آیا سفید کردن دندان ها بی ضرر است؟

atoosamirzavandi
دندان ها یکی از مهم ترین قسمت های بدن محسوب می شوند و بیش از هر چیز دیگری بر ظاهر فرد تاثیر دارد.

ممکن است که دندان ها به دلایل مختلفی تغییر رنگ بدهند. اگر قصدتان است که آن ها را سفید و درخشان تر کنید باید این کار را با دقت زیاد انجام دهید. گزینه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. می توانید سفید کردن دندان ها را در مطب دندان پزشک یا در منزل انجام دهید. اگر چه سفید کردن دندان ها عوارض جانبی خاص خود را دارد اما برخی از روش های درمان هستند که می توانند از ایمنی بیشتری برخورددار باشند.

علت تغییر رنگ دندان ها چیست؟

دندان ها به دلایل زیادی ممکن است که تغییر رنگ بدهند.

تغییر رنگ بیرونی دندان:

تغییر رنگ بیرونی دندان زمانی اتفاق می افتد که غذاها، سبزیجات یا عادت سیگار کشیدن آن ها لکه دار کنند. قهوه، چای، شراب قرمز، مواد غذایی رنگی و تنباکو می تواند در تغییر رنگ دندان ها موثر باشند. این ترکیبات بر لایه بیرونی دندان تاثیر می گذارند. تغییر رنگ بیرونی دندان را می توان با سفید کننده های دندان از بین برد.

تغییر رنگ درونی دندان:

تغییر رنگ درونی دندان ممکن است به دلیل استفاده از داروهای خاص، بیماری در دورن کودکی، عفونت، ضایعه دندانی و افزایش سن اتفاق بیفتد. برای رفع تغییر رنگ درونی دندان نیاز به انجام فعالیت های حرفه ای تری می باشد.
شما باید بر اساس نوع تغییر رنگی که در دندان ایجاد شده است تصمیم بگیرید که از چه روشی می خواهید برای سفید کردن دندان استفاده کنید.

روش های سفید کردن دندان:

روش ها و محصولات زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارند. و به همین دلیل ممکن است که دچار سردرگمی بشوید که کدام روش ایمن تر خواهد بود و نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.
روش های سفید کردن دندان در سه گروه تقسیم بندی می شوند:
تحت نظر دندان پزشک انجام شود.
تحت نظر دندان پزشک اما در خانه انجام شود.
سفید کردن دندان ها بدون نظارت دکتر و در خانه انجام شود.
ممکن است که روش سفید کردن دندان های خود را بر اساس فاکتور های زیر انتخاب کنید:
نوع تغییر رنگی که در دندان ایجاد شده است.
•    هزینه سفید کردن دندان ها
•    روش سفید کردن دندان
•    سن بیمار
•    سابقه بیماری های دهانی
بهتر است که قبل از انجام این کار با دندان پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند روشی را پیشنهاد کند که از برای شما مناسب تر خواهد بود. با این کار می تونید در مورد روش های مختلف اطلاعات کسب کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه سفید کردن دندان ها به نوع تغییر رنگ و روشی که برای این کار انتخاب می کنید بستگی خواهد داشت.

سفید کردن حرفه ای دندان ها:

دندان پزشک می تواند از روش های مختلفی برای سفید کردن دنان ها چه در خانه چه در مطب استفاده کند. به طور کلی روشی که برای سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد توسط کربامید پروکساید می باشد. این ترکیب وقتی شکسته شود به هیدروژن پراکسید و اوره تبدیل می شود که نتیجه آن سفید شدن دندان ها به روش شیمایی است. این روشی مطمئن برای سفید کردن دندان ها است.

سفید کردن دندان ها در مطب:

انجام این کار در مطب بهتر است زیرا سریع تر انجام می شود. سفید کردن دندان ممکن است که زمان بر باشد. گاهی سفید کردن دندان ممکن است که فقط به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. علت این تفاوت های زمانی به این بر می گردد که غلظت هیدروژن پروکسیدی که در خانه تهیه می شود با هیدروزن پروکسیدی که در مطب دندان پزشک تهیه می شود متفاوت است در نتیجه در مطب به مدت زمان کمتری نیاز است برای انجام این فرایند. دندان پزشک ممکن است برای سریع تر انجام دادن سفید کردن دندان ها از نور استفاده کند اما این روش همیشه هم تاثیر گذار نخواهد بود.

سفید کردن دندان ها در منزل توسط دکتر

دندان پزشک می تواند این کار را برای شما در منزل انجام دهد. او می تواند پوششی که باید روی دندان های خود قرار دهید را برایتان آماده کند و شما با اضافه کردن ژل به آن هر روز 30 دقیقه تا 1 ساعت آن را روی دندان های خود بگذارید، بستگی به تجویز پزشک دارد. بعد از چند هفته دندان ها سفید خواهند شد.

محصولات سفید کننده دندان در خانه و دیگر گزینه های سفید کردن دندان در خانه:

می توانید از over-the-counter (OTC) برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید. این محصول زیاد مورد پسند دندان پزشکان نیست و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دندان شما از درون دچار تغییر رنگ شده باشد این محصول نمی تواند کمک زیادی به شما کند و شاید به مدت زمان طولانی تری برای سفید شدن دندان ها نیاز باشد.
منبع الو دکتر
سفید کردن دندان ها با سه روش فوری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ