12 غذا برای مبتلایان به کبد چرب

toranj
برای کنترل چربی کبد به تر است غذاهای مناسبی را بخورید.

به گزارش الودکتر: بیماری کبد چرب می تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد اما شما می توانید با رعایت رژیم غذایی از ابتلا به ان جلوگیری کنید و یا بعد از ابتلا به آن با استفاده از غذاهای مناسب برای کبد چرب از اثرات زیان بار آن بکاهید. د رادامه با لیستی از غذاهای مناسب برای مبتلایان به بیماری کبد چرب آشنا می شوید.

درمان بیماری کبد چرب با غذا

 بیماری کبد چرب در حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از عوامل پیشرونده در نارسایی کبدی است. بیماری کبد چرب  بیشتر در افرادی که چاق هستند  و افرادی که رژیم غذایی بسیار چرب را دنبال می کنند دیده می شود.

یکی از راه های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع آن، با رژیم غذایی است. همانطور که از نام آن مشخص است، بیماری کبد چرب به این معنی است که شما در کبد بیش از حد چربی دارید. در بدن سالم، کبد به حذف سموم کمک می کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از کارکردن آن جلوگیری می کند.

به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و دانه های کامل
  • محدود کردن شکر، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده.
  • منع استفاده از الکل

رژیم غذایی کم چربی، کاهش کالری میتواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر شما اضافه وزن دارید، باید حداقل 10 درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

1. قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه از بیماری کبد چرب آسیب کبدی کمتری نسبت به افرادی که این نوشیدنی کافئین داررا نمی نوشند، می پذیرند. کافئین به نظر می رسد مقدار آنزیم های غیر طبیعی کبد افرادی که در معرض خطر بیماری های کبدی هستند،را کاهش می یابد.

2. کلم  برای جلوگیری از افزایش چربی

نشان داده شده است که کلم بروکلی برای جلوگیری از افزایش چربی در کبد موش ها کمک کننده بوده است. خوردن سبزی بیشتر، مانند اسفناج، جوانه بروسیا و کلم بروکلی، می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. دستور العمل بنیاد کاندید کانادایی برای چیپس گیاهی را امتحان کنید، که به شما اجازه می دهد کالری مصرفی خود را بدون فدا کردن عطر و طعم کاهش دهید.

3. Tofuبرای کاهش چربی

مطالعه ای در دانشگاه ایلینوی بر روی موش ها نشان داد پروتئین سویا که در غذاها مانند توفو قرار دارد می تواند باعث کاهش چربی در کبد شود. به علاوه، توفو کم چرب ودارای پروتئین بالا است.

4. ماهی برای التهاب و کنترل سطح چربی

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین ها، ماهی تن  دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کند.

5. دانه های جو برای انرژی شما

کربوهیدرات از دانه های کامل مانند بلغور جو دوسر انرژی بدن شما را تشکیل میدهد. محتوای فیبر آنها نیز شما را سیر می کند، که می تواند به شما در حفظ وزن نیز کمک کند.

6. گردو برای بهبود کبد

این آجیل دارای اسیدهای چرب امگا 3 هست. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که گردو می خورند، آزمایشات عملکرد کبدی را بهبود داده اند.

7.آووکادو برای محافظت از کبد

آووکادو در چربی های سالم در سطح بالایی است و تحقیقات نشان می دهد که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند آسیب کبدی را کاهش دهند. آنها همچنین دارای فیبر هستند که می توانند به کنترل وزن کمک کنند. سالاد آووکادو و قارچ را از رژیم غذایی خود خارج نکنید که برای کبد بسیار مفید است.

8. شیر و دیگر لبنیات کم چرب برای محافظت از آسیب کبدی

بر اساس تحقیقات سال 2011 در موش، پروتئین آب پنیر بالا است که ممکن است کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند.

9. دانه های آفتابگردان برای آنتی اکسیدان ها

این دانه های مغذی در ویتامین E، یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب بیشتر به کبد محافظت کنند.

10. روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم در اسیدهای چرب امگا 3 بالا است. برای آشپزی سالم تر از مارگارین یا کره استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

11. سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها عطر و طعم غذا رافوق العاده می کند، بلکه مطالعات تجربی نیز نشان می دهد که مکمل های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کنند.

12. چای سبز برای جذب کم چربی

داده ها حاکی از آن است که چای سبز می تواند در جذب چربی دخالت کند اما نتایج هنوز مشخص نیست. محققان مطالعه می کنند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبدی را بهبود بخشد؟ اما چای سبز نیز از مزایای بسیاری برخوردار است از کاهش کلسترول تا کمک به خواب شما می باشد.

منبع: الودکتر

درمان کبد چرب با لیمو ترش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ