سرماخوردگی یا آلرژی

toranj
برای تشخیص اینکه سرما خورده اید یا آلرژی دارید باید نشانه های این دو بیماری را به خوبی بشناسید.

به گزارش الودکتر: اگر گرفتگی و آبریزش بینی دارید، یا عطسه می کنید و سرفه می کنید، فکر اول شما ممکن است سرماخوردگی باشد. با این حال، این ها همچنین نشانه های آلرژی هستند.

با یادگیری تفاوت های بین آلرژی و سرماخوردگی، می توانید روش مناسب تسکین – سریع را پیدا کنید. در ادامه بیشتر با نشانه های سرماخوردگی و آلرژی آشنا می شوید.

تشخیص سرما خوردگی

سرماخوردگی توسط یک ویروس ایجاد می شود. بسیاری از انواع ویروس ها مسئول سرماخوردگی هستند. در حالی که علائم و شدت ممکن است متفاوت باشد، سرماخوردگی به طور کلی برخی از ویژگی های اساسی یکسان را به اشتراک می گذارد.

در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی سرماخوردگی وجود دارد:

    سرماخوردگی از طریق قطرات ویروسی منتقل می شود که فرد بیمار وقتی سرفه یا عطسه می کند به اطراف پراکنده می شود و می تواند افراد اطراف را تحت تاثیر قرار دهد.  علاوه بر سرفه و عطسه، علائم سرماخوردگی می تواند شامل گلودرد و آبریزش بینی و گرفتگی بینی باشد.

    سرماخوردگی شدید تر نیز می تواند موجب سردرد، تب و درد های بدن شود.  بازیابی از سرما معمولا سریع است. میانگین مدت سرما خوردگی 7 تا 10 روز است.

    اگر علائم بیش از یک یا دو هفته طول بکشد، ویروس ممکن است به یک عفونت جدی تر مانند عفونت سینوسی، پنومونی یا برونشیت تبدیل شده باشد.

    افراد مبتلا به آلرژی ممکن است در معرض ابتلا به سرماخوردگی باشند.

با وجود نام آن که سرما خوردگی است، شما می توانید در هر زمان سال، حتی در تابستان نیز سرما بخورید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) برآورد می کنند که بزرگسالان سالم به طور متوسط ​​دو یا سه سرما خوردگی را در سال تجربه می کنند. به دلیل کمبود سیستم ایمنی بدن، کودکان جوان ممکن است سرماخوردگی بیشتری را در طول سال تجربه کنند پس بیشتر مراقب آنها باشید.

آلرژی چیست؟

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما واکنش نامطلوب به مواد خاصی داشته باشد. هنگامی که شما در معرض آلرژی قرار می گیرید که به عنوان آلرژن شناخته می شود، سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی به نام هیستامین ها را آزاد می کند. این آزادی هیستامین ها باعث ایجادعلائم آلرژی می شود.

آلرژی و سرماخوردگی برخی از علائم رایج را از جمله:

  • عطسه
  • سرفه
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • چشمان خیس

آلرژی همچنین می تواند باعث ایجاد خارش و التهاب شود. معمولا سرماخوردگی این علام را ندارد.

 بیش از 50 میلیون آمریکایی آلرژی دارند. آلرژن های فصلی مانند درخت، چمن و گرده علف های هرز باعث ایجاد عوارض می شوند، اما ممکن است در طول سال ها به مواد خاص آلرژی داشته باشید.

دیگر عوامل ایجاد کننده آلرژی ممکن است عبارتند از:

  • غبار
  • بزاق حیوانات، از قبیل گربه یا سگ
  • مواد غذایی مانند بادام زمینی، آجیل درخت، شیر و تخم مرغ

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

از آنجا که سرماخوردگی و آلرژی بسیاری علائم مشابهی دارند، ممکن است دشوار باشد که دو حالت را از هم تشخیص دهید. یک راه برای گفتن اینکه چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود این است که به علائمی که آنها به اشتراک نمی گذارید توجه نکنید.

سرماخوردگی احتمال دارد باعث موارد زیرشود:

  • خستگی
  • درد ها
  • گلو درد
  • تب

آلرژی بیشتر احتمال دارد باعث موارد زیر شود:

  • خارش چشمان
  • خستگی
  • بثورات پوستی مانند اگزما یا کندو

‘سلامت آلرژیک’ | آلرژی در کودکان

یکی دیگر از– به ویژه در کودکان – “سلامتی آلرژیک” نامیده می شود. کودکان مبتلا به آلرژی دارای خارش بینی هستند که اغلب آنها را با حرکت دست به سمت بالا می اندازند.

فصل و زمان مخصوصی در سال

زمان و فصل های سال می تواند سرنخ هایی برای علت علائم شما باشد. در ماههای پاییز و زمستان بیشتر احتمال دارد که دچار سرماخوردگی شوید، اگر چه ممکن است در فصل بهار و تابستان نیز با یکی از آن ها روبه رو شوید.

آلرژی همچنین می تواند در هر زمانی از سال اتفاق افتد، اما آلرژی های مربوط به گرده در ماه های بهار رایج است. آلرژی های گیاهی در اواخر بهار از تابستان بیشتر است، در حالی که آلرژی های انگل در اواخر تابستان و پاییز رخ می دهد.

طول علائم

راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا شما آلرژی دارید یا سرماخوردگی در طول مدت زمان علائم شما است. سرماخوردگی در عرض یک هفته یا بیشتر بهبود می یابد. آلرژی باید درمان شودیا دلیل آن باید رفع شود. آلرژی های فصلی باعث ایجاد نشانه های دو یا سه هفته در یک زمان می شوند.

تصور غلط رایج

اگر شما به رنگ ارغوانی آب بینی خود نگاه کنید، نمی توانید بگویید سرماخورده اید یا آلرژی دارید.

علیرغم تصور غلط رایج که تخلیه سبز بینی نشانه ای از عفونت است، آلرژی ها می توانند باعث تخلیه بینی شما در تمام رنگ های مختلف شوند. و سرماخوردگی اغلب می تواند شامل رنگ های روشنی برای آب بینی شما باشد.

منبع: الودکتر

آلرژی غذایی چیست و چرا دچار آلرژی می شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ