آیا دانه های شنبلیله واقعا برای مو مفید است؟

toranj
بررسی تاثیر دانه های شنبلیله روی مو در این مقاله.

به گزارش الودکتر: دانه ها ی شنبلیه اغلب به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای ریزش مو و سایر شرایط مرتبط با آن، مانند شوره سر یا پوست سر خارش، استفاده می شود. نشریات زیبایی و دیگر منابع رسانه ای محبوب، ادعا می کنند که دانه های شنبلیه راز رشد موهای ضخیم و براق است.

این مقاله بررسی می کند که آیا دانه های شنبلیله می توانند سلامت مو و پوست سر را ارتقاء دهند یا نه؟

شنبلیله چیست؟

شنبلیله یک گیاه کوچک سبز و برگ دار است که در اصل از مناطق جنوبی آسیا و مدیترانه است.

برنامه های آشپزی و دارویی از هر دو برگ و دانه های کوچک و قهوه ای از گیاه استفاده می کنند.

شیوه های پزشکی باستان چینی و آیورودا از این مکمل گیاهی استفاده می کنند چون هضم را بهبود می بخشد، تحریک و التهابات پوستی را تسکین می دهد و سلامت کلی را نیز بهبود می بخشد.

تحقیقات مدرن نشان می دهد که شنبلیله همچنین ممکن است اثرات مطلوبی بر کلسترول، قند خون و التهاب داشته باشد.

دانه ها و برگ ها یک عطر مشخص و طعم کمی تلخ دارند. هر دو به طور مداوم در غذاهای هند، خاورمیانه و آفریقای شمالی مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر عوامل موثر بر رشد مو

یک مکمل مانند شنبلیله  ممکن است موثر نباشد اگر شما به سایرعوامل احتمالی ریزش مو مانند تغذیه ناکافی، استرس، تغییرات هورمونی و آرایش ژنتیکی توجه نکنید.

اگر مطمئن نیستید که چرا موهایتان را از دست می دهید، ممکن استمشاوره با یک پزشک متخصص شما را اگاه کند.

عوامل تغذیه ای

تغذیه مناسب برای داشتن موی سالم ضروری است. کمبود مواد مغذی خاص ممکن است باعث ریزش مو شود.

پروتئین، چربی های ضروری، روی و آهن برخی از مواد مغذی است که می تواند در حمایت از رشد مو مناسب باشد.

برخی از منابع غذایی سالم این مواد مغذی عبارتند از:

    پروتئین: گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات، آجیل و دانه

    چربی های سالم: آجیل، دانه ها، ماهی، روغن های گیاهی

    آهن: گوشت، اسفناج، دانه، حبوبات، توفو، شکلات تلخ

    روی: گوشت، صدف، آجیل، حبوبات، پنیر

بهتر است که این مواد مغذی را در یک رژیم متعادل قرار دهید که از غذاهای اصلی تشکیل شده باشد. با این حال، ممکن است مکمل ها در بعضی موارد ضروری باشد.

قبل از شروع مصرف مکمل ها، در نظر داشته باشید که سطح مواد مغذی خود را با یک متخصص مراقبت بهداشتی بررسی کنید. بیش از حد استفاده از مکمل بعضی از مواد مغذی ، می تواند ریزش مو را تشدید کند.

استرس و شیوه زندگی

استرس مربوط به پیری یا سبک زندگی یا استرس فیزیکی بدن بر روی موها – مانند کشیدن آن بیش از حد محکم و یا استفاده از درمان های شیمیایی خشن – می تواند باعث ریزش مو شود.

تحقیقات نشان می دهد که سطح بالای هورمون استرس کورتیزول می تواند فولیکول های مو را تضعیف کند، که منجر به ریزش مو می شود.

قرار گرفتن بیش از حد روی مولکول های واکنش پذیر به نام رادیکال های آزاد نیز ممکن است باعث افزایش ریزش مو و ایجاد آسیب در سلول ها، افزایش التهاب و تسریع پیری شود.

آنتی اکسیدان ها نوعی ترکیباتی هستند که در بسیاری از غذاها یافت می شوند که می توانند سلول های شما را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت کنند.

پیاده سازی روش های موثر برای کاهش استرس هنگام مصرف رژیم غذایی با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، روش های عالی برای رشد مو است و بدن شما را بهینه می کند.

عوامل ژنتیکی

بعضی از علائم نازک شدن مو ممکن است به علت عوامل ژنتیکی باشد که به نوعی از ریزش موی ارثی شناخته شده به عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود.

اندکی در مورد اینکه چه چیزی باعث این بیماری می شود شبیهاتی وجود دارد، اما کارشناسان بر این باورند که ممکن است به بیان ژن های خاصی که از خانواده شما به ارث برده می شود یا تغییرات در تولید هورمون است، مرتبط باشد.

در این مرحله، شواهد موجود نشان می دهد که مکمل هایی مانند دانه های شنبلیله ممکن است بر روی این خاصیت علت ریزش مو تاثیر بگذارد.

شنبلیله درمانی برای شوره سر است؟

علل مختلفی از شوره سر وجود دارد از جمله تولید بیش از حد روغن، رشد قارچ، التهاب و پوست خشک است.

هنوز معلوم نیست که آیا دانه های شنبلیله می تواند به طور موثر تمام علل شوره سر را درمان کند، اما مطالعات آزمایشی نشان می دهد که دارای خواص ضد التهابی، مرطوب کننده، ضد قارچی، تسکین دهنده پوست و زخم هستند.

یک مطالعه 6 هفته ای در 11 نفر در مورد اثربخشی یک کرم حاوی عصاره شنبلیله برای بهبود رطوبت و کاهش قرمزی پوست نشان دهنده بهبود قابل ملاحظه ای در رطوبت و تحریک پوست است.

در حالیکه تحقیقات اخیر نشان می دهد که کاربرد موضعی با عصاره ممکن است در حفظ پوست سر مفید باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که برای همه یکسان باشد.

تحقیق بیشتر در مورد انسان به منظور درک بهتر چگونگی استفاده از شنبلیله به عنوان یک درمان برای شوره سر و دیگر انواع سوزش سر پوست هنوز ادامه دارد.

منبع: الودکتر

ویتامین های ضروری برای پوست و مو را بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ