درمان خانگی برای ریفلاکس اسید معده

toranj
درمان خانگی ریفلاکس معده را در این مقاله بخوانید و با 6 راه درمان خانگی آشنا شوید.

به گزارش الودکتر: سوزش سر دل (رفلکس اسید) می تواند برای هر کسی اتفاق افتد.

 اگر ریفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته تجربه شود، ممکن استبیماری ریفلاکس معده (GERD) داشته باشید. در این حالت، سوزش سر دل تنها یکی از نشانه های آن است، همراه با سرفه و درد قفسه سینه. در ادامه بیشتر با این مورد آشنا می شوید.

ریفلاکس اسید معده

GERD در ابتدا با داروهای ضد انعقاد (OTC) مانند آنتی اسیدها و شیوه زندگی یا تغییرات تغذیه ای درمان می شود. داروهای تجویزی ممکن است در موارد شدیدتر مورد نیازبه بررسی بیشتر برای جلوگیری از آسیب زدن به مری باشد.

در حالی که طب سنتی شایع ترین نوع درمان GERD است، برخی از داروهای خانگی وجود دارد که شما می توانید سعی کنید برای کاهش موارد ریفلاکس اسیدی از آنها استفاده کنید. با متخصص گوارش خود در مورد گزینه های زیر صحبت کنید.

1. هدفی برای وزن مناسب

در حالی که GERD ریفلاکس اسید معده برای هر کسی اتفاق می افتد، به نظر می رسد GERD دربین بزرگسالانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند بیشترین شیوع را داشته باشد.

وزن بیش از حد – مخصوصا در ناحیه شکم – باعث فشار بیشتری بر معده می شود. در نتیجه، شما در معرض خطر ابتلا به ریفلاکس اسید معده هستید که به مری راه می یابد و باعث سوزش سر دل می شوند.

اگر شما اضافه وزن دارید، پیشنهاد می شود  یک برنامه کاهش وزن را برای کاهشی به میزان 1 یا 2 پوند در هفته دنبال کنید. در صورتی که قبلا در نظر گرفته شده است که وزن سالمی که باید داشته باشید چقدر است، اطمینان حاصل کنید که آن را با یک رژیم سالم و ورزش منظم حفظ کنید.

2. بدانید که باید از چه غذاها و نوشیدنی هایی  اجتناب کنید

مهم نیست که وزن شما چقدر است، غذاها و نوشیدنی های شناخته شده خاصی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به ریفلاکس اسید را افزایش دهد. باداشتن مشکل GERD، شما باید از مواردی که ممکن است منجر به علائم آن شود، مراقبت کنید. سعی کنید از مواد غذایی و نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

  • سس گوجه فرنگی و سایر محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • غذاهای پر چرب مانند غذاهای فست فود
  • غذاهای سرخ شده
  • آب میوه های مرکبات
  • جوش شیرین
  • کافئین
  • شکلات
  • سیر
  • پیازها
  • نعنا
  • الکل

با محدود کردن یا اجتناب از این عوامل به طور کامل، ممکن است نشانه های کمتر داشته باشید.

3. کم بخورید، کمی دیرتر به رخت خواب بروید

خوردن وعده های کوچکتر فشار کمتری روی معده ایجاد می کند، که می تواند باعث جلوگیری از بازگشت اسید معده شود. با خوردن مقادیر کمتری از غذا ، می توانید سوزش سر دل را کاهش دهید  و همچنین کالری کمتری مصرف کنید.

مهم است که در حین خوردن غذا حرص نخورید. انجام این کار می تواند باعث سوزش سر دل شود.

مؤسسه ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیه (NIDDK) توصیه می کند که سه ساعت پس از غذا می توانید استراحت بکنید و دراز بکشید. هنگامی که به رختخواب می روید، سعی کنید با بالش های خود سر خود را بالا بیاورید تا از سوزش شبانه خود جلوگیری کنید.

4. خوردن غذاهایی که کمک می کنند

هیچ غذای جادویی وجود ندارد که بتواند ریفلاکس اسید معده را درمان کند. با این حال، علاوه بر اجتناب از غذاهای گفته شده، چند تغییر دیگر در رژیم غذایی نیز ممکن است کمک کند.

اول، آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی غذاهای کم چربی و پروتئین بالا را توصیه می کند. کاهش میزان مصرف چربی در رژیم غذایی باعث کاهش علائم شما می شود، در حالیکه پروتئین و فیبر کافی به اندازه کافی شما را حفظ می کند و از ریفلاکس جلوگیری می کند.

سعی کنید برخی از این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا رفلاکس اسید شما را کنترل کند. بعد از هر وعده غذا، می توانید آدامس بخورید. این کار می تواند  به افزایش بزاق دهان کمک کند و از ورود اسید به مری محافظت کند.

5. ترک سیگار

سیگار یکی دیگر از دلایل سوزش سر است. و این یکی برای افراد مبتلا به GERD خطر و دلیل بزرگی است.

سیگار کشیدن باعث کاهش اسفنکتر مری (LES) می شود که مسئول جلوگیری از برگشت اسید معده است. وقتی عضلات LES از سیگار کشیدن تضعیف می شوند، ممکن است قسمت های سوزش  بیشتری داشته باشید. باید سیگار را ترک کنید. این کار حال شما را بهتر می کند.

اگر دچار ریفلاکس اسید یا GERD می شوید، دود سیگار نیز می تواند مشکل ساز باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به ترک سیگار ارائه شده است.

6. استفاده از گیاهان دارویی

گیاه های زیر برای GERD استفاده شده است:

  • بابونه
  • شیرین بیان
  • گل ختمی

اینها در فرم مکمل در چای ها نیز موجود است.

ضعف این گیاهان این است که مطالعات کافی برای اثبات این که آنها واقعا می توانند GERD را درمان کنند وجود ندارد. علاوه بر این، آنها ممکن است با داروهایی که ممکن است مصرف کنید مداخله کنند – قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید و خوب است بدانید که اداره غذا و داروی آمریکا ( FDA)گیاهان و مکمل ها را نظارت نمی کند.

منبع: الودکتر

علائم ابتلا به ریفلاکس معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ