روش‌های جلوگیری از بارداری و ماندگاری آن‌ها

pegiu
اولین و مهم‌ترین گام برای کنترل بارداری داشتن اطلاعات کافی در مورد روش‌های صحیح پیشگیری از بارداری و بررسی گزینه‌های موجود با پزشک است.در این مقاله به سوال‌هایی که در رابطه با جلوگیری دارید پاسخ داده‌ایم.

آیا زوجی را می‌شناسید که تمایلی به بچه‌دارشدن نداشتند با وجود استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری  باز هم زن باردار شد؟ شاید تعجب کنید اما مشکل اصلی بسیاری از زوج‌ها، نداشتن اطلاعات کافی در مورد روش‌های صحیح پیشگیری از بارداری است. در این مقاله می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید و مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

اولین و مهم‌ترین گام آن است که گزینه‌های موجود را با پزشک‌تان بررسی کنید. شما باید چگونگی تأثیر هر کدام از روش‌های پیشگیری از بارداری را بر سلامت‌تان بدانید. عواملی مانند فشار خون بالا، عادت به سیگارکشیدن و سابقه سرطان سینه همگی روی انتخاب شما تأثیر می‌گذارند.

کاندوم‌های مردانه و زنانه

همان‌طور که می‌دانید کاندوم‌ها پرکاربردترین روش پیشگیری از بارداری به‌شمار می روند، چون تنها گزینه‌ای هستند که نه‌تنها از بارداری بلکه از بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی نیز پیشگیری می‌کنند. امروزه کاندوم‌ها در دو نوع مردانه و زنانه وجود دارند؛ کاندوم‌های مردانه فقط حدود ۸۲ درصد و کاندوم‌های زنانه حدود ۷۹ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر‌ هستند بهتر است در کنار کاندوم از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنید.

دیافراگم و اسفنج با اسپرم‌کش

دیافراگم مانع ورود اسپرم به داخل رحم می‌شود و باید به همراه اسپرم‌کش استفاده شود. دیافراگم در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و اندازه‌ی مناسب شما توسط پزشک‌تان تعیین می‌شود. هر یک یا دو سال یک‌بار، دیافراگم باید بررسی شود تا مطمئن شوید که هیچ سوراخی در آن ایجاد نشده است. اگر وزن‌تان به‌تازگی بالا یا پایین رفته است، به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا اندازه‌‌‌‌‌‌‌ی دیافراگم‌تان هنوز هم مناسب شماست یا خیر. برخی از مشکلات پزشکی مانند سابقه‌ی سرطان سینه باعث می‌شوند که استفاده از داروهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری خطرناک باشد. در چنین شرایطی، دیافراگم یک گزینه‌ی عالی برای جلوگیری از بارداری است. اسفنج ضدبارداری، یک فوم نرم است که با اسپرم‌کش پوشیده شده است و دهانه‌ی رحم را می‌پوشاند. اسفنج‌های ضدبارداری برهورمون‌های شما تأثیر نمی‌گذارند. برای به حداکثر رساندن اثربخشی، دیافراگم باید به همراه اسپرم‌کش استفاده شود و تا ۶ ساعت پس از رابطه‌ی جنسی در داخل واژن باقی بماند. دیافراگم فقط ۸۸ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است و اسفنج نیز مناسبِ خانم‌هایی است که تا به حال بچه‌دار نشده‌اند.

قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری متنوعی برای خانم‌ها وجود دارد؛ از جمله قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون (پروژستین) هستند یا قرص‌های ترکیبی که شامل استروژن و پروژسترون هستند. اگر قرص‌های ضدبارداری را به‌طور منظم و سروقت مصرف کنید، میزان شکست این روش فقط ۱ درصد است.

چسب و حلقه

چسب و حلقه، هر دو جزء روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند و مانند قرص‌های ضدبارداری استروژن و پروژسترون دارند. چسب روی شکم، باسن، بازو یا بالاتنه‌ی شما می‌چسبد و باید به‌صورت هفتگی عوض شود. حلقه یک وسیله‌ی کوچک انعطاف‌پذیر است که در ۵ روز اول قاعدگی در داخل واژن قرار می‌دهید و ۳ هفته در آنجا باقی می‌ماند. سپس در پایان هفته‌ی سوم آن را خارج می‌کنید و یک هفته‌ی بعد، دوباره یک حلقه‌ی نو درون واژن می‌گذارید. چسب و حلقه‌ی ضدبارداری، تمام مزایای قرص‌های ترکیبی را دارند و فقط استفاده از آنها راحت‌تر است. این روش مانند قرص‌ها ۹۲ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثرند.

آمپول‌های ضدبارداری

تزریق آمپول پروژسترون در بازوی خانم‌ها، به‌مدت ۳ ماه از بارداری آنها جلوگیری خواهد کرد. این آمپول مانع تخمک‌گذاری می‌شود و همچنین با افزایش غلظت مخاط دهانه‌ی رحم، حرکت اسپرم را دشوار می‌سازد. احتمال بارداری در این روش کمتر از ۱ درصد است. بعد از قطع این آمپول‌ها چیزی بین ۳ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تخمک‌گذاری‌تان دوباره آغاز شود.

آی‌.یو.دی

آی.یو.دی یا دستگاه داخل رحمی، وسیله‌‌ای T شکل است که پزشک آن را داخل رحم شما قرار می‌دهد. در حال حاضر ۲ نوع آی.یو.دی مسی یا آی.یو.دی‌هایی که هورمون پروژسترون دارند، در بازار وجود دارند. با استفاده از آی.یو.دی کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها علی‌رغم استفاده از آن باردار می‌شوند. آی.یو.دی‌های مسی می‌توانند تا ۱۲ سال و آی.یو.دی‌های دارای پروژسترون می‌توانند تا ۵ سال درون مهبل باقی بمانند. از آی.یو.دی مسی می‌توان برای جلوگیری اورژانسی از بارداری نیز استفاده کرد.

کپسول‌های کاشتنی ضدبارداری

کپسولی کوچک حاوی پروژسترون است که روشی طولانی‌مدت برای پیشگیری از بارداری به‌حساب می‌آید و می‌تواند تا ۳ سال از بارداری جلوگیری کند و به اندازه‌ی آی.یو.دی مؤثر است. کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها علی‌رغم استفاده از این روش باردار می‌شوند.

وازکتومی برای مردان

وازکتومی روشی ساده است که پزشک از طریق برشی کوچک، لوله‌های حمل‌کننده‌ی اسپرم مرد را می‌بندد و مانع خروج آنها از بدن مرد می‌شود و تقریبا ۱۰۰ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است. از هر ۱۰۰۰ مرد، تنها در ۱ مورد از آنها لوله‌های بسته‌شده مجددا رشد می‌کنند و به‌هم وصل می‌شوند.

بستن لوله‌های رحمی در زنان

بستن لوله‌های رحمی که به عقیم‌سازی زنان نیز معروف است، یک روش دائمی پیشگیری از بارداری برای خانم‌هاست. این روش راهی مطمئن و 100٪ برای پیشگیری از بارداری است و سطوح هورمونی خانم‌ها را تغییر نمی‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ