علت‌های شایع درد زانو را می‌دانید؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله همراه با تیم الو دکتر باشید تا علت‌های شایع درد زانو را با یکدیگر بررسی کنیم.

پارگی منیسک Meniscus tear

منیسک قطعه ای از غضروف است که مفصل زانو شما را تسویه می کند و تثبیت می کند. هر زانو شما دارای دو منیسکی است هر مینسک در دو طرف زانو قرار دارد. گاهی مینیسک ورزشکاران پاره می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که چمباتمه می‌زنند و زانوی‌شان پیچ می‌خورد. همانطور که شما بزرگتر می شوید، منیسک شما ضعیف و منحرف می شود و احتمال بیشتری دارد که با هر حرکت پیچشی پاره شود. هنگامی که منیسک را پاره میکنید، ممکن است صدای “تقه” را بشنوید. در ابتدا صدمات ممکن است آسیب نرساند. اما پس از چند روز بر روی آن، زانو می تواند دردناک تر شود.

سایر علائم پارگی منیسک عبارت‌اند از:

سفتی زانو؛

تورم؛

ضعف؛

احساس قفل شدن در داخل زانو یا لقی و دَررفتگی زانو.

استراحت، استفاده از یخ و بالا بردن زانوی آسیب‌دیده به کاهش علائم کمک کرده و موجب بهبود سریع‌تر می‌شود. اگر پارگی خودبه‌خود بهبود پیدا نکند، ممکن است که برای درمان آن به جراحی نیاز داشته باشیم.

آسیب به رباط صلیبی قدامی  Anterior cruciate ligament

رباط صلیبی قدامی یا جلویی (ACL) دسته‌ای از رشته‌هاست که از جلوی مفصل زانو عبور می‌کند. رباط صلیبی قدامی، استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل کرده و به ثبات و حرکت زانو کمک می‌کند.

بیشتر صدمات زمانی به رباط صلیبی قدامی وارد می‌شوند که فرد در هنگام دویدن، ناگهان حرکت خود را آهسته می‌کند، می‌ایستد یا تغییر جهت می‌دهد. به‌علاوه اگر هنگام پریدن، به‌شکلی اشتباه فرود بیایید یا در ورزشی پُربرخورد مانند فوتبال ضربه بخورید نیز ممکن است که این رباط دچار کشیدگی یا پارگی شود.

در زمان بروز این آسیب ممکن است که صدای «تِق» را حس کنید. پس از آن، زانوی‌تان آسیب می‌بیند و متورم می‌شود. ممکن است نتوانید زانوی‌تان را کاملا حرکت دهید و در حین راه رفتن احساس درد کنید.

استراحت و فیزیوتراپی به بهبود آسیب‌دیدگی ACL کمک می‌کند. ولی اگر رباط پاره شده باشد، برای درمان آن به جراحی نیاز خواهید داشت.

آسیب به رباط صلیبی خلفی یا پشتی posterior cruciate ligament

رباط صلیبی پشتی (PCL) نیز شبیه ACL است. این رباط نیز شامل دسته‌ای از رشته‌هاست که استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می‌کند و از زانو پشتیبانی می‌کند. ولی احتمال آسیب‌دیدگی PCL به‌اندازهٔ ACL نیست.

اگر به جلوی زانو ضربهٔ سختی وارد شود (مثلا در تصادف اتومبیل)، رباط صلیبی پشتی آسیب می‌بیند. گاهی صدمات، در اثر پیچانده شدن زانو یا زمین خوردن در هنگام راه رفتن یا پایین رفتن از پله‌ها ایجاد می‌شود.

کشیده شدنِ بیش‌ازحد این رباط موجب آسیب و کشیدگی  آن می‌شود. در صورت وارد شدن فشار زیاد ممکن است که این رباط پاره و به دو بخش تقسیم شود.

آسیب‌دیدگی رباط صلیبی پشتی علاوه‌بر درد موجب بروز علائم زیر نیز می‌شود:

تورم زانو؛

سفتی؛

مشکل در راه رفتن؛

ضعف و ناتوانی زانو.

استراحت، استفاده از یخ و بالا بردن زانو می‌تواند به بهبود سریع‌تر آسیب‌دیدگی رباط صلیبی پشتی کمک کند. در صورت آسیب‌دیدگی بیش‌از یک رباط در زانو، وجود علائمی از بی‌ثباتی و ناپایداری یا آسیب رسیدن به غضروف، ممکن است که به جراحی نیاز پیدا کنید.

کندرومالاسیchondromalacia

کندرومالاسی زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل مفصل نرم می‌شود. غضروف ماده‌ای لاستیک‌مانند است که میان استخوان‌ها قرار می‌گیرد و موجب می‌شود که هنگام حرکت، استخوان‌ها به هم ساییده نشوند.

آسیب به زانو یا فرسودگی تدریجی ناشی از بالا رفتن سن، آرتروز یا کار کشیدن بیش‌ازحد از زانوها می‌تواند موجب کندرومالاسی شود. معمول‌ترین محل نرمی و تخریب غضروف، زیر کاسهٔ زانو (استخوان کشکک) است. اگر غضروف از بین برود، استخوان‌های زانو به یکدیگر ساییده شده و موجب ایجاد درد می‌شوند.

علامت اصلی این عارضه، احساس درد خفیفی در پشت کاسهٔ زانو است. وقتی از پله‌ها بالا می‌روید یا پس از مدتی نشستن، این درد بدتر می‌شود.

سایر علائم کندرومالاسی عبارت‌اند از:

مشکل در حرکت دادن زانو پس از نقطه‌ای خاص؛

ضعف یا کمانی شدن زانو buckling of the knee

ایجاد احساس تق کردن یا ساییدگی در زمان خم و صاف کردن زانو.

استفاده از یخ، داروهای مسکنِ بدون نیاز به نسخه و فیزیوتراپی به کاهش درد کمک می‌کند. اگر غضروف آسیب دیده باشد، کندرومالاسی برطرف نمی‌شود و فقط جراحی می‌تواند غضروف آسیب‌دیده را درمان کند.

 آرتروز

آرتروز بیماری‌ای است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. در این بیماری، غضروفی که از مفصل زانو محافظت می‌کند و میان استخوان‌ها قرار گرفته، به‌تدریج تحلیل می‌رود. چند نوع آرتروز وجود دارد که می‌تواند روی زانوها اثر بگذارد:

اُستئوآرتریت، رایج‌ترین نوع آرتروز است. این بیماری موجب تخریب تدریجی غضروف می‌شود و با بالا رفتن سن رخ می‌دهد.

آرتریت روماتوئید، از بیماری‌های خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به مفاصل حمله می‌کند.

لوپوس، بیماری خودایمنی دیگری است که موجب التهاب در زانوها و سایر مفاصل می‌شود.

آرتریت پسوریاتیک، موجب درد مفصل و ایجاد تکه‌های پوسته روی پوست می‌شود.

با ورزش، تزریق دارو و استفاده از داروهای مسکن می‌توانید درد آرتروز را کنترل کنید. آرتریت روماتوئید و سایر انواع التهابی این بیماری با داروهای اصلاح‌کننده‌ی بیماری که واکنش سیستم ایمنی بدن را تعدیل می‌کنند و میزان التهاب در بدن را پایین می‌آورند، درمان می‌شوند.

کمر، زانو و شانه درد را در خواب درمان کنید!

بهترین و قطعی ترین درمان زانو با این روغن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ