علت نفخ در دوران بارداری چیست؟

چرا در دوران بارداری دچار نفخ می شویم؟راه های جلوگیری از آن چیست؟

دلیل اصلی که بدن شما باعث افزایش بیشتر گاز در دوران بارداری می شود، این است که پروژسترون بسیار بیشتر از هورمون است که ماهیچه های شما را در تمام بدن شما، از جمله دستگاه گوارش شما شانه می کند. این ماهیچه ها باعث کاهش هضم می شود که می تواند منجر به گاز، التهاب، ضعف و گرفتگی عضلات شود و به طور کلی احساسات ناراحت کننده ای در روده شما ایجاد می کند، به خصوص پس از یک وعده غذایی بزرگ.

چرا در دوران بارداری خیلی بیشتر از گذشته احساس نفخ دارم؟

مردم معمولا گاز را روزانه دوازده بار مصرف می کنند. اما وقتی باردار میشوید، ممکن است اغلب باردار میشوید یا گاز را دفع میکنید، یا حتی باید قبل از اینکه شروع به نشان دادن بکنید، شلوارهای خود را به راحتی از بین ببرید. بعدا در دوران بارداری، رحم در حال رشد شما جمعیت حفره شکم را افزایش می دهد، هضم شدن را تسریع می بخشد، و در معده تان تحریک می شود، و بعد از غذا احساس خستگی می کنید.

به همین دلیل است که درطول بارداری ممکن است دچار سوزش یا یبوست شوید، حتی اگر قبل از این هرگز از این شرایط ناراحت  کننده را نداشته نباشید.

چه چیزی باعث ایجاد  گاز می شود؟

گاز در دستگاه گوارش به دو روش ایجاد  می شود: زمانی که شما بلع هوا دارید و زمانی که باکتری در روده بزرگ (کولون) غذا را از بین می برد. اکثر گاز ها ناشی از بلع هوا است که  آزاد می شود، هرچند مقدار کمی به روده بزرگ ادامه می دهد و از طریق روده آزاد می شود. اکثر گازهایی که باعث بوجود آمدن گازپروتئینی می شوند، هنگامی ایجاد می شوند که باکتری در روده بزرگ غذا را تجزیه می کند که توسط آنزیم های معده و روده کوچک هضم نشده است.

برخی از کربوهیدراتها عامل اصلی نفخ است. پروتئین و چربی مستقیما گاز تولید می کنند، هرچند چربی ها می توانند به نفس نفخ و انسداد کمک کنند زیرا باعث کاهش هضم می شود.

بعضی از مردم از از بعضی از غذاها ، گاز زیادی دریافت می کنند. به عنوان مثال، افرادی که دارای عدم تحمل لاکتوز هستند پس از خوردن محصولات لبنی مثل شیر یا بستنی نفخ داده و گاز می دهند. این به این دلیل است که آنها لاکتاز کمتری تولید نمی کنند – آنزیم هایی که شکر (لاکتوز) را در محصولات لبنی تجزیه می کنند. تعادل باکتری ها در روده بزرگ، که از فرد به فرد متفاوت است، همچنین ممکن است بر مقدار گاز شما تأثیر بگذارد.

آیا می توانم با تغییر رژیم غذایی گاز را از بین ببرم؟

بله برداشتن مواد غذایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد گاز می شوند، معمولا موثرترین راه برای کاهش آن است. اما از بین بردن همه چیزهایی که ممکن است باعث ایجاد گاز شود، رژیم غذایی متعادل را نیاز دارد که در این زمینه پزشک تعذیه  به شما کمک خواهد کرد.

با حذف غذاهایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند، شروع کنید. اگر این به شما کمک می کند، شروع به اضافه کردن غذاها یی کنید که باعث مشکل است. نگه داشتن یک دفتر غذایی می تواند به شما کمک کند که دریابید که غذاهای خاصی باعث ایجاد گاز بیشتری نسبت به دیگران می شوند.

برخی از علل رایج گاز عبارتند از:

    لوبیا، دانه های کامل و سبزیجات خاصی از قبیل کلم، گل کلم، گل گاوزبان، بروکلی و اسپارگ. این همه شامل رفینوز قند است که باعث می شود بسیاری از مردم دچار نفخ شوند.

    فروکتوز این شکل شکر به طور طبیعی در غذاهای خاص، به ویژه پیاز، پیاز، آرتیشو، میوه خشک، گوجه فرنگی کنسرو شده، کچاپ، گلابی، سیب، عسل، گندم و آب میوه به طور طبیعی ظاهر می شود. شربت ذرت فروکتوز بالا نوعی فروکتوز است که اغلب به غذاهای فرآوری شده و بسیاری از نوشابه های گازدار و نوشیدنی می افزاید. (کربناته همچنین می تواند باعث نفخ شود.)

    برخی از نشاسته ها مانند گندم، ذرت و سیب زمینی (اما نه برنج).

    برخی از غذاهای غنی از فیبر مانند سبوس جو، لوبیا، نخود فرنگی و بسیاری از انواع میوه.

 این غذاها به طور معمول در روده بزرگ شکسته می شوند و منجر به گاز می شوند. سبوس گندم، با این حال، اساسا از طریق سیستم گوارش شما بدون شک و تردید عبور می کند، بنابراین اگر شما مبتلا به یبوست هستید و می خواهید فیبر بیشتری را بدون ریسک فتوکایی بیشتر اضافه کنید، این گزینه  انتخاب خوبی است.

    محصولات لبنی. افرادی که لاکتوز را تحمل می کنند، از خوردن فراورده های لبنی گاز، اسهال، و درد معده دریافت می کنند. ، ممکن است علائم شما را متوجه نشوید – تا زمانی که مصرف لبنیات را در طول بارداری افزایش دهید. اگر مشکوک به مشکلات لبنیات هستید، شیر یا مجصولات بدون لاکتوز را امتحان کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ