سرطان گاهی در روده خونریزی اتفاق می افتد.
می توانید نمونه آزمایش مدفوع را در خانه بردارید سپس آن را به آزمایشگاه بفرستید. شاید نیاز باشد قبل از نمونه برداری از خوردن غذای خاصی یا دارو خودداری کنید.
تست مدفوع و DNA بسیار به هم شبیه هستند. اما آزمایشگاه ها به دنبال سلول هایی در نمونه می گردند که از پولیپ جدا شده اند و در ژن آن ها تغییراتی ایجاد شده است.
مردان بین بازه سنی 50 تا 75 سال باید این تست را انجام دهند. اما اگر ریسک ابتلا به بیماری سرطان روده در شما زیاد است باید سریع تر از موعد نسبت به انجام آزمایش اقدام کنید.  اگر سن بالاتری دارید بهتر است در باره انجام تست با پزشک مشورت کنید.
در امریکا مراکز پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که:
•    کلونوسکوپی هر 10 سال
•    سیگمونوئیدسکوپی انعطاف پذیر هر 5 سال به همراه FOBT هر سه سال
•    FOTB هر سال

سرطان پروستات

پروستات دومین سرطان رایج در مردان است. گروه های مختلف پزشکی درمان های خاص خود را دارند. پزشک شما می تواند به توجه به  پیشرفتگی بیماری تان نوع درمان و این که هر چند یک بار باید به پزشک مراجعه کنید را در اختیارتان قرار دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات

این تست به این منظور انجام می شود که پروتئین هایی که سلول های پروستات در خون آزاد می کنند را شناسایی کند. مشکلی که در این تست وجود دارد کسانی که دیگر مشکلات را دارند مثل بزرگی پروستات، ایجاد اشتباه در این تست می کنند و سطح پروتئین های مورد نظر را بالا می برد.

تست دیجیتالی رکتوم

در طول انجام این تست، فرد بیمار باید چه در حالت ایستاده و چه خوابیده خم شود. سپس پزشک دستگاهی را  وارد بدن می کند تا هر چیز غیر عادی در پروستات را حس کند. ممکن است که بعد از آن کمی خونریزی داشته باشید.
بعضی از جوامع پزشکی این تست را پیشنهاد نمی کنند. می توانید در مورد انجام این تست با پزشک خود تبادل نظر کنید.
اغلب مردان ممکن است که تمایل به انجام تست آنتی ژن اختصاصی پروستات داشته باشند.

سرطان ریه

این نوع سرطان مرگبار ترین نوع سرطان در مردان است. و علت بزرگ آن سیگار کشیدن است. پس اگر سابقه طولانی در مصرف سیگار دارید باید هر چه سریع تر این تست را انجام دهید.
پزشکان ریه ها را با LDCT مورد بررسی قرار می دهند. این تست از اشعه ایکس برای عکس برداری از ریه ها استفاده می کند.
انجام این تست بسیار بامزه است. به کمر دراز می کشید و دست های خود را زیر سر قرار می دهید و دستگاه اسکن از بالای سر شما عبور خواهد کرد. باید نفس خود را حین انجام تست به مدت 5 تا 10 دقیقه حبس کنید.
باید این تست را سالی یک بار انجام دهید اگر:
•    سن تان بین 55 تا 80 است
•    حداقل برای 30 سال از سیگار استفاده کرده اید یا برای 15 سال دو بسته سیگار در روز مصرف کرده اید.
•    15 سال است که سیگار می کشید و هنوز هم به این کار ادامه می دهید.
منبع الو دکتر

آیا با تست خون سرطان ریه قابل تشخیص است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ