چگونه می توان بیماری سرطان پروستات را درمان نمود؟

zahra
با بالا رفتن سن بیماری هایی به سراغ آقایان خواهد آمد که درمان آن می بایست در اولویت قرار گیرد. بیماری سرطان پروستات از جمله بیماری هایی است که از سنین جوانی در آقایان شروع شده و در سنین بالاتر شدت می یابد. بنابراین اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان خواهد بود.

با بالا رفتن سن بیماری هایی به سراغ آقایان خواهد آمد که درمان آن می بایست در اولویت قرار گیرد. بیماری سرطان پروستات از جمله بیماری هایی است که از سنین جوانی در آقایان شروع شده و در سنین بالاتر شدت می یابد. بنابراین اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان خواهد بود. 

برای تشخیص بیماری سرطان پروستات در ابتدا می بایست آزمایشاتی نظیر آزمایش خون و تست غربالگری انجام شود تا درصورت تشخیص بهترین روش درمان برای بیمار انتخاب شود. یکی از عوامل مهمی که متخصصین اورولوژی روی آن تاکید دارند انجام آزمایشات دوره ای (سالیانه) برای تشخیص بیماری های مربوط به پروستات است. بنابراین آقایان می بایست این آزمایش ها را جدی بگیرند.

یکی از رایج ترین بیماری ها بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات در آقایان است، که با بالا رفتن سن میزان ابتلا به این بیماری نیز افزایش خواه. یافت. پس باید توجه داشت که این آزمایش ها بعد از سن ۵۰ سالگی باید توسط یک متخصص مجرب صورت گیرد که روند درمان را تا حد بسیار زیادی تسریع خواهد نمود. 

روش های پیشگری و درمان

پروفسور بولنت اوکتای (Abulent Oktay)، متخصص اورولوژیست و سرپرست بخش پیوند کلیه، مرکز پیوند عضو در بیمارستان آجی بادم بورسا، معتقد است میزان ابتلا به بیماری پروستات با بالا رفتن سن آقایان افزایش خواهد یافت اما با انجام آزمایش خون از طریق جراحی روبوتیک با پروستاتکتومی رادیکال به راحتی قابل درمان خواهد بود. بنابراین انجام چکاپ های سالیانه را جدی بگیرید.

 افزایش خطر ابتلا بعد از سن ۵۰ سالگی

پروستات غده ی کوچکی است به اندازه گردو که در زیر مثانه قرار می گیرد که وظیفه آن تولید و انتقال مایع منی است. که هنگامی ساختار سلولی این غده دچار اخلال می شود به صورت غیر طبیعی رشد می کند. از آنجا که سطح اختلال مهمترین عامل متاستاز (انتقال) بیماری است، سطح بالای اختلال به معنی خطر بیشتر متاستاز است.

 اگر این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که تمامی متخصصین افزایش سن را عامل اصلی پیدایش این بیماری می دانند. اگر سن را به دهه های مختلف تقسیم کنیم سرطان پروستات در سن ۵۰ سالگی به اوج خود می رسد. اما عواملی چون وراثت نیز در روند پیدایش چنین بیماری هایی بی تاثیر نیست و درمیان خانواده هایی که سابقه این بیماری بوده، شایع تر است.

 از عوامل دیگری که بروز چنین بیماری هایی را افزایش می دهد، می توان به خوردن غذا های چرب و سیگار کشیدن اشاره نمود.

آزمایشات را در اولویت قرار دهید

سرطان پروستات که تقریبا هیچ نشانه ای در طول دوره اولیه ندارد به سختی قابل تشخیص خواهد بود اما از نشانه های اولیه آن می توان به مشکلات ادراری اشاره نمود. اما بیشتر این موارد مربوط به آدنوم پروستات، تومور خوش خیم است که در قسمت داخلی این غذه رشد می کند.

 بروز بیماری: در سرطان پروستات، مقدار آنزیم های خاص آنتی ژن پروستات (PSA) در خون اقزایش می یابد. اما در مواردی نادر، سرطان ممکن است در بافت پروستات رشد کند و بدون افزایش سطح PSA. در چنین مواردی، میزان اختلال در سلول ها می تواند بسیار زیاد باشد.

پروفسور اوکتای در نظریات خود بیان می کند که: اگر در چکاب ها یک برآمدگی کوچک دیده شود عمل برداشتن بافت یا بیپسوسی (بدون در نظر گرقتن PSA خون) صورت می گیرد.

با انجام ام آر آی چند پارامتری که در آن سلول های سرطانی می توان تا حد ممکن تومور های مهاجم را شناسایی نمود.لازم به ذکر است انجام بیوپسی با چند سوزن نه تنها باعث از بین رفتن غده های سرطانی نمی شود بلکه آن را نیز غیر قابل کنترل نمی کند. بنابراین ترکیب ام آر آی پارامتریک و بیوپسی امکان تشخیص پاتولوژیک (آسیب شناسی) و درمان این بیماری را فراهم خواهد نمود.

 روند درمان با توجه به درجه تشخیص داده می شود!

اگر روند رشد سرطان پروستات را مرحله بندی کنیم، هر مرحله درجه متاستاز (انتقال و شیوع) بیماری را نشان خواهد داد.

 مرحله اول: تشخیص بیماری با فرضیات موجود و علایم

مرحله دوم: زمانی که غدد سرطانی محدود به پزوستات باشند

مرحله سوم: تومور های سرطانی بافت های اطراف را فرا گرقته باشند.

مرحله چهارم: گسترش تومور های سرطانی به غدد لنفاوی و نقاط دیگر

تومور های سرطانی حتی می توانند فراتر هم پیشروی کنند و بافت های استخوانی را نیز دچار مشکل کنند.

اگر تشخیص داده شود که بیمار در مرحله نخست قرار دارد، که معمولا در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی رخ می دهد، به می توان آن را درمان نمود. همچنین یکی از موثر ترین و کم خطر ترین روش های درمانی در این مرحله رادیوتراپی است.

لازم به ذکر است که عمل جراحی ربوتیک در این مرحله از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

دکتر اوکاتی معتقد است که جراحی تهاجمی برای وقتی که این بیماری فراتر از پروستات می رود کاربرد خواهد داشت و طول درمان کمتری به نسبت سایر روش ها خواهد داشت.

جراحی لاپاراسکوپی یکی از روش هایی است که دارای حد اقل تهاجن است که در آن با استفاده از لوله هایی به قطر یک سانتیمتر تومور ها برداشته می شود.

PSA مواد تولید کننده پادتن مخصوص پروستات

PSA که به عنوان مواد تولید کننده پادتن شناخته می شود بکی از مهم ترین معیار ها برای بررسی سرطان پروستات به شمار می رود.

بنابراین در مردانی که، سابقه این بیماری در خانواده آن ها بوده، باید تست PSA را از سن ۴۰ سالگی شروع کرده و به صورت دوره سالیانه آن را ادامه دهند. در غیر این صورت سن ۵۰ سال سن مناسبی برای شروع این آزمایشات خواهد بود.

پروفسور اوکتای تاکید دارد که علاوه بر آزمایش خون می بایست آزمون دیجیتالی رکتال باید به صورت سالیانه صورت گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ