درمان های سرماخوردگی و آلرژی

toranj
برای درمان آلرژی یا سرماخوردگی باید از علائم و داروها شناخت کافی داشته باشید تا در خانه نیز بتوانید این بیماری ها را درمان کنید.

به گزارش الودکتر: تشخیص اینکه شما سرماخورده اید یا دچار آلرژی شده اید کمی مشکل به نظر می رسد چون علائم این دو بیماری می تواند شبیه هم باشد. اما بسیاری از عوامل و نشانه ها می تواندش ما را به تضخیص درست نیز کمک کند تا بدانید چه درمانی را باید پیش بگیرید. هر چند برای اطمینان بیشتر باید از پزشک متخصص کمک گرفت اما قبل از مراجعه به پزشک می توانید با علائمی که از آنها می دانید سرماخوردگی یا آلرژی را پیش بینی کنید.

تشخیص سرماخوردگی و آلرژی

اگر علائم سرما خوردگی را بدانید نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید تا به شما بگوید سرما خورده اید اما اگر این علائم به میزان قابل توجهی خودش را نشان ندهد شما به شک می افتید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشک شما فکر می کند که شما ممکن است یک عفونت باکتریایی مانند گلو درد یا پنومونی داشته باشید، ممکن است آزمایش هایی مانند عکس برداری با اشعه ایکس از گلو و قفسه سینه تان نیز نیاز داشته باشد.

برای آلرژی، ممکن است نیاز به مراقبت های اولیه یک پزشک گوش و بینی و یا یک متخصص آلرژی داشته باشید. دکتر برای اولین بار از علائم شما سوال می کند. واکنش های آلرژیک شدید یا تهدید کننده زندگی را اغلب مختل می کند و نیاز به مراجعه به  یک متخصص آلرژی دارند.

آزمایش های مختلفی برای تشخیص آلرژی استفاده می شود. تست پوست می تواند برای تعیین عوامل آلرژی شما مورد استفاده قرار گیرد. گاهی اوقات پزشکان  یا متخصصان آلرژی ممکن است از آزمایش خون برای تشخیص آلرژی ها با توجه به سن شما و دیگر شرایط سلامتی شما برای تشخیص نوع آلرژی استفاده کنند.

درمان سرماخوردگی

بدن شما ممکن است بارها ویروس سرماخوردگی را دریافت کند و از آن رها شود. از آنجایی که آنتی بیوتیک ها فقط باکتری را می کشند، بر ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، کار نخواهد کرد. با این حال، داروهایی وجود دارد که می توانند علائم شما را تسکین دهند در حالی که سرماخوردگی خود ادامه دارد.

درمان های سرماخوردگی عبارتند از:

  • شربت سرفه و داروهای سرماخوردگی بدون نسخه (OTC)
  • اسپری های بینی
  • داروهای ضد درد، مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (تیلنول)

شربت سرفه و داروهای OTC برای کودکان زیر 4 سال توصیه نمی شود، و اسپری های بینی برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

قبل از مصرف داروهای سرماخوردگی OTC از پزشک خود مشورت بگیرید، به ویژه اگر شما همچنین داروهای تجویزی را دریافت کرده اید، اگر موردی مانند بارداری یا استفاده از دیگر داروها را دارید باید حتما به اطلاع پزشکتان برسانید که خدای نکرده تداخل دارویی مصیبت به بار نیاورد.

داروهای سرماخوردگی را برای مدت زمان طولانی مصرف نکنید. استفاده از آنها برای دوره های طولانی می تواند عوارض جانبی مانند بازگشت دوباره سرما خوردگی یا لختگی خون را ایجاد کند.

شما همچنین می توانید درمان خانگی را برای تسکین سرماخوردگی دنبال کنید، مانند:

  • نوشیدن مایعات بیشتر مانند آب،و چای گیاهی
  • اجتناب از کافئین
  • با استفاده از اسپری های نمکی سالین بینی خود را شستشو دهید یا با استفاده از شستشو بینی، مانند یک ظرف پلاستیکی
  • قرقره با آب نمک
  • گذاشتن یک پارچه مرطوب روی پیشانی برای کاهش تب

 

درمان آلرژی

یکی از راه های بسیار موثر برای جلوگیری از علائم آلرژی، جلوگیری از عوامل ایجاد کننده آن است. اگر شما نمی توانید مانع از تحریک الرژی خود شوید، می توانید از داروها برای تسکین علائم خود استفاده کنید.

        آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها با مسدود کردن انتشار هیستامین کار می کنند.( هیستامین ها که در بدن شما هستند با تحریک شدن بیدار می شوند و عامل اصلی آلرژی هستند)  مثالها عبارتند از:

  • فکسوفنادین (Allegra)
  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • سیتیزین (Zyrtec)

توجه داشته باشید که برخی از آنتی هیستامین های قدیمی تر می توانند باعث خواب آلودگی شوند. بهتر است آنها را در شب استفاده کنید و یا به دنبال نسخه ای دیگرش بروید.

        ضد انعقاد

ضد انعقادی ها با کاهش ضخامت غشایی بینی برای کاهش تراکم سینوسی کار می کنند. آنها تحت نام هایی شناخته می شوند مانند:

    pseudoephedrine

   (guaifenesin-pseudoephedrine (Mucinex DM

   ( loratadine-pseudoephedrine (Claritin-D

ضد انعقاد در قرص ها و اسپری بینی استفاده می شود. با این حال، ضد انعقادی مانند (oxymetazoline (Afrin می تواند باعث افزایش تراکم استخوان شما شود، اگر از آنها برای بیش از سه روز در یک دوره استفاده کنید.

        کورتیکواستروئیدهای بینی

کورتیکواستروئیدهای بینی از طریق جلوگیری از التهاب، تورم را در بینی کاهش می دهند. آنها همچنین تعداد سلول های ایمنی آلرژی فعال در  بینی را کاهش می دهند.

این داروها همچنان یکی از بهترین روش های کنترل و درمان آلرژی های فصلی و سالیانه هستند.

تزریق آلرژی

تزریق شات های آلرژی به تدریج شما را به مقادیر کم آلرژن تبدیل می کند. این قرار گرفتن در معرض آلرژی کمک می کند تا بدن خود را به این ماده حساس نکنید. این می تواند یک راه حل بلندمدت بسیار موثر برای از بین بردن آلرژی ها باشد.

منبع: الودکتر

سرماخوردگی یا آلرژی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ