کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

atoosamirzavandi
کبد چرب انواع مختلفی دارد و اگر قبل از پیشرفته شدن آن نسبت به درمان اقدام شود فرد می تواند دوباره سلامتی خود را به دست آورد.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی جز اولین بیماری هایی است که به علت نوشیدن الکل ایجاد می شود. نوشیدنی های قوی کبد را تخریب می کنند و در نتیجه کبد از تجزیه و شکستن چربی ها عاجز می ماند.
عدم مصرف الکل می تواند کبد چرب را دوباره به حالت اولیه خود باز گرداند. بعد از ترک الکل به مدت 6 هفته تمام چربی های کبد ناپدید خواهند شد.
با این وجود اگر مصرف الکل متوقف نشود و ادامه داشته باشد باعثایجاد التهاب در کبد می شود و آن را به سیروز تبدیل خواهد کرد.

چه کسانی در معرض ابتلا به کبد چرب هستند؟

کبد چرب بر اثر ذخیره چربی های اضافه در کبد ایجاد می شود. این شرایط زمانی بدتر خواهد شد که چاقی و اضافه وزن نیز افزایش یابد.
مبتلا بودن به دیابت نوع دوم ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد. چربی تجمع یافته در کبد به انسولین متصل می شوند که این کار اصلی ترن دلیل ایجاد دیابت نوع دوم می باشد.

دیگر عوامل موثر در ایجاد کبد چرب:

•    زیاده روی در مصرف الکل
•    مصرف بیش از دوز توصیه شده ی برخی از داروها مثل آستومینوفن
•    بارداری
•    کلسترول بالا
•    بالا بودن سطح تری گلیسرید
•    سندروم متابولیک
•    فعالیت کم بدنی
•    سوءتغذیه

بیماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

تست فیزیکی

اگر کبد شما دچار التهاب شده باشد پزشک با معاینه شکم می تواند بزرگ شدن کبد را تشخیص دهد. اگر چه کبد بدون این که بزرگ شود نیز می تواند دچار التهاب شود.
اگر احساس خستگی می کنید یا دچار بی اشتهایی شده اید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. همچنین اگر سابقه مصرف الکل، دارو یا دیگر مکمل ها را دارید حتما در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

تست خون

با انجام تست خون پزشک شاید متوجه شود که آنزیم های کبد از حد نرمال بیشتر هستند. این اتفاق به این معنی نیست که کبد دچار چربی شده است اما این مربوط به التهاب می باشد. آزمایش های بیشتری برای اثبات التهاب نیاز است.

رادیولوژی

پزشک ممکن است استفاده از اولترا سوند را برای تشخیص کبد چرب تجویز کند. دیگر ابزار برای تشخیص کبد چرب سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.
دیگر نوع رادیولوژی که به اولترا سوند شباهت دارد فیبرو اسکن نام دارد. فیبرو اسکن همانند اولترا سوند با فرستادن امواج می تواند تراکم و محل تجمع چربی در بافت کبد را تشخیص دهد.
استفاده از رادیولوژی به پزشک در شناسایی چربی در کبد کمک می کند اما قادر به مشخص کردن میزان تخریبی که در کبد صورت گرفته است نمی باشد.

نمونه برداری از کبد

نمونه برداری از کبد هنوز بهترین راه برای تشخیص بیماری های کبدی محسوب می شود. برای نمونه برداری پزشک یک سوزن را وارد کبد می کند و قسمتی از بافت آن را برای آزمایش خارج می سازد. ممکن است که از بی حسی ناحیه ای استفاده کنند، تا شدت درد را کاهش دهند.
نمونه برداری از کبد تنها راه تشخیص انواع مختلف کبد چرب می باشد. به کمک نمونه برداری پزشک می تواند علت این اتفاق را متوجه شود.

کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

تحقیقات به دنبال دارویی هستند که بتواند به درمان کبد چرب کمک کند. اولین گام  برای درمان کبد چرب دوری کردن از عامل های ایجاد کننده چربی کبد می باشد. توصیه هایی برای درمان کبد چرب:
•    محدود یا کم کردن مصرف الکل
•    کنترل کلسترول و کاهش مصرف شکر و چربی های اشیاع
•    کاهش وزن
•    کنترل قند خون
اگر به خاطر چاقی و داشتن عادت های بد غذایی دچار بیماری کبد چرب شده اید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که فعالیت فیزیکی داشته باشید و شما را از نسبت به مصرف بعضی از مواد غذایی منع کند. میزان کالری که در روز مصرف می کنید را کاهش دهید این کار به کاهش وزن و بهبود وضعیت کبد کمک می کند.
در مراحل اولیه ایجاد بیماری کبد چرب با محدود کردن غذاهای چرب و شیرین در رژیم غذایی خود می توانید چربی کبد خود را بهبود ببخشید. از رژیم غذایی متعادل تری استفاده کنید که شامل غذاهای سالم تری می باشد غذاهایی از جمله: میوه ها و سبزیجات تازه، جو، چربی های سالم مثل آجیل و آووکادو. از پروتئین های کم چرب مثل سویا، مرغ، بوقلمون و ماهی به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنید. نوشیدنی های شیرین مثل آب میوه های بازاری، نوشابه را کنار بگذارید.

سرانجام بیماری کبد چرب چیست؟

بیشتر حالت های کبد چرب پیشرفته نخواهند شد. کبد می تواند خود را بازسازی کند. بنابراین اگر شما اقدام به کنترل کلسترول بالا، چاقی، دیابت و رژیم غذایی خود کنید، چربی کبد را می توانید از بین ببرید.
اگر به نوشیدن الکل اعتیاد دارید این کار را ترک کنید یا خوردن آن را به یک بار در روز برای خانم ها و دو بار در روز برای آقایان محدود کنید.
منبع الو دکتر

طب سنتی برای درمان کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ