10 غذایی که باعث چاقی مفرط می‌شوند.

pegiu
شاید تا به حال شنیده اید که هرآنچه لذیذ است بیشترین ضرر را نیز دارد. در این مقاله 10 ماده‌ی غذایی لذیذ اما پرکالری معرفی میکنیم که مصرف مداوم آ باعث افزایش سایز دور کمر می‌شود

بسیاری از عادات غذایی، رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند منجر به اضافه وزن شوند. یکی از دلایل اصلی اضافه وزن خوردن بیش از حد و دریافت کالری بیش از نیاز بدن است. برخی از غذاها به خصوص غذاهای فرآوری شده که حاوی مقدار زیادی چربی، نمک و قند هستند، بیش از غذاهای دیگر مشکل ساز می‌باشند.

در این مقاله لیستی از 10 غذای چاق کننده ارائه شده است.

1. نوشابه‌های گازدار

عامل اصلی تجمع چربی در بدن نوشابه‌ی گازدار است. این نوشیدنی‌های شیرین عاری از هرگونه مواد مغذی ضروری برای بدن می‌باشند و تنها کالری اضافه وارد بدن می‌کنند. نوشیدن نوشابه علاوه بر اضافه وزن باعث درگیری فرد با بیماری‌هایی همچون دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و سرطان شود.

2. قهوه شیرین

قهوه به تنهایی خود یک نوشیدنی سالم است. اگر قهوه با شکر شیرین شده باشد، مانند نوشابه می‌تواند اثرات فاجعه باری بر سلامتی شما بگذارد.

3. بستنی

بیشتر بستنی‌های موجود در بازار حاوی چربی و شکر هستند و چون اغلب به عنوان دسر سرو می‌شوند، در هر وعده‌ی غذایی کالری اضافه وارد بدن می‌شود. اگر از خوردن بستنی لذت زیادی می‌برید گهگاهی مصرف کنید اما سعی کنید نوعی انتخاب کنید که میزان شکر کم‌تری دارد.

4. پیتزا

پیتزاهای نیمه آماده از محبوب‌ترین مواد غذایی در بین جوانان است. پیتزا یک غذای بسیار لذیذ اما غذایی چرب و پر کالری و حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌باشند. برخی از محبوب‌ترین پیتزاها از پنیر فرآوان و گوشت فرآوری شده ( گوشت نمکی یا دودی) آماه می‌شوند. مصرف بالای این گوشت چاقی و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های نامطلوب از جمله سرطان را افزایش می‌دهد.

پیتزای سبزیجات و یا پیتزای خانگی که خمیر آن کربوهیدرات تصفیه شده نباشد، غذایی سالم به شمار می‌رود.

5. پیراشکی و انواع شیرینی‌ها

شیرینی و پیراشکی حاوی مقادیر زیادی شکر، آرد تصفیه شده و چربی‌های اضافه شده است که کالری بسیار بالایی دارند. برای آنکه بتوانید وزن خود را کاهش دهید، مصرف شیرینی خود را به حداقل برسانید. اگر همیشه شیرینی هوس می‌کنید یک تکه کوچک بخورید. یک شیرینی متوسط می‌تواند 200 کالری داشته باشد. بنابراین برای حفظ تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن باید از خوردن انواع شیرینیجات پرهیز کنید.

6. چیپس و سیب‌زمینی سرخ شده

سیب‌زمینی سرخ کرده یک میان وعده محبوب است. مقدار متوسط آن ( 5 اونس یا 139 گرم) معمولا حاوی 427 کالری است. به همین دلیل سیب‌زمینی سرخ کرده در دسته غذاهای پرکالری قرار می‌گیرد. چیپس و سیب زمینی سرخ شده دارای چربی و نک بالا هستند و چون اغلب با سس‌های شیرین مانند کچاب سرو می‌شوند. احتمال مبتلا شدن به بیماری را افزایش می‌دهد. سیب زمینی پخته شده را جایگزین چیپس و سیب زمینی سرخ شده کنید.

7. کره بادام زمینی

مصرف کم کره بادام زمینی برای سلامتی مفید است البته اگر به‌اندازه مصرف شود و مواد تشکیل‌دهنده‌‌ی آن، بادام‌زمینی برشته‌شده و کمی نمک باشد. در واقع خوردن مغزها و آجیل خود باعث کاهش وزن می‌شوند اما کره‌ی بادام زمینی تجاری حاوی شکر افزوده، روغن‌های گیاهی هیدروژنه و مقدار زیادی نمک است که آن را به یک منبع ناسالم تبدیل می‌کند. بنابراین کالری زیاد موجود در این کره باعث چاقی مفرط می‌شود.

8. شکلات شیری

شکلات تلخ مزایای بی‌شماری از جمله بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز دارد. شکلات شیری شکلاتی با شکر و چربی فرآوان هستند و مانند دیگر تنقلات، مردم در مصرف آن‌ها زیاده‌روی می‌کنند. اگر برای کاهش وزن خود مصمم هستید یا نگران تغییر وزن خود هستید، از مصرف این شکلات اجتناب کنید.

9. آبمیوه

آبمیوه‌ها اغلب به عنوان نوشیدنی‌های سالم قلمداد می‌شوند. با این حال، انوشیدنی‌های تجاری موجود در بازار شامل شکر افزوده و رنگه‌ها و اسانس‌های خوراکی هستند. آبمیوه‌ها عامل چاقی در کودکان هستند. میوه خود یک انتخاب سالم و هوشمندانه است. اگر مایل به قرار دادن آبمیوه در رژیم غذایی خود هستید، آبمویوه 100٪ بدون شکر را انتخاب کرده و میزان آن را در حدود 150 میلی‌لیتر در روز نگه دارید.

10. سایر غذاهای فرآوری شده

افزایش مصرف غذاهای آماده، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد. همه‌ی غذاهای فرآوری شده ناسالم نیستند و تنها طعم غذای خانگی را دارند اما همچنان از نظر مواد مغذی کامل نیستند. بنابراین حتما به برچسب غذایی این مواد توجه کنید. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند به کاهش کالری‌های غیر ضروری و بهبود کیفیت رژیم غذایی شما کمک کند.

سخن آخر

چاقی و اضافه وزن برخی افراد ناشی از خوردن کالری بیشتر از آنچه که می‌سوزانند است. این مواد غذایی اگر گهگاهی در برنامه‌ی غذایی شما قرار بگیرد شما را چاق نمی‌کند اما به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. مصرف منظم و بیش از حد این غذاها باعث چاقی مفرط می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ