چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

pegiu
خشم و عصبانیت احساسی است که که ممکن است برای هرکدام از پشیمانی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله چند روش ساده برای کنترل خشم بیان شده است.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

خشم یک احساس طبیعی است و حتی می‌تواند به عنوان یک احساس مثبت برای حل مشکلات چه در محل کار و یا چه در خانه به شما کمک کند. با این وجود، خشم می­تواند مشکل ساز باشد و منجر به تجاوز، تهاجم یا حتی درگیری‌های فیزیکی شود. کنترل خشم به شما کمک می‌­کند از گفتن یا انجام کاری که ممکن است بعدا پشیمان شوید، خودداری کنید. قبل از اینکه خشم و عصبانیت شما افزایش یابد، باید از استراتژی‌های خاصی برای کنترل خشم خود استفاده کنید.

در اینجا 15 راه برای کنترل خشم برای شما ارایه شده است:

1. شمردن

شمردن تا عدد 10. اگر بسیار خشمگین و عصبی هستید، شمارش معکوس از 100 را شروع کنید. در طول این زمان، ضربان قلب شما کم می‌شود و خشم شما احتمالا از بین می‌رود.

2. نفس عمیق بکشید

هنگامی که عصبانی می­‌شوید، تنفس شما کمی کندتر می­‌شود. با تنفس عمیق و آهسته از راه بینی و بیرون دادن هوا از دهان روند کند شدن تنفس در هنگام خشم را می‌توان بهبود داد.

3. قدم زدن و ورزش کردن

ورزش می­‌تواند اعصاب شما را آرام، و به کاهش عصبانیت شما کمک کند. برای چند دقیقه قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید. این کار برای برای ذهن و بدن شما مناسب است.

4. تکرار یک مانترا

مانترا کلمه یا عبارتی است که به شما کمک می کند تمرکز کنید. سعی کنید عبارتی پیدا کنید که به شما احساس آرامش دهد و آن کلمه را بارها و بارها زمانی که ناراحت هستید، تکرار کنید. “آرام باش و آسان بگیر” عبارات مناسبی برای آرام شدن شما است.

5. کشش

با چرخش گردن و شانه میوانید بدن و احساسات خود را کنترل کنید. این روش آسان بوده و به هیچ تجهیزات خاصی احتیاج ندارد.

6. از جو متشنج دوری کنید.

ترجیحا به یک اتاق آرام و ساکت بروید، چشمان خود را ببندید و خود را در یک فضای آرامش بخش تجسم کنید. بر جزئیات صحنه خیالی دقیق شوید: رنگ آب چگونه است؟ کوه‌ها بلند است؟ صدای پرندگان چگونه است؟ این تمرین می تواند به آرامش شما در هنگام خشم کمک کند.

7. پخش آهنگ

اجازه دهید موسیقی شما را از احساسات بد دور کند. از هدفون خود استفاده کنید یا آن را در ماشین پخش کنید. موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید و بگذارید نواها تمام احساسات منفی و خشم را با خود بشوید و ببرد.

8. دست از صحبت کردن بردار

زمانی که بسیار عصبانی هستید و جوش می‌آورید بیشتر میل به گفتن سخنان تند و تحقیرآمیز دارید. مانند کاری که در کودکی انجام می‌دادید وانمود کنید لب‌هایتان با چسب بسته است. این لحظه بدون صحبت به شما وقت می دهد تا افکار خود را جمع آوری کنید.

9. شما به یک وقفه ذهنی احتیاج دارید

به خودتان یک استراحت کوتاه بدهید. از دیگران دور شوید و در آن لحظه از آن‌ها فاصله بگیرید. این کار به شما فرصت می‌دهد تا هرآنچه رخ داده را تحلیل و پردازش کنید و خود را آرام کنید. ممکن است این زمان تنهایی و دور بودن از دیگران را چنان مفید و آرامش‌بخش بدانید که حتی تصمیم بگیرید این زمان را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

10. خود را به انجام کاری مشغول کنید

انرژی منفی و خشم خود را مهار کنید. یک تقاضای اداری را امضا کنید یادداشتی به یک مقام رسمی بنویسید. کاری برای شخصی دیگر انجام دهید. انرژی و احساسات خود راصرف کارهای سالم و سازنده کنید.

11. افکار خود را روی کاغذ بیاورید.

هرآنچه را نمی‌توانید بازگو کنید بنویسید. هر احساسی که دارید و هر پاسخی که می‌خواهید بدهید را یادداشت کنید .خواندن و دیدن پاسخ ها به آرام شدن شما و به شما این اجازه را می‌دهد تا رویدادهایی که منجر به این احساس بد در شما می‌شود را ارزیابی کنید.

12. یک راه حل فوری پیدا کنید

ممکن است از اینکه فرزندتان قبل از رفتن برای ملاقات دوستش اتاقش را به هم ریخته و نامنظم رها کرده عصبانی باشید. تنها کافی است در اتاق را ببندید. شما می توانید خشم خود را به طور موقت با از نظر پنهان کردن هر آنچه شما را عصبانی می‌کند کنترل کنید. در هر موقعیتی به دنبال راه‌حل‌های مشابه باشید.

13. با یک دوست صحبت کن

در بحث‌هایی که باعث عصبانیت شما می‌شود، کنکاش نکنید و آن را ادامه ندهید. اگر دوستایی قابل اعتماد و حمایتگر دارید حتما در رابطه با موضوعی که شما را کلافه و خشمگین میکند صحبت کنید. شاید این دوست چشم‌انداز جدیدی به روی شما برای حل مشکل بگشاید.

14. خنده

هیچ چیز جز یک اتفاق یا پایان خوش به حال بد پایان نمی‌دهد. به دنبال راهی برای خندیدن باشید تا بتوانید خشم خود را کاهش دهید. این کار می‌تواند بازی با بچه‌ها یا تماشای یک برنامه‌ی کمدی باشد.

15. نامه بنویسید

به شخصی که شما را عصبانی کرده است نامه ای بنویسید و هر احساسی که در رابطه با رفتار او دارید را بنویسید. سپس آن را بخوانید و پاک کنید. بلافاصله به چشم خود می‌بینید که چقدر از گفته های خود پشیمانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ