چگونه اعداد فشار خون را بخوانیم؟

atoosamirzavandi
اندازه گیری فشار خون یکی از راه های کنترل آن و جلوگیری از بالا رفتن آن است. اما اعدادی که دستگاه فشار سنج نشان می دهد به چه معناست؟

اعداد نشان داده شده توسط فشار سنج به چه معنی است؟

هر کسی دوست دارد که فشار خونش در حد نرمال باشد. اما در واقع این به چه معنی است؟
وقتی که پزشک فشار خون شما را اندازگیری می کند، فشار خون را با دو عدد بیان می کنند: یک عدد بالا و یکی پایین مثل یک کسر. به عنوان مثال 80/120 میلی متر جیوه.
عدد بالا نشان دهنده میزان فشار خون در عروق در طول انقباضات ماهیچه قلب است که به آن فشار سیستولیک (systolic pressure) می گویند.
عدد پایین نشان دهنده فشار خون وقتی که ماهیچه های قلب در حال ضربان هستند. که به این فشار دیاستولیک (diastolic pressure) می گویند.
هر دو عدد برای مشخص بودن وضعیت سلامت قلب مهم هستند. اعدادی که در محدوده بیشتر از محدوده ایده آل قرار می گیرند گواه این هستند که قلب شما به سختی درحال کار کردن و پمپاژ خون به دیگر نواحی بدن است.

فشار خون های نرمال کدام هستند؟

برای فشار خون های نرمال عدد بالا ( فشار سیستولیک) باید در محدوده 90 تا 120 و عدد پایین ( فشار دیاستولیک) در محدوده 60 تا 80 قرار بگیرند. موسسه قلب امریکا بیان می کند که فشار خون زمانی در حد نرمال است که هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک در محدوده درست خودشان قرار داشته باشند.
فشار خون بر اساس میلی متر بیان می شود که علامت اختصاری آن mm Hg می باشد. یک فشار خون نرمال در بزرگسالان باید کمتر از 80/120 و بالا تر از 60/90 میلی متر جیوه باشد.
اگر فشار خون شما در محدوده نرمال قرار دارد نیاز به مراقبت های دارویی نمی باشد. اما با این وجود باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید و وزن خود را در نرمال نگه دارید تا از ایجاد فشار خون جلوگیری کنید. ورزش کردن به طور منظم و رژیم غذایی سالم دو گزینه ای هستند که می توانند کمک کننده باشند. اگر در خانواده سابقه فشار خون دارید باید بیشتر مراقب سبک زندگی و رژیم غذایی خود باشید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا تر از 80/120 میلی متر جیوه در محدوده خطر قرار دارد و باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. وقتی که فشار سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه قرار دارد و فشار دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه به این معنی است که شما فشار خون بالایی دارید.
اگرچه این اعداد به صورت فنی به معنی فشار خون بالا نمی باشند، و شما تنها به خارج از محدوده نرمال رفته اید. اما این اتفاق شانس بالاتر رفتن فشار خون و ریسک بیماری های قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهند.
برای این مرحله از فشار خون نیازی به دارو درمانی نمی باشد و تنها باید مراقب سبک زندگی و غذای خود باشید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به شما کمک کند که فشار خون خود را پایین بیاورید و در محدوده نرمال قرار دهید.

فشار خون: مرحله یک

زمانی فشار خون شما واقعا بالا است که فشار سیستولیک در محدوده 130 تا 139میلی متر جیوه  قرار گرفته باشد یا فشار دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه باشد. این مرحله را، مرحله اول فشار خون می نامند.
اگرچه موسسه قلب امریکا بیان می کند که اگر تنها یکی از اعداد بالا تر از حد معمول باشد، نمی توان گفت که شما دارای فشار خون بالا هستید. چیزی که نشان می دهد شما دارای فشار خون بالا هستید این است که متوسط فشار خون شما در دوره ای از زمان بالاتر از حد معمول باشد.
پزشک می تواند با اندازه گیری فشار خون به شما در این باره کمک کند. اگر بعد از یک ماه فشار خون بهبود پیدا نکرد ممکن است که نیاز به دارو درمانی باشد بخصوص اگر مستعد بیماری های قلبی باشید. اگر در خطر بیماری های قلبی نباشید ممکن است که پزشک به شما توصیه کند که برای 3 تا 6 ماه عادت های غذایی خود را تغییر دهید.
اگر 65 ساله یا مسن تر هستید و هنوز مشکلی از این لحاظ ندارید پزشک ممکن است که یه شما توصیه کند که فقط رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا فشار سیستولیک تان بهبود یابد. درمان برای افراد بالای 65 سال به بدن و شرایط آن ها بستگی دارد.
درمان فشار خون در افراد مسن باعث به وجود آمدن بیماری های فراموشی و آلزایمر می گردد.

فشار خون: مرحله دوم

مرحله دوم فشار خون نشان دهنده جدی تر بودن این مشکل است. اگر فشار خون را اندازه گیری کردید و عدد بالا 140 و یا عدد پایین 90 بود، متاسفانه فشار خون در مرحله دوم قرار گرفته است.
در این مرحله پزشک استفاده از دارو برای کنترل فشار خون را تجویز می کند. اما برای کنترل فشار خون نباید تنها به دارو بسنده کنید. سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی را در این مرحله بازی خواهند کرد.
منبع الودکتر
روش کاهش فشار خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ