آلرژی های غذایی را بهتر بشناسید

atoosamirzavandi
حساسیت چه از نوع غذایی باشد چه دارویی بسیار خطرناک است و می تواند حتی زندگی فرد را به خطر بیندازد.

بیش تر از 12 میلیون امریکایی حساسیت غذایی دارند. میلیون ها نفر بیش تر از این مقدار، توانایی حتی خوردن بعضی از غذاها را ندارند.
تفاوت در چیست؟
به طور خلاصه، حساست غذایی می تواند کشنده باشد اما توانایی خوردن بعضی از غذا ها را نداشتن به این معنی است که مشکل هضم وجود دارد. اما این که از کجا بدانید کدام مشکل را دارید و چه باید بکنید؟ در این جا راهنمایی هایی برای شما خواهیم داشت:

حساسیت ها

حساسیت غذایی به این معنی است که بدن به اشتباه غذا را به عنوان یک مهاجم خارجی در نظر می گیرد.
سیستم ایمنی بدن با این مواد غذایی به مبارزه می پردازد و پروتئینی به نام ایمینو گلوبولین E تولید می کند که به خون و دیگر سلول ها حمله می کند و هیستامین و دیگر مواد شیمایی را برای محافظت از بدن ارسال می کند.
مواد شیمیایی باعث خارش، تنگی نفس، تورم زبان، گلو و چهره می شوند و در شرایط و خیم تر  مرگ حتمی است.
متخصصان تغذیه در امریکا می گویند که آلرژی غذایی در بین افراد در10 سال  اخیر دو برابر شده است و شاید دلیل آن جنگی است که بر خلاف باکتری ها انجام گرفته است.
در تماس با باکتری ها و حیوانات خانگی بودن زیاد هم بد نیست و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

چه باید کرد؟

غذاهایی که به شما آسیب وارد می کنند را بشناسید و از آن ها دوری کنید. اگر در حالت وخیمی باشید پزشک با تجویز داروهایی که سریع عمل می کنند مثل آنتی هیستامین و تزریق اپینفرین به شما کمک خواهند کرد. تزریق اپینفرین بسیار نادر است زیرا به طور وحشتناکی فشار خون و تنفس را کاهش می دهد.
پس شما باید بدانید که چه کنید اگر در چنین وضعیت خطرناکی قرار گرفتید. اما چگونه می توانید بگویید که آلرژی دارید؟ این کار راحتی نیست.
بعضی از افراد به طور تصادفی حساست خود را می توانند تشخیص دهند. در اثر خوردن یک ماده غذایی و یا ریختن نوعی ماده شیمیایی بر روی  پوست  و ایجاد خارش و تورم می توانند آلرژی خود را نسبت به ماده ای خاص پیدا کنند.

تشخیص؟ آلرژی به شیر ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

بچه ها معمولا حساسیت ندارند اما بزرگ تر ها نسبتا دچار حساسیت می شوند. حتی بعضی از افراد در سن 15 سالگی باید از محصولات لبنی خودداری کنند.
هر غذایی می تواند موجب حساسیت شود اما خوردن شیر، تخم مرغ، آجیل ( مثل گردو، بادام و فندق)، ماهی، صدف ( خرچنگ، میگو)، سویا و گندم، 90 درصد تمام غذاهایی آلرژی زا را تشکیل می دهند.
حساسیت نسبت به دانه ها بخصوص در ناحیه آسیا و خاور میانه بیشتر است.
بادام زمینی و دانه درخت ها آلرژی که ایجاد می کنند ممکن است حیات و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
آلرژی ها می توانند حتی به ارث برسند. مثلا در یک خانواده ممکن است که تمام بچه ها به غذایی خاص حساسیت داشته باشند. و این اتفاق کل خانواده را به چالش می اندازد.
اگر یکی از والدین به ماده ای حساسیت داشته باشند فرزند آن خانواده احتمال دارد 25% حساسست غذایی داشته باشد و این حساسیت صرفا همان حساسیت والدینش نیست و ممکن است به ماده ای دیگر حساسیت داشته باشد. اگر هر دو والدین حساسیت داشته باشد حداقل نیمی از بچه ها حساسیت خواهند گرفت.
پس چگونه باید عامل حساسیت خود را پیدا کنید؟ خودتان را برای هر شناسایی آماده کنید زیرا آلرژی ها خبر نمی کنند.
مثلا شخصی می گوید کافی شاب خود را باز کرده است و بعد از مدتی متوجه شده است که به شکلات حساسیت دارد زیرا چشمانش را مدام می مالد.
در زمانی دیگر وقتی شیر و شکلات را با هم قاطی کرد. بدنش نسبت به آن واکنش نشان داد. شکلات جز همان خانواده دانه ها محسوب می شود اما کازئین موجود در شیر که نوعی پروتئین است می تواند ایجاد حساسیت کند.
بعضی از افراد متوجه می شود که خوردن قهوه در صبح می تواند در آن ها آلرژی ایجاد کند.
سیستم ایمنی بدن پروتئین موجود در دانه ها را با مواد خارجی مضر اشتباه می گیرد و به آن ها حمله می کند و ایجاد خارش می کند. به عنوان مثال پروتئین موجود در فندق با گرده گل اشتباه گرفته می شود و ایجاد حساسیت می کند.
یک سوم از افرادی که دارای آلرژی فصلی هستند از سندروم آلرژی دهانی نیز رنج می برند. آن ها به میوه های تازه، سبزیجات و دانه ها واکنش نشان می دهند زیرا موادی که آلرژی تولید می کنند مانند گرده گل ها، در غذا ها وجود دارند.
گاهی حتی بوسیدن می تواند حساسیت ایجاد کند. خانمی گزارش کرده بود که بعد از بوسیدن همسرش دچار خارش در لب شده است.
منبع الو دکتر

حساسیت یا آلرژی غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ