علائم و نشانه های عدم تحمل گلوتن

toranj
عدم تحمل گلوتن می تواند برای هر کسی وجود داشته باشد و بهتر است با نشانه های آن آشنا باشید.

به گزارش الودکتر: عدم تحمل گلوتن یک مشکل عادی است. آن با واکنش های نامطلوب به گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار مشخص می شود. بیماری سلیاک شدیدترین نوع عدم تحمل گلوتن است. این یک بیماری خودایمنی است که حدود 1٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به سیستم گوارش آسیب برساند. با این حال، 0.5-13٪ از افراد ممکن است دارای حساسیت غیر گلایپیکی غیر سللیک باشند، این شکل ملایم عدم تحمل گلوتن است که هنوز هم باعث مشکلات می شود. هر دو شکل عدم تحمل گلوتن می توانند نشانه های گسترده ای ایجاد کنند، که نشانه  بسیاری از آنها هضم نامطلوب است. در اینجا علائم و نشانه های عدم تحمل گلوتن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

1. نفخ

اگرچه نفخ بسیار رایج است و می تواند توضیحات زیادی داشته باشد، اما ممکن است نشانه ای از عدم تحمل گلوتن باشد. در واقع، نفخ یکی از شایع ترین شکایات افرادی است که دارای حساسیت یا عدم تحمل گلوتن هستند . یک مطالعه نشان داد که 87٪ از افرادی که مشکوک به حساسیت غلظت گلوتن غیر سلیاک بودند تحت تاثیرنفخ قرار گرفتند .

2. اسهال، یبوست و مدفوع بد

گاهی اوقات اسهال و یبوست طبیعی است، اما اگر به طور مرتب رخ دهد، ممکن است باعث نگرانی شود. این نیز می تواند یک علامت رایج عدم تحمل گلوتن باشد. افراد مبتلا به سلیاک،بیماری التهاب در روده پس از خوردن گلوتن دچار این مشکلات می شوند. این آسیب ممک ناست منجر به برداشتن روده و منجر به جذب مواد مغذی کم، منجر به ناراحتی گوارشی قابل توجه و اسهال مکرر و یا یبوست شود. با این حال، گلوتن همچنین ممکن است علائم گوارشی را در برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ایجاد کند. بیش از 50٪ از افراد حساس به گلوتن به طور منظم اسهال را تجربه می کنند، در حالی که حدود 25٪ مبتلا به یبوست هستند . علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است به علت جذب ضعیف مواد مغذی ، مدفوع کم رنگ و خفیف داشته باشند. اسهال مکرر می تواند باعث نگرانی های مهم بهداشتی مانند از دست دادن الکترولیت ها، کم آبی و خستگی شود.

3. درد شکم

درد شکم بسیار رایج است و می تواند توضیحات زیادی داشته باشد. با این حال، این نیز یکی از رایج ترین علامت عدم تحمل گلوتن در بدن  است. حدود 83٪ از کسانی که با عدم تحمل گلوتن درگیر بودند تجربه درد و ناراحتی شکمی پس از خوردن گلوتن را داشتند.

4. سردرد

بسیاری از افراد یک بار در یک زمان سردرد یا میگرن را تجربه می کنند. میگرن یک بیماری شایع است که 10 تا 12 درصد جمعیت غربی آنها را به طور منظم تجربه می کنند. جالب توجه است، مطالعات نشان داده اند که افرادی که نمی توانند گلوتن را تحمل کنند، ممکن است نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به میگرن باشند. اگر به طور منظم سردرد یا میگرن بدون علت ظاهری داشته باشید، می توانید به گلوتن حساس باشید.

5. احساس خستگی

احساس خستگی بسیار رایج است و معمولا به هیچ بیماری مرتبط نیست. با این حال، اگر شما به طور مداوم احساس خستگی می کنید، باید احتمالا یک عامل اصلی را بررسی کنید.

افرادی که به هضم گلوتن بسیارحساس هستند خستگی را تجربه می کنند، به خصوص پس از خوردن غذای حاوی گلوتن. مطالعات نشان داده اند که  60-82 درصد از افراد که دچار عدم  تحمل گلوتن هستند معمولا خستگی زیادی را تجربه می کنند. علاوه بر عدم تحمل گلوتن همچنین می تواند کمبود آهن نیز باشد، که به نوبه خود موجب خستگی و کمبود انرژی می شود

6. مشکلات پوستی

عدم تحمل گلوتن نیز می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. یک بیماری پوستی ضعیف به نام dermatitis herpetiformis، براثر بیماری سلیاک است. هر کسی می تواند بیماری حساسیت به گلوتن داشته باشد، اما کمتر از 10٪ از بیماران علائم گوارشی را نشان می دهد که نشان دهنده بیماری سلیاک است. علاوه بر این، چندین بیماری دیگر پوستی در رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود یافته است. اینها عبارتند از:

  پسوریازیس: یک بیماری التهابی پوست توسط پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست مشخص می شود.

    Alopecia areata: یک بیماری خودایمنی است که به نظر می رسد باعث ریزش مومی شود.

    درماتیت مزمن: یک بیماری پوستی با ضایعات مکرر، خارش، قرمز شدن یا صورتی شدن پوست.

7. کاهش وزن غیر قابل توضیح

تغییرات غیر منتظره وزن اغلب باعث نگرانی می شود. گرچه ممکن است کاهش وزن ناخواسته دلایل مختلفی داشته باشد، اما یک عارضه جانبی معمول بیماری سلیاک ناشناخته است. کاهش وزن ممکن است با انواع مختلف نشانه های گوارش، همراه با جذب مواد مغذی فقیر توضیح داده شود.

8. اضطراب

اضطراب ممکن است 3-30٪ افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. این شامل احساس نگرانی و تحریک می شود. علاوه بر این، اغلب با افسردگی همراه است. افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن بیشتر در معرض اضطراب و اختلال هراس از افراد سالم قرار دارند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که تا 40٪ افراد دارای حساسیت گلوتن خود گزارش داده اند که آنها به طور منظم اضطراب را تجربه می کنند.

منبع: الودکتر

۱۰ نشانه برای توقف فوری مصرف گلوتن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ