مشکلات جدی که کلسترول پایین ایجاد می کند

atoosamirzavandi
همیشه بالا بودن کلسترول مشکل سار نیست و گاهی پایین از بودن آن نیز ما را درگیر بیماری های جدی مثل سرطان می کند.

سطح کلسترول

مشکلات کلسترول معمولا با بالا بودن کلسترول خود را نشان می دهند. زیرا اگر کلسترول بالا باشد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. کلسترول که منبع آن چربی می باشد می تواند شریان ها را مسدود و ایجاد سکته قلبی کند.
همیشه این گونه نیست کلسترول بالا باشد و گاهی می تواند کمتر از حد معمول باشد. با این وجود، این اتفاق کمتر رخ می دهد و اکثر مواقع کلسترول بالا است. کلسترول بالا مشکلات قلبی ایجاد می کند اما کلسترول پایین باعث بیماری هایی از جمله سرطان، افسردگی و اضطراب می گردد.
چگونه کلسترول می تواند بر جنبه های مختلف سلامتی تاثیر بگذارد؟ ابتدا، باید بدانید که کلسترول چیست و عملکرد آن در بدن چگونه است.

کلسترول چیست؟

علی رغم این که کلسترول برای سلامت ایجاد مشکل می کند، برای بدن مورد نیاز است.کلسترول برای تولید هورمون ها ضروری است. همچنین در ساخت ویتامین D که برای جذب کلسیم در بدن لازم است، کلسترول ماده ای ضروری است. کلسترول نقش مهمی در ساخت موادی که برای هضم غذا نیاز است، ایفا می کند.
کلسترول به شکل لیپو پروتئین وارد خون می شود. دو نوع کلسترول وجود دارد: لیپو پروتئین کم تراکم ( LDL) و لیپوپروتئین پر تراکم (HDL).
به LDL کلسترول بد می گویند زیرا می تواند باعث انسداد رگ ها شود. HDL کلسترول خوب نامیده می شوند و کمک می کند که کلسترول بد را از جریان خون به کبد منتقل کند. سپس کلسترول LDL اضافی، توسط کبد از بدن خارج می شود.
کبد نقش مهمی در کاهش کلسترول بازی می کند. اکثر کلسترول ها در کبد ساخته می شوند و بقیه آن از غذاها دریافت می شوند. کلسترول های رژیمی در غذاهایی که منبع حیوانی دارند، یافت می شوند مثل تخم مرغ، گوشت و مرغ. کلسترول در سبزیجات وجود ندارد.

پایین بودن کلسترول چه خطری ایجاد می کند؟

به کمک دارو ها شاید بتوان سطح کلسترول را پایین آورد، داروهایی مانند استاتین، همانطور که ورزش کردن به طور منظم و رژیم غذایی سالم نیز تاثیر گذار است. وقتی که کلسترول به کمک این عوامل کاهش بیابد مشکل خاصی نخواهد بود. در واقع پایین بودن کلسترول نیز بهتر از این است که بالا باشد. اما اگر به طور ناگهانی کلسترول کاهش بیابد باید با پزشک خود در این باره صحبت کرد.
درحالی که تاثیر کلسترول پایین در حال بررسی می باشد، محققان نگران تاثیرات منفی هستند که کلسترول پایین بر سلامت ذهنی می گذارد.
در سال 1999 تحقیقی بر روی یک زن جوان صورت گرفت. کلسترول این زن پایین تر از حد معمول بود. نشانه هایی که در این زن مشاهده کردند افسردگی و اضطراب بود. محققان به این نتیجه رسیدند که چون کلسترول در تولید هورمون ها و ویتامین D موثر است پس کاهش سطح آن می تواند بر سلامت ذهن و مغز افراد تاثیر بگذارد. ویتامین D برای رشد سلول ها واجب است. اگر سلول های مغزی در سلامت کامل نباشند فرد اضطراب و استرس را تجربه خواهد کرد. ارتباط بین کلسترول کم و سلامت ذهنی، هنوز به طور کامل مشخص نشده است و نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد ارتباط جدی بین کلسترول کم و ریسک ابتلا به سرطان پیدا کردند. اما هنوز نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتری می باشد.
دیگر نگرانی در مورد کلسترول پایین متوجه زنان باردار می باشد. اگر باردار هستید و کلسترول شما پایین است، احتمال زایمان زودرس یا کم وزن بودن نوزاد هنگام تولد بسیار زیاد است. اگر کلسترول خون تان کم است با پزشک خود را در این باره صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید که چه کاری باید انجام دهید.

علائم کلسترول پایین:

کلسترول بالا هیچ علائمی ندارد و خود را با حمله قلبی و سکته نشان می دهد. اگر رگی دچار انسداد شده باشد به علت کمبود جریان خون، در قفسه سینه درد احساس می شود.
هرگاه کلسترول پایین باشد به دلیل این که چربی در رگ ها رسوب نکرده و انسدادی رخ نداده است، دردی در قفسه سینه احساس نخواهید کرد.
اضطراب و افسردگی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد از جمله پایین بودن کلسترول.

علائم افسردگی و اضطراب:

•    ناامیدی
•    عصبی بودن
•    گیجی
•    بی قراری
•    سخت بودن تصمیم گیری
•    تغییر در حالت روحی، خواب یا الگوی غذایی
اگر هر کدام از موارد بالا را تجربه کرده اید به پزشک مراجعه کنید. اگر دکتر آزمایش خون را برای شما تجویز نکرد از او بپرسید که چه باید بکنید.

عوامل خطرناک کلسترول پایین:

از فاکتور های موثر در ایجاد کلسترول پایین سابقه خانوادگی، تحت درمان فشار خون بودن، عدم درمان بیماری های افسردگی.

تشخیص کلسترول پایین

تنها راه تشخیص کلسترول پایین انجام آزمایش خون می باشد. اگر میزان کلسترول LDL کمتر از 50 میلی گرم بر دسی لیتر باشد میزان کلسترول شما پایین است.
منبع الو دکتر
خطرات کمبود چربی در بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ