چگونه به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنیم؟

atoosamirzavandi
سیستم ایمنی بدن گاهی به دلیل عادت های بدن ضعیف خواهد شد و فرد را به دردسر خواهد انداخت. این عادت های بد را بشناسید.

بعضی از رفتارهای نادرست هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند و شما را بیشتر مستعد بیماری کنند. ببینید که چقدر خوابیدن و رژیم غذایی بر روی  سلامتی تاثیر خواهد داشت.
ماهای سرد سال بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا همه گیر هستند و گاهی اوقات تنها چیزی که شما را از بیماری دور می کند سیستم ایمنی می باشد. بیشتر افراد اکثر اوقات سیستم ایمنی حساسی دارند  اما رفتارهای پر خطر توانایی بدن در مبارزه با بیماری ها را کاهش می دهد. تنها کنترلی که شما می توانید بر روی سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید این است که  عادت هایی را در خود تقویت کنید که سیستم ایمنی تان را ارتقاع بخشد. به این فکر کنید که آیا سیستم ایمنی بدن تان در بالاترین حد خود است؟
در این جا به چند عادت بد که می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند اشاره خواهیم کرد.

سیگار کشیدن و سیستم ایمنی بدن

یکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن سیستم ایمنی را ضعیف می کند و این پتانسیل را در فرد ایجاد می کند که بیشتر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شود. با سیگار کشیدن اولین عضوهایی از سیستم ایمنی بدن که شامل دهان و بینی می شوند را آسیب خواهید زد. در تحقیقات اخیر دریافتند که سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد آسیب به بافت ریه ها، بدتر شدن بیماری COPD، که نوعی اختلال تنفسی است، می گردد.

کمبود خواب و سیستم ایمنی بدن

نداشتن خواب کافی نه تنها باعث می شود که احساس خستگی کنید بلکه موجب می شود راحت تر سرما بخورید یا مبتلا به آنفولانزا شوید. داشتن خواب کافی به بدن کمک می کند تا به خوبی استراحت کند و انرژی لازم برای مبارزه با بیماری ها را در خود تقویت کند. کمبود خواب باعث افزایش ریسک ابتلا به بعضی از بیماری ها مثل: افسردگی، دیابت و چاقی خواهد شد. نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است اما اکثر بزرگسالان به طور متوسط بین 7 تا 9 ساعت نیاز به خواب دارند.

نوشیدن مقدار بسیار زیاد الکل و سیستم ایمنی بدن

نوشیدن الکل به طور متناوب می تواند اثر منفی بر سیستم ایمنی بدن بگذارد. نوشیدن مقدار زیاد الکل باعث می شود که حفاظ دهان و مری از بین برد و ویروس به راحتی وارد بدن شوند و فرد را دچار سرما خوردگی و آنفولانزا کنند.  زنانی که الکل استفاده می کنند باید مقدار نوشیدن خود را به یک لیوان در روز کاهش دهند در حالی که مردان بیش از دو لیوان در روز نباید مصرف کنند.

استرس و سیستم ایمنی بدن

فشار چه برای کار،  مشکلات شخصی باشد و یا برای دیگر علت ها، باعث تضعیف بدن و سیستم ایمنی می گردد و فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار می دهد بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت ها. به عنوان مثال تبخال نوعی عارضه پوستی که وقتی فرد دچار استرس می شود در نقاط حساس به وجود می آید و نشانه این است که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است.
برای از بین بردن استرس و سالم ماندن، برای مدت 30 دقیقه در روز به کشیدن نفس های عمیق بپردازید این کار استرس را از بین خواهد برد.

رژیم غذایی ضعیف و سیستم ایمنی بدن

عادت های بد غذایی مثل خوردن غذاهایی بسیار شیرین که حاوی مقدار زیادی شکر هستند، نخوردن میوه و سبزیجات عملکرد سیستم ایمنی را دچار مشکل می کند. این اتفاق باعث افزایش وزن و قرار دادن شما در معرض بیماری های خطرناک می گردد. چاقی افراد تا حدودی می تواند به سیستم ایمنی بدن مربوط باشد. یک رژیم غذایی سالم باید شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، شیر کم چرب و جو باشد.

روابط جنسی پر خطر و سیستم ایمنی بدن

رفتار های جنسی پر خطر شما را بیشتر در معرض بیماری های ویروسی عفونی مثل HIV قرار می دهد بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و بدن توانایی خود در مقابله با عفونت ها از دست می دهد. داشتن رابطه با افراد مختلف و بدون استفاده از کاندوم، شانس ابتلا به بیماری HIV مثبت را افزایش می دهد.

کم تحرکی و سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده اند که انجام حرکات ورزشی به طور مداوم به بدن این توانایی را می بخشد تا آنتی بادی ها و سلول های تی را بیشتر تولید کنند. آنتی بادی ها و سلول های تی همان گلبول های سفید هستند که به مبارزه با بیماری ها می پردازند. پیاده روی به مدت 20 دقیقه در 5 روز از هفته سیستم ایمنی را کمک می کند تا بهتریم عملکرد خود را داشته باشد.

افسردگی و سیستم ایمنی بدن

افسردگی که مورد درمان قرار نگرفته باشد می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا شود زیرا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. در تحقیقی مشاهده کردند زنانی که افسرده هستند به علت عدم تعادل در سیستم ایمنی بیشتر مستعد بیماری می باشند. اگر احساس می کنید در معرض ابتلا به افسردگی هستید به پزشک مراجعه کنید.
منبع الو دکتر
13 توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ