دردهای استخوان لگن را جدی بگیرید!

toranj
برای آشنایی بیشتر با تمام بیماری های ناشی از درد استخوان لگن این مقاله را بخوانید.

به گزارش الودکتر: دردهایی که در لگن و استخوان لگن حس می کنید می تواند خطرناک باشد و باید خوب بررسی شود ک هشاید نشانه شکستن استخوان لگن و یا جابه جایی استخوان لگن باشد همچنین درد در ناحیه لگن می تواند نشانه آرتروز و درد سیاتیک نیز باشد. در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید.

اتصالات استخوان

هر ران دارای یک مفصل توپ و سوکت است. توپ بالای استخوان ران (سر فمورال) است. سوکت (استابولوم) در استخوان لگن شما قرار دارد. بافت صاف و لغزنده ای به نام غضروف به شما اجازه می دهد که توپ و سوکت را  در برابر یکدیگر حرکت دهید. یک پوشش نازک (سینوویوم) به غضروف آسیب می رساند و کمی مایع سینوویال را ایجاد می کند که باعث می شود سایش نیز بیشتر شود. تاندون ها ، رباط ها و عضلات مفصل را کامل می کنند.

آرتروز

این یک نوع “سستی و پارگی” نوعی آرتریت است که بسیاری از افراد در سن هایی نه خیلی بالا و نه خیلی پایین ​​می گیرند. غضروف روی انتهای توپ ران و در سوپاپ لگن به آرامیاز بین می رود و سبب آسیب زدن بین استخوان ها می شود. شما درد خواهید داشت و ممکن است احساس درد در شکم و در ران خود  که به زانو و پشت سرتان کشیده می شود احساس کنید. پس از تمرینات  شدید، اغلب بدتر می شود یا هنگامی که مدتی حرکت نمی کنید و بعد شروع به بلند شدن می کنید این درد بیشتر می شود.

آرتریت روماتوئید

با داشتن آرتریت روماتوئید،  سیستم ایمنی بدن شما به قسمت هایی از بدن شما حمله می کند که شامل سینوویوم می شود. این پوشش معمولی نازک شروع به ضخیم شدن و متورم شدن می کند و مواد شیمیایی را ایجاد می کند که به غضروفی را که استخوان را پوشش می دهد آسیب می زند یا آن را از بین می برد. پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. هنگامی که لگن تحت تاثیر قرار می گیرد، دیگراعضای بدن مرتبط با آن نیز اغلب درگیر می شوند. این مفصل ممکن است صدمه ببیند و متورم شود و ممکن است پوستتان  در اطراف آن قرمز شود و شما مشاهده کنید.

سیاتیک

یکی دیگر از دلایل درد در لگن و شکم شما می تواند سیاتیک باشد. بیش از حد نشستن و تمرینات ورزشی خیلی کم، در میان چیزهای دیگر، ممکن است عصب سیاتیک، بزرگترین عصب در بدن انسان را تحریک کند. این عصب از انتهای ستون فقرات از طریق کمرو پایین پشت پا می گذرد، که اگر آن دچار ضربه شود شما درد را احساس می کنید. این عصب از لگن رد می شود و ممکن است خفیف، تیز، تند باشد و یا حتی بی حس و یا حتی یک شوک الکتریکی باشد.

شکستگی لگن

بر اثر این شکستگی یک شکاف در قسمت بالای استخوان ران بوجود می آید. اگر شما جوان و سالم هستید، با ضربه های کوچک و نا چیز شاید چنین مشکلی برایتان پیش نیاید. اما اگر شما بیش از 65 سال سن دارید، به خصوص اگر شما یک زن هستید یا استخوان های شکننده دارید (استئوپروز)، حتی یک سقوط کوچک ممکن است باعث ایجاد آن شود. کشاله ران و قسمت بالای قسمت بیرونی ران، احتمالا صدمه می بینند، به ویژه هنگامی که شما سعی می کنید انعطاف پذیر باشید. در یک شکست کامل لگن ، یک پا ممکن است کوتاهتر از دیگری شود. پس مراقب ضربه ها باشد.

جابجایی استخوان لگن

این اتفاق زمانی می افتد  که توپ در بالای استخوان ران شما از سوکت لگن خارج شده باشد. معمولا نیروی زیادی می گیرد. همه این قدرت اغلب موجب آسیب های دیگر مانند اشکال در بافت، شکستگی استخوان لگن می شود و حتی می تواند به اعصاب، غضروف و عروق خونی آسیب برساند. به بیمارستان بروید چرا که این مورد بسیار دردناک است، و تا زمانی که پزشک شما شروع به درمان آن نکرد، بدانید که  نمیتوانید پا را به اندازه کافی حرکت دهید.

دیسپلازی لگن

در اینجا، سوکت لگن شما به اندازه کافی عمیق نیست که توپ را کاملا داخل آن قرار دهید.این موردی است که نوزادان ممکن است با آن متولد شوند، یا ممکن است در سال اول آن را دریافت کنند. اولین فرزند شما احتمال گرفتن این مورد را بیشتر از دیگر فرزندان شما دارد. شما همچنین می توانید خودتان باعث ان بشوید اگر گودکتان را محکم و ناشیانه قنداق بپیچید.

آماس کیسه های مفصلی

این زمانی است که کیسه های مفصلی شما از مایع پر شده، یا “bursae” کرده، که باعث کاهش اصطکاک بین عضلات، تاندون ها و استخوان ها می شوند، تحریک شده و متورم می شوند. این می تواند در خارج از قسمت استخوانی لگن (بروسیت trochanteric) رخ دهد، که در آن باعث درد شدید می شود که در طول زمان از بین می رود اما گسترش می یابد. اغلب این موارد در داخل رخ می دهد (بروسیت هیپ)، جایی که درد در کشاله ران ایجاد می کند. در صورت راه رفتن، بالا رفتن از پله، ممکن است در هر دو صورت این درد و وضعیت بدتر شود.

منبع: الودکتر

دیسپلازی لگن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ