درمان های زانو

toranj
زانو درد می تواند زندگی شما را مختل کند. در این مقاله درباره زانو بیشتر خواهید خواند.

به گزارش الودکتر:  بزرگترین مفصل بدن شما مانند یک چاقو است. به شما در نشستن، ایستادن، بلند کردن، راه رفتن، اجرا، و پرش کمک می کند. همچنین دارای قسمت های زیادی است که می توانند مجروح شوند: تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان هایی که می توانید بشکنند، پاره شوند، جابجا شوند  و یا اتفاقات دیگری را تجربه کنند. در این مقاله بیشتر با زانو و هرآنچه که باید راجع به مراقبت ها ی آن بدانید خواهید خواند.

استخوان های زانو

چهار استخوان برای زانوی وجود دارد: استخوان ران (فمور)، شینبون (تیبیا)، استخوان کوچکتر که در کنار آن قرار می گیرد (فیبول) و زانوپاک (پاتلا). هر کدام از آنها می توانند شکسته شوند (شکستگی) و یا از هم جدا شوند. یا یک قطعه کوچک ممکن است از بین برود. همچنین ممکن است یکی از این استخوان ها  از محل خود خارج شوند. مراقبت از استخوان های زانو بسیار مهم است و باید بیشتر مراقب آنها باشید که دچار شکستگی یا در رفتگی نشوند.

رباط

این رباط های سخت، فیبری و کششی، استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. آنها همچنین به تقویت مفاصل کمک می کنند. آنها به برخی از استخوان ها اجازه حرکت میدهند، اما ازحرکت دیگر استخوان ها جلوگیری میکنند. زانو دو قسمت اصلی دارد. رباط های انعطاف پذیر حرکت را به سمت اشتباه کنترل می کند و زانو را به انجام حرکت درست تشویق می کند و رباط های شکمی که در داخل مفصل قرار دارند و به جلو و عقب حرکت می کنند.

تاندون

تاندون ها ضخیم، فیبری هستند و عضله را به استخوان ها متصل می کنند. در واقع به شما کمک می کنند اندام خود را حرکت دهید. تاندونهای چهار وجهی عضلات بالای ران را به زانو متصل می کنند و تاندون پاتلار در پایین زانو آن را به ساق پا متصل می کند.

Meniscus

هنگامی که پزشک می گوید شما غضروف در زانو شما پاره شده است، احتمالا این دو قطعه شکل مثلثی است. آنها به عنوان جذب کننده های ضربه ای بین استخوان ها، در بدن شما کار می کنند. به همین دلیل است که آنها نسبت به غضروف های دیگری که در بدن شما هستند، بیشتر الاستیک است.

غضروف عضلانی

غضروف که یک ماده لغزنده است استخوان ران را پوشش می دهد همچنین پشت زانوی شما را نیز در بر میگیرد. غضروف تضمینی برای  همه حرکت های بدن است مثل چرخیدن، بلند کردن و صاف کردن پاها. آسیب، التهاب، عفونت و بیماری هایی مانند آرتریت می تواند به این غضروف آسیب برساند و باعث درد و تورم در زانو شما شود.

شکستگی کشکک زانو

هر استخوانی در زانوی شما امکان ترک برداشتن یا شکستن دارد اما کشکک زانو و کاسه زانو بیشترین شکستگی های رایج در بین استخوان های زانو هستند که می تواند ناشی از سقوط و یا تصادف های ناگهانی باشد. در این حالت شما درد و تورم در  زانو دارید و ممکن است نتوانید پا را درست حرکت دهید و یا حتی راه بروید. کاسه زانو در بسیار شکسته می شود مخصوصا در سن پیری و مخصوصا اگر پوکی استخوان داشته باشید.

درمان شکستگی کشکک زانو

درمان بستگی به نوع شکستن دارد. اگر قطعه ها به یکدیگر نزدیک هستند و مثل یک پازل به نظر می رسند، ممکن است شما فقط نیاز به یک اسپلیت برای کمک به آنها برای رشد دوباره با هم داشته باشید. اما وقتی که تعداد زیادی استخوان شکسته وجود دارد و یا آنها خیلی دوراز هم هستند، پزشک شما ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد کند. او ممکن است نیاز به استفاده از پیچ وپلاتین برای قرار دادن آن ها در کنار هم داشته باشد.

جابجایی استخوان زانو

یک انتهای V شکل در انتهای استخوان ران وجود دارد. این قسمت زانوی شما را نگه می دارد و به آن اجازه می دهد  تا حرکت کند. اگر به طرز شگفت انگیزی شکل آن تغییر کرده و یا به اندازه کافی عمیق نباشد، زانوی می تواند از جای خود خارج شود. شما حتی ممکن است متوجه شوید که به طرفین منتقل شده است. ضربه سخت یا سقوط نیز می تواند باعث این اتفاق شود. زانو شما ممکن است هنگامی که شما راه می روید به این اتفاق دچار شود. در هنگام رخ دادن آن درد در جلوی مفصل بدتر می شود. شما ممکن است صداهای خرد شدن یا ترک خوردن را نیز  بشنوید.

درمان جابجایی استخوان زانو

گام اول این است که زانو را در شیارمورد نظر در انتهای استخوان ران خود قرار دهید. دکتر شما این کار را انجام می دهد. گاهی اوقات این اتفاق  به خودی خود می افتد. اگر نه، دکتر شما ممکن است بتواند آن را در جای خود قرار دهد. اگر فقط تا حدی جابجایی شده باشد، تمرینات منظم  می تواند آن را به جایی که متعلق به آن است، بازگرداند. اگر جابجایی به انتهای استخوان ران یا پشت گردن شما آسیب برساند، ممکن است نیاز به جراحی جزئی برای درمان آن داشته باشید.

منبع: الودکتر

انواع ربات زانو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ