روغن نارگیل و کلسترول

mahdie.mohtashami
روغن نارگیل به دلیل‌های زیادی در سرخط خبرهای سلامتی قرار گرفته است. به طور کلی در میان کارشناسان اختلاف نظر می‌باشد که آیا روغن نارگیل دارای سطح کلسترول بالا می‌باشد یا خیر؟

نگاهی کلی بر روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل‌های زیادی در سرخط خبرهای سلامتی قرار گرفته است. به طور کلی در میان کارشناسان اختلاف نظر می‌باشد که آیا روغن نارگیل دارای سطح کلسترول بالا می‌باشد یا خیر؟

بعضی از کارشناسان می گویند شما باید از روغن نارگیل بخاطر سطح بالای چربی اشباع شده خودداری کنید (چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول می شود). بعضی دیگر می گویند که ساختار چربی در روغن نارگیل سبب کم شدن چربی در بدن می شود و به همین دلیل سالم است.

گزارشات متناقض زیادی در مورد اینکه آیا روغن نارگیل می تواند مفید واقع شود یا خیر وجود دارد:

حفظ کلسترول سالم

کاهش سطح کلسترول بد LDL

کمک به بالا بردن سطح کلسترول خوب چربی لیپوپروتئین با چگالی بالا

تحقیقات قطعی نشده است، اما در مورد این روغن، بسیاری از واقعیت ها وجود دارد. این مقاله می‌تواند به شما کمک کند که روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا خیر! فراموش نکنید که با پزشک خود نیز در رابطه با مصرف روغن نارگیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی خود نیز مشورت کنید.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل یک روغن استوایی است که خشکاندن میوه نخل نارگیل به دست می‌آید. مواد مغذی آن به شرح زیر است:

روغن نارگیل حاوی حدود 5/13 گرم کل چربی(2/11 گرم از چربی اشباع شده) در قاشق غذاخوری است. همچنین حاوی حدود 0.8 گرم چربی غیرمستقیم و حدود 3.5 گرم چربی غیر اشباع است که هر دو به عنوان چربی های سالم شناخته می شوند. روغن نارگیل شما کلسترول نیست. همچنین روغن نارگیل دارای ویتامین E و پلی فنل بالا می‌باشد. روغن نارگیل تازه حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب متوسط است. به نظر می رسد روغن نارگیل در بافت چربی ذخیره نمی شوند به همان اندازه که اسیدهای چرب رسوب می‌کنند. کارشناسان می گویند اسید لوریک روغن نارگیل که یک نوع سالم از اسید چرب اشباع است، به سرعت در بدن به انرژی تبدیل می‌شوند و در بدن ذخیره نمی‌شوند. به همین دلیل است که برخی از مردم از روغن نارگیل به عنوان وسیله ای برای کاهش وزن استفاده می کنند.

همه انواع چربی همان مقدار کالری دارند. تنها تفاوت در آرایش اسید چرب است که هر چربی را از دیگران جدا می کند.

در یک تحقیق در سال 2015 بروی موش‌های آزمایشگاهی محققان دریافتند که هنگام خوردن یک رژیم غذایی با روغن نارگیل مشابه اضافه وزن کمتری نسبت به خوردن یک عدد روغن سویا دست پیدا می‌کند. نتیجه این بود که روغن نارگیل حاوی 91 درصد چربی اشباع شده به 15 درصد روغن سویا است. برای تایید بیشتر داده‌های گفته شده احتیاج به تحقیقات بیشتر بر روی مطالعات انسانی می‌باشد.

مزایای روغن نارگیل

علاوه بر اینکه برای کاهش وزن مفید است، روغن نارگیل مشخص شده است که دارای خواص مفید دیگر است. روغن نارگیل دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضد التهابی می‌باشد و بدن به راحتی می‌تواند آن را جذب خود کند.

مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که ترکیبی ازمصرف روزانه روغن نارگیل و ورزش، فشار خون را پایین می آورد و حتی می تواند آن را به مقادیر طبیعی بازگرداند.

نشانه‌های کلسترول

مطالعه دیگری در مقایسه با میزان کلسترول کره و روغن نارگیل  صورت گرفته است. این مطالعه نشان می‌دهد که روغن نارگیل در کاهش سطح LDL و سطح تری گلیسیرید “بد” و افزایش سطح “خوب” HDL موثر بوده است.

علیرغم برخی تحقیقات در مورد اینکه آیا روغن نارگیل برای سطح کلسترول مفید است یا خیر، قضاوت همچنان ادامه دارد. به خاطر داشته باشید روغن نارگیل به مقدار بالا توصیه نمی‌شود و در واقع مانند روغن زیتون نمی‌تواند در رژیم غذایی روزانه شما جا بگیرد.

در سال 2013 موسسه ملی قلب، ریه و خون توصیه می کند که روغن نارگیل کمتر از سایر روغن های سالم که دارای مزایای بهداشتی شناخته شده‌اند مانند روغن زیتون استفاده شود.

این اطلاعات به سرعت در حال تغییر می‌باشد به دلیل اینکه مطالعات جدید در رابطه با روغن‌های در حال صورت گرفتن می‌باشد. ما می دانیم که مصرف بالای چربی های اشباع شده پیامدی مانند بیماری های قلبی عروقی همراه دارد. بعضی از روغن ها به دلیل چگونگی پردازش آنها کمتر امن هستند.

اگر میخواهید روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بهتر است هر روز اخبار آن را پیگیری کرده تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

روغن نارگیل برای پوست و مو

روغن نارگیل خواصی دارد که جز با خوردن آن از آنها بهره مند نمی شوید.تعداد زیادی از افراد این روغن را برای اهداف شخصی و زیبایی پوستشان استفاده میکنند.مطالعات بر روی افراد با پوست خشک نشان میدهد که این روغن در مرطوب کردن پوست موثر است و باعث جلوگیری از بیماری اگزما می شود.دیگر خاصیت این روغن مراقبت از موی سر شما در مقابله با اشعه ماورا بنفش می باشد.همچنین میتوانید از این روغن مانند یک دهان شویه برای از بین بردن باکتری ها و بوی بد دهان بهره ببرید.

روغن نارگیل برای آلزایمر

بیماری آلزایمر رایج ترین علت جنون است و افراد مسن تر بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.در بیماری آلزایمر به نظر میرسد که بدن توانایی تبدیل گلوکز به انرژی در یک بخش خاص از مغز را ندارد. محققان پیش بینی کرده اند که با استفاده از روغن نارگیل میتوان جایگزین مناسبی برای سلول های از دست رفته مغز پیدا کرد و علایم آلزایمر را کاهش داد. به هر حال در نظر داشته باشید که این تحقیقات ابتدایی هستند و هنوز شواهد و مدارک قطعی در تاثیر نارگیل بر بیماری آلزایمر وجود ندارد.

خواص روغن نارگیل برای لاغری

خواص بیشمار و درمانی روغن نارگیل برای مغز، پوست و مو


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ