غذاهایی مناسب برای کبد

toranj
برای داشتن کبدی سالم بهتر است رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید.

به گزارش الودکتر: کبد یک عضو قدرتمند در بدن ما است.  وظایف مختلفی را انجام می دهد، از جمله تولید پروتئین، کلسترول و صفرا ، ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها.

کبد نیز سمومی مانند الکل را از بین می برد. حفظ سلامتی کبد برای حفظ سلامتی شما مهم است. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین غذاها برای داشتن کبدی سالم را بشناسید و از آنها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

1- قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت سلامت کبد خود بخورید.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه از بیماری کبد محافظت می کند، حتی در افرادی که با این عضو مشکل دارند نوشیدن قهوه می تواند درمان محسوب شود.

به عنوان مثال، مطالعات بارها نشان داده اند که مصرف قهوه در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی کبد را کاهش می دهد .

قهوه نوشیدن همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد مشترک را کاهش دهد و اثرات مثبتی بر بیماری کبد و التهاب آن بر جای بگذارد. این نوشیدنی  حتی با کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی همراه است، و بیشترین مزایای این نوشیدنی  در افرادی که حداقل سه فنجان در روز نوشیدند  دیده می شود.

این مزایا به نظر می رسد از توانایی آن برای جلوگیری از ایجاد چربی و کلاژن، دو شاخص اصلی بیماری کبد ناشی می شود.

قهوه همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش سطح گلوتاتیون آنتی اکسیدان می شود. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند باعث آسیب به سلول شوند.

2. چای سبز و سیاه

چای به طور گسترده ای  برای سلامت مفید است، اما شواهد نشان داده است که ممکن است مزایای خاصی برای کبد داشته باشد.

یک مطالعه ژاپنی بزرگ نشان داد که نوشیدن 5-10 فنجان چای سبز در روز همراه با نشانگرهای بهبود یافته در سلامت کبد بود.

مطالعات کوچکتر در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نشان داد که چای سبز  آنتی اکسیدان ها را برای 12 هفته بهبود می بخشد و آنزیم های کبدی نیز ممکن است باعث کاهش استرس اکسیداتیو و ذخیره چربی در کبد شود .

علاوه بر این، بررسی دیگری نشان داد افرادی که چای سبز نوشیدند احتمال ابتلا به سرطان کبد را کم می کنند. کمترین خطر در افرادی که چهار فنجان یا بیشتر در روز نوشیدند دیده شد.

تعدادی از مطالعات روی موش نیز اثرات مثبت عصاره چای سیاه و چای سبز را نشان داده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در موش ها نشان داد که عصاره چای سیاه بسیاری از اثرات منفی رژیم غذایی با چربی بالا را در کبد و همچنین نشانگرهای بهبود یافته در سلامتی کبد تغییر داد.

با این وجود، برخی از افراد، به ویژه افرادی که مشکلات کبدی دارند، باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل، احتیاط کنند. این به این دلیل است که چندین گزارش از آسیب کبدی ناشی از استفاده از مکمل های حاوی عصاره چای سبز وجود دارد.

3. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت niringenin و naringin هستند.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که هر دو به محافظت از کبد از آسیب  کمک می کند.

اثرات محافظتی گریپ فروت ناشی از دو راه است: کاهش التهاب و محافظت از سلول ها.

مطالعات همچنین نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند توسعه سیروز کبدی را کاهش دهند، وضعیتی مضر که در آن بافت بیش از حد در کبد ایجاد می شود. این به طور معمول از التهاب مزمن حاصل می شود.

علاوه بر این، در موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند، naringenin میزان چربی موجود در کبد را کاهش می دهد و میزان مدفوع مورد نیاز برای سوزاندن چربی را افزایش می دهد که می تواند باعث جلوگیری از انباشت بیش از حد چربی شود.

۴- انگور

انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش، دارای ترکیبات گیاهی مفید است. معروف ترین آن، رزوراترول است که دارای مزایای سلامتی است.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که انگور و آب انگور می توانند به کبد نفوذ کنند.

مطالعات نشان داده اند که می توانند از مزایای مختلفی از قبیل کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها را داشته باشند.

یک مطالعه کوچک در انسان با NAFLD نشان داد که تکثیر با عصاره دانه انگور برای سه ماه بهبود عملکرد کبد را در بر داشته است.

با این حال، از آنجا که عصاره دانه انگور یک شکل متمرکز است، ممکن است اثرات مشابهی از مصرف انگور کامل نداشته باشید. قبل از مصرف عصاره دانه انگور برای کبد توصیه می شود مطالعات بیشتری انجام شود.

با این وجود، شواهد گسترده ای از مطالعات حیوانی و برخی از مطالعات انسانی نشان می دهد که انگور غذای بسیار کبد است.

منبع: الودکتر

عوامل اصلی کبد چرب را بشناسیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ