چگونه ناخن هایی زیبا داشته باشیم؟

atoosamirzavandi
ناخن ها مانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقب دارند. با خوردن مواد غذایی مناسب می توان استقامت ناخن ها را افزایش داد.

پروتئین

ناخن ها از پروتئین هایی با ساختار فیبری ساخته شده اند که به آن کراتین می گویند. این ساختار باعث استقامت ناخن ها می شود. همچنین ناخن ها را از آسیب و استرس محافظت می کنند.
جالب این است که کراتینی که شما می توانید ببینید مرده است. ناخن ها از سلول های مرده ای ساخته شده اند که بدن وقتی سلول های جدیدی می سازد آن ها را به بیرون هدایت می کند.
خوردن پروتئین کافی برای تولید کراتین و در پی آن ایجاد یک ناخن قوی و با استقامت ضروری است در حالی که کمبود پروتئین موجب شکنندگی و ضعیف شدن ناخن ها می شود.
نیاز روزانه به پروتئین این گونه است که به ازای هر کیلو گرم وزن فرد 0.8 گرم پروتئین مصرف کند. به این معنی که تقریبا 55 گرم پروتئین در هر روز برای یک فرد با 68 کیلو گرم وزن نیاز است.
پروتئین در غذاهای تهیه شده از محصولات حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. همین طور در غذاهای سبزیجاتی مثل سویا، حبوبات، آجیل، دانه ها و جو.

اسید چرب امگا 3

اسید چرب امگا 3 می تواند به لطافت و رطوبت ناخن ها کمک کند و به آن ها ظاهری درخشان ببخشد.
این اسید چرب می تواند میزان التهاب در ناخن را کاهش دهد در نتیجه، پیشرفت و بهبود سلامتی سلول ها می تواند به رشد ناخن ها کمک کند. کمبود امگا 3 خشکی و شکنندگی در ناخن ها  ایجاد می کند.
برای خوردن امگا تری هیچ محدودیتی نیست اما 1.6 گرم در روز برای مردان و 1.1 گرم در روز برای زنان توصیه شده است. امگا 3، 1.6 درصد کالری کلی مورد نیاز بدن را تامین می کند.
ماهی سالمون، تن، ساردین و… از جمله ماهی های غنی از امگا تری هستند اما می توان امگا 3 را در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه های کتان و روغن دانه های کتان نیز پیدا کرد.

ویتامین C

ویتامینن C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن پروتئینی که به بسیاری از بافت های بدن شکل، استقامت و یکنواختی می دهد و همچنین ماده اصلی ساخت مو،  ناخن و دندان می باشد.
کمبود ویتامین C باعث شکنندگی در ناخن ها می شود.
ویتامین C یک ماده مغذی و ضروری است که توسط بدن ساخته نمی شود. مردان به 95 میلی گرم و زنان 75 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند.
میوهای مرکباتی مثل پرتقال، توت فرنگی و کیوی منابع خوبی برای ویتامین C می باشند. فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز رنگ و گوجه فرنگی نیز منبع ویتامین C می باشند.
در حقیقت، فلفل دلمه ای قرمز رنگ میزان ویتامین C آن دو برابر ویتامین C موجود در پرتقال می باشد.

زینک

زینک برای بسیاری از واکنش ها در بدن لازم و ضروری است واکنش هایی نظیر رشد و تقسیم سلولی.
ناخن ها از سلول هایی ساخته شده اند که به سرعت رشد می کنند و تقسیم سلولی انجام می دهند. به خاطر این سرعت تولید، نیاز به زینک برای تقویت رشد ناخن ها بسیار احساس می شود.
کمبود زینک باعث تغییر شکل ناخن ها می شود و حالتی قاشقی به آن ها می دهد. مقدار مورد نیاز زینک 11 میلی گرم در روز برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان توصیه شده است.
پروتئین های حیوانی مثل گوشت چرخ کرده، مرغ، ماهی و تخم مرغ منبع های خوبی برای زینک می باشند. با این وجود سویا، نخود فرنگی، لوبیا سیاه، آجیل و دانه ها منبع گیاهی زینک نیز می باشند.

مکمل ها و منابع غذایی

یک رژیم غذایی مقوی بهترین راه برای داشتن ناخن هاس درخشان، قوی و سالم است.
در حالی که مکمل های بسیاری برای تقویت ناخن ها وجود دارد مشاهدات علمی کمی وجود دارد. امروزه مکمل های بیوتن تنها نوعی از مکمل می باشند که اثر مثبتی بر ناخن دارند.
بسیار مهم است که بدانید کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی می تواند اثر منفی بر سلامت ناخن ها داشته باشد.
سعی کنید که این مواد ضروری را از غذاهای دریافت کنید اما اگر نمی توانید از طریق غذا کمبود آن را جبران کنید از مکمل ها کمک بگیرید و از این راه به سلامت ناخن ها کمک کنید.

سخن آخر

مشاهدات نشان می دهند که اگر در حال مصرف ویتامین های مختلف، مواد معدنی و مغذی از راه مواد غذایی هستید دیگر نیازی به مصرف مکمل ها نخواهد بود.
بیوتین یک استثنا می باشد و مصرف آن می تواند شکنندگی ناخن ها را از بین ببرد.
به طور کلی اگر می خواهید که ناخن هایی زیبا، محکم و درخشان داشته باشید مطمئن شوید که میوه های مختلف، سبزیجات، آجیل و دیگر دانه ها در رژیم غذایی شما وجود دارد و همین طور میزان کافی پروتئین و امگا 3.
منبع الو دکتر
با رعایت این نکات ناخن هایی زیبا داشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ