آیا می‌دانید برونشیت چیست؟

mahdie.mohtashami
زمانی که لوله‌های برونش که هوا را به عمق ریه‌های شما منتقل می‌کنند، ملتهب می‌شوند پوششش داخلی این اوله‌های برونش ضخیم و بسیار متورم می‌شود به همین دلیل است که نفس کشیدن بسیار سخت و دردناک می‌شود.

برونشیت چیست و چه علائمی دارد؟

التهاب در ریه‌ها رابرونشیت می‌گویند که عده‌ای آن را سرماخوردگی قفسه سینه می‌شناسند. برونشیت ممکن است به عنوان یک بیماری بسیار سخت به نظر بیاید اما یک بیماری جزئی می‌باشد که می‌تواند در ادامه یک سرماخوردگی در بدن فردا ایجاد شود و یا از سرفه‌های مزمن یک شخص سیگاری ایجاد شود. محیط‌هایی با دود سیگار، محرک‌های شیمیایی و یا باکتری می‌تواند علت برونشیت باشد. احساس خستگی، سرفه و خلط از جمله علائم برونشیت می‌باشد اما شما باید بدانید که این علائم می‌تواند نشانه‌های دیگر بیماری‌ها نیز باشد به همین دلیل تشخیص دقیق و درست از اهمیت بالایی برخوردار است.

برونشیت داخل ریه‌های شما

زمانی که لوله‌های برونش که هوا را به عمق ریه‌های شما منتقل می‌کنند، ملتهب می‌شوند پوششش داخلی این اوله‌های برونش ضخیم و بسیار متورم می‌شود به همین دلیل است که نفس کشیدن بسیار سخت و دردناک می‌شود. غشاهای تحریک شده باعث می‌شود که راه‌های هوایی کوچک را پوشش می‌دهند و بعضی اوقات باعث مسدود شدن آن می‌شوند. زمانی که حمله‌های سرفه به شخص حمله می‌کند در واقع تلاشی برای بیرون آوردن ترشحات برای تنفسی راحت‌تر و بهتر است.

علائم ونشانه‌های برونشیت

یکی از علائم اصلی برونشیت سرفه‌هایی است که از چند روز تا چند هفته ادامه دار و طولانی می‌شود. از دیگر عوامل برونشیت می‌توان موارد زیر را نام برد:

احساس خستگی

صدای خس خس سینه در هنگام تنفس

تنگی و یا درد سنگین در قفسه سینه

تنگی نفس

نکته جالب توجه این می‌باشد که تب نشانه برونشیت نمی‌باشد و دلیل بر مبتلا شدن به ذات الریه و یا آنفولانزا می‌باشد.

برونشیت حاد چقدر طول می کشد؟

برونشیت حاد اغلب سه تا چهار روز پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد میشود. این بیماری ممکن است با سرفه خشک شروع شود، سپس پس از چند روز سرفه های خشک می توانند همراه با خلط باشند. اکثر افراد طی دو تا سه هفته بر برونشیت حاد فایق می آیند، هر چند سرفه گاهی اوقات چهار هفته یا بیشتر ادامه می یابد. اگر شما از جهات دیگر سالم باشید، بعد از بهبود عفونت اولیه ریه های شما به حالت نرمال بازخواهند گشت.

 برونشیت مزمن

پزشکان زمانی به این بیماری مشکوک میشوند که شما به مدت حداقل سه ماه در یک سال، به مدت دو سال متوالی، سرفه همراه با خلط داشته باشید.برونشیت مزمن یک بیماری جدی است که باعث می شود ریه های شما محل رشد عفونت های باکتریایی شوند و ممکن است به درمان پزشکی مستمر نیاز باشد. این بیماری شکلی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)است، یک بیماری ریوی که نفس کشیدن را دشوار می سازد. “سرفه مشابه سرفه افراد سیگاری” گاهی اوقات نشانه ای از برونشیت و COPD است.

برونشیت یا بیماری دیگر؟

علایم برونشیت اغلب مشابه علائم بیماری های دیگر مانند بیماری های آسم، ذات الریه، آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت، و حتی ریفلاکس معده به مری (GERD) و سرطان ریه هستند. به منظور تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. بیماری های جدی مانند ذات الریه نیازمند درمان سریع هستند.

هنگامی که به پزشک مراجعه میکنید:

پزشک شما بررسی میکند که آیا شما موارد زیر را دارید یا خیر:

  • احساس تنگی نفس یا خس خس
  • سرفه خونی
  • تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد
  • تداوم سرفه بیش از چهار هفته

علل برونشیت حاد

این شکل از برونشیت در فصل زمستان شایع تر است و نه مورد از ۱۰ مورد از آن ناشی از یک ویروس است. محرک ها مانند دود تنباکو، مه دود، مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های خانگی، حتی دود یا گرد و غبار در محیط نیز می توانند موجب برونشیت حاد شوند.

علل برونشیت مزمن

سیگار کشیدن تا بحال شایع ترین علت برونشیت مزمن بوده است. قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و گازهای سمی در محل کار علت بسیار کمتر شایعیاست که در کارگران معدن و پرورش دهندگان غلات دیده میشود. آلودگی هوا می تواند علائم افراد مبتلا به برونشیت مزمن را بدتر کند.

افراد سیگاری و برونشیت

فرد سیگاری که دچار برونشیت حاد میشود دوره نقاهت بسیار سخت تری خواهد داشت. حتی یک پک سیگار می تواند باعث آسیب موقت بهساختارهای (مژه) مو مانند کوچک در راه های هوایی شود که آثار باقی مانده، محرکها و موکوس اضافی را پاک میکنند. سیگار کشیدن بیشتر، این آسیب را ادامه میدهد و شانس ابتلا به برونشیت مزمن، که می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت ریه و آسیب دائمی ریه شود، را افزایش دهد. خلاصه کلام: زمان ترک سیگار فرا رسیده است.

برونشیت حاد چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشکان معمولا برونشیت حاد را با بررسی چگونگی ظاهر شدن علائم در طول زمان و از طریق معاینه فیزیکی تشخیص میدهند. پزشک با استفاده از گوشی پزشکی، به صداهای غیر طبیعی تولید شده در داخل ریه های شما در هنگام تنفس گوش خواهد داد.

برونشیت مزمن چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشک شما ممکن است آزمایش عملکرد ریه را پس از بررسی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی توصیه کند. تستهای عملکرد ریوی مانند اسپیرومتری ارزیابی میکنند که آیا ریه ها به خوبی کار میکنند یا خیر. رادیوگرافی قفسه سینه نیز ممکن است انجام شود.

درمان برونشیت حاد

به طور کلی تنها درمان مورد نیاز برای برونشیت حاد تسکین علائم است: نوشیدن مقدار زیادی مایعات؛ استراحت کافی؛ و اجتناب از دودها و گازها.مسکن درد بدون نسخه ممکن است به دردهای بدن شما کمک کند. پزشک شما ممکن است برای کمک به شل شدن موکوس خلط آور تجویز کند بنابراین موکوس به راحتی از طریق سرفه خارج میشود. یا داروی برونکودیلاتور استنشاقی برای باز کردن راه های هوایی شما تجویز میشود.

درمان برونشیت مزمن

اگر شما برونشیت مزمن مربوط به سیگار کشیدن دارید، مهم ترین کاری که باید انجام دهید ترک سیگار برای جلوگیری از آسیب های جاری برای ریه ها است. مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را توصیه کند، در این صورت به صورت سالانه واکسن پنوموکوک و واکسن آنفولانزا دریافت کنید. درمان میتواند شامل برونکودیلاتور ها و استروئیدها (استنشاقی یا از طریق دهان) باشد.

برونشیت مزمن و COPD

برونشیت مزمن و آمفیزم دو شکل اصلی بیماری انسدادی ریوی مزمن هستند. پزشکان ممکن است برونکودیلاتورها را تجویز کنند- داروهایی که به باز کردن راه های هوایی بسته شده- کمک میکنند. اکسیژن درمانی کمک می کند تا برخی از افراد بهتر نفس بکشند و یک برنامه توانبخشی ریوی می تواندکیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. کشیدن سیگار باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به ریه متوقف شود.

پیشگیری از برونشیت

جای تعجب نیست که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری این است که سیگار نکشید و یا اجازه ندهید افراد دیگر در خانه شما سیگار بکشند. راه های دیگر عبارتند از: اجتناب از سرماخوردگی و دور ماندن از چیزهایی که باعث تحریک بینی، گلو و ریه شما میشوند، مانند گرد و غبار و یا حیوانات خانگی. همچنین، در صورتی که دچار سرماخوردگی شدید، به اندازه کافی استراحت کنید و داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

برونشیت مسری است؟

چه زمانی سرماخوردگی به برونشیت تبدیل می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ