کاربردهای مهم عسل

toranj
عسل از جمله خوردنی هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که پر از فایده است و کاربرهای عسل را باید از نزدیک دید. در این مقاله بیشتر درباره کاربردهای مهم عسل و فواید بی نظیر آن خواهید خواند.

 به گزارش الودکتر: هنگامی که گلو درد یا سرفه دارید، عسل یکی از بهترین و پرطرفدارترین غذاها است.

برای هزاران سال، فرهنگ ها در سراسر جهان، از جمله مصری ها، یونانی ها، رومی ها و چینی ها، از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردند. در همه این فرهنگ ها از عسل در پزشکی و آشپزخانه نیز استفاده می کردند.

عسل معمولا به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. این شامل 70-80 درصد قند است. بقیه آب، مواد معدنی و پروتئین است. همچنین برای کاهش آلرژی استفاده می شود. اما عسل دارای بسیاری از کاربردهای دیگر است. به طور شگفت انگیز، بسیاری از شرایطی که عسل برای درمان استفاده می شود بسیار جدی تر از گلودرد ساده است.  در ادامه کاربردهای فوق العاده عسل را لیست کرده ایم.

 سوختگی

طبق گفته کلینیک مایو، عسل برای بهبود سوختگی و پیشگیری از عفونت برای هزاران سال استفاده شده است. نتایج همچنین نشان می دهد که عسل می تواند زمان بهبود سوختگی را کاهش دهد.

در یک مطالعه ای عصل را با دیگر داروهای ضد سوختگی مقایسه کردند و متوجه شدند  که عسل زخم را در زمان کمتری بهبود می دهد و آسیب دیگری به بدن و یا محل زخم وارد نمی کند. به بیانی اثرات جانبی ندارد.

حافظه

بعضی ها می گویند که عسل می تواند حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بهبود بخشد، به ویژه در زنان یائسه یا بعد از یائسگی. در یک مطالعه، زنان بعد از یائسگی که درمان های عسل را برای چندین هفته انجام دادند، به همان مقداری مصرف کردند که برای درمان هورمون استروژن و پروژستین به آنها تجویز شده بود و باعث شد که بهبود چشمگیری در وضعیت حافظه داشته باشند.

تبخال

تحقیقات انجام شده در دبی نشان می دهد که عسل یک درمان مؤثر موضعی برای تبخال دهان و تناسلی است. عسل می تواند ضایعات تبخال را به سرعت از بین ببرد و حتی در کاهش خارش نیز مفید عمل کرده است.

دیابت

عسل دارای شاخص گلیسمی پایین تر از قند است که بدین معنی است که میزان قند خون شما را افزایش نخواهد داد. عسل همچنین طعم شیرین تر از شکر دارد و ممکن است به شما کمک کند که شیرین کننده های کمتری را در غذاهای خود مصرف کنید. این باعث می شود عسل یک گزینه بهتر از شکر باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که استفاده عسل به جای شکر خالص یک راه موثر برای حفظ سطح قند خون است.

سرطان

عسل برای خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار مفید است و مورد توجه قرار می گیرد، که باعث می شود بسیاری از افراد به این تعجب برسند که آیا می تواند به جلوگیری یا درمان سرطان کمک کند. یک مطالعه سال 2011 از ایران در مورد چگونگی عفونت سلولهای کلیه، نوعی سرطان کلیه، را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که عسل برای جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی موثر است و نتیجه گرفتند که مطالعه بیشتر روی عسل به عنوان یک درمان برای سرطان ضروری است.

هموروئید

هموروئیدها باعث خارش و درد و خون در مدفوع می شوند. اگر شما به دنبال یک درمان خانگی هستید، عسل ممکن است در انتخاب اول شما قرار بگیرد. یک مطالعه آزمایشی با استفاده از مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل به عنوان درمان موضعی، نشان داد که این مخلوط به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و خارش، و همچنین خونریزی می شود.

زخم

عسل برای قرن ها برای درمان زخم ها استفاده شده است، اما آیا بهتر از ژل و کرم کار می کند؟ درمانگاه Mayo می گوید که عسل می تواند زخم ها را از بین ببرد و باعث بهبودی و همچنین کاهش درد، بویایی و اندازه زخم شود. همچنین می تواند باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و زخم های طولانی مدت و زخم پس از جراحی و از سوختگی را درمان کند. محققان دیگر معتقدند که عسل می تواند مؤثر باشد یا حتی بهتر از دیگر مواد مناسب برای زخم باشد، اما با این همه به نوع زخم  نیز بستگی دارد. برایاز بین بردن عمیق زخم، ممکن است زمان بهبودی را تاخیر دهد.

باروری

عسل به دلیل توانایی بالقوه اش برای افزایش باروری در مردان و زنان مورد استقبال  قرار گرفته است. دو مطالعه جداگانه با استفاده از موش صحرایی که در سال 2013 در نیجریه انجام شد، نتایج بسیار متفاوتی را به دست آورده اند. یکی از این مطالعات نشان داد که عسل تعداد اسپرم های موش های نر را افزایش می دهد، اما دیگری نشان می دهد که مصرف عسل بیش از حد  می تواند بر روی باروری در موش تاثیر منفی داشته باشد. به هرحال تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که سبب ایجاد قرمزی، خارش و حتی ضایعات می شود. این بیماری معمولا با کرم های موضعی که حاوی کورتیکواستروئیدها یا ویتامین D هستند، درمان می شود اما ممکن است عسل موثرتر باشد. در این مطالعه یک بار دیگر از مخلوط عسل، روغن زیتون و موم زنبور استفاده می کند، و بیشترین شرکت کنندگان در پسوریازیس، کاهش قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را تجربه کردند.

منبع: الودکتر

 بهترین عسل کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ