بهترین زمان برای خوردن ویتامین ها چه موقع است؟

atoosamirzavandi
مصرف ویتامین ها مانند هر دارو یا ماده خوراکی اگر در زمان مناسبش صورت نگیرد قطعا بدن نمی تواند از تمام مزیت های آن استفاده کند.

بهترین زمان خوردن ویتامین ها بستگی به نوع آن ها دارد. بعضی از ویتامین ها بهتر است که بعد از غذا خورده شوند در حالی که برخی دیگر را باید با معده خالی خورد. بهتر است که ویتامین ها را هر روز سر یک ساعت مشخص خورد و این کار را تبدیل به یک عادت کرد. این کار باعث می شود که بیشترین سود را از مصرف ویتامین ها ببرید.
باید توجه داشته باشید که ویتامین های بدن همه با هم در یک لحظه سطح شان پایین نمی آید و به همین دلیل می توان هر ویتامین را در وقت مشخصی خورد تا بیشترین منفعت را برای بدن داشته باشد.

بهترین زمان برای خوردن ویتامین های قبل از قاعدگی:

ویتامین های مخصوص قاعدگی ترکیبی هستند. برای این که تمام آن ها جدب بدن شوند بهتر است که قبل از نهار مصرف شوند.
یک ویتامین خوب قبل از قاعدگی حاوی کلسیم، آهن و اسید فولیک می باشد. بهترین موقع برای خوردن آهن زمانی است که معده خالی باشد و اگر کمی قبل از آن لبنیات خورده باشید تمام آن جذب بدن نخواهد شد.
برای جذب بهتر آهن آن را با نوشیدنی که حاوی ویتامین C می باشد، مصرف کنید مثل آب پرتقال.
بعضی از خانم ها متوجه می شوند که با افزودن ویتامین های قاعدگی به رژیم غذایی خود، دچار تهوع و یبوست می شوند. بعضی از شرکت های تولید کننده ویتامین ها توصیه های خاص خود را دارند مثلا برای جلوگیری از این حالات پیشنهاد می کنند که با معده خالی یا با آب مصرف شوند.
اگر خوردن ویتامین صبح اول وقت و با معده خالی شما را اذیت می کند می توانید آن ها را قبل از خواب بخورید. یک فایده خوب ویتامین های قاعدگی این است می توان همه را با هم خورد و تنها مسئله مهم این است که باید هر روز آن ها را استفاده کرد.
بعضی از ویتامین ها در بدن تولید نمی شوند و تنها از طریق غذا ها و مکمل ها به بدن می رسند. مصرف فولیک اسید در دوران بارداری از بروز مشکلات عصبی در جنین جلوگیری می کند. بهتر است قبل از بارداری به مدت یک سال اسید فولیک مصرف کرده باشید.

بهترین زمان برای خوردن ویتامین های محلول در چربی:

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در چربی، همراه با عصرانه است. برای جذب ویتامین محلول در چربی نیاز به وجود چربی است. این نوع ویتامین ها وارد جریان خون می شوند و بهترین عملکرد خود را انجام می دهند. این ویتامین ها حاوی ویتامین A ویتامین  K ویتامین E و ویتامین D می باشند.
اگر ویتامین های محلول در چربی زیاد تر از حد مورد نیاز بدن باشد در کبد ذخیره می شوند. برای این ویتامین ها بهتر است که همراه با غذاهای چرب مصرف شوند تا بیشتر جذب بدن شوند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین محلول در آب:

ویتامین های محلول در آب بهتر است که با معده خالی مصرف شوند. به این معنی که بهترین وقت خوردن آن ها صبح ها نیم ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف صبحانه است.
ویتامین های محلول در آب به راحتی جذب می شوند زیرا حجم بیشتر بدن را آب تشکیل داده است. ویتامین C تمام گونه های ویتامین B و فولیک اسید محلول در آب هستند. بدن مقدار مورد نیاز را جذب می کند و مازاد آن را از طریق ادرار دفع خواهد کرد. بنابراین در بدن ذخیره نخواهند شد پس ایده خوبی است که آن ها را به رژیم غذا خود اضافه کنید.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B

برای شروع روز خود بهتر است که بعد از بیدار شدن از خواب با معده خالی ویتامین B مصرف کنید. تمام انواع ویتامین های B در آب محلول هستند و برای تولید انرژی و کاهش استرس مفید می باشند. ویتامین های B2، B6، B12 نسبت به بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یک مزیت ویتامین B این است که از میزان استرس می کاهد و حال و روحیه فرد را بهبود می بخشد.

نباید های هنگام مصرف ویتامین ها:

مکمل های ویتامین به طور کلی برای بدن مفید هستند. اما مصرف بیش از اندازه آن ها می تواند عوارض جانبی داشته باشند. اگر از دارویی استفاده می کنید حتما در مورد تداخل دارویی با ویتامین ها اطلاعات لازم را کسب کنید.. به عنوان مثال نباید ویتامین K را با داروی رقیق کننده خون به نام وارفارین استفاده کنید. همچنین بیش از آن مقدار که برای شما تجویز شده است از ویتامین ها استفاده نکنید.
اگر باردار هستید، هرگز ویتامین های خود را دو برابر نکنید. به عنوان مثال اگر به مقدار بیشتری آهن نیاز دارید، ویتامین های قاعدگی خود را مصرف کنید و مقدار آهن اضافی مورد نیاز را با مکمل آهن برطرف کنید. با دو برابر کردن ویتامین ها میزان ویتامین A در بدن تان افزایش خواهد یافت که می تواند برای جنین مضر باشد.
منبع الو دکتر
ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ