مواد غذایی مضر برای افراد دیابتی نوع 2

pegiu
بیماران دیابتی برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید با پزشک خود مشورت کنند تا سطح قند خون را کنترل کرده و از افزایش قند خون اجتناب کنند.آن ها همچنین باید درباره مواد مغذی موجود در هر غذایی که مصرف می کنند، از جمله کربوهیدرات، سدیم، کالری و کلسترول نیز آگاه باشند.

تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر به طبع تفاوت هایی دارد که برخلاف انچه بسیاری فکر می کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست.به منظور کنترل قند خون روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه میشود. بیماران دیابتی باید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنند. تعداد وعده های غذایی روزانه آنها باید به 6 واحد افزایش یابد.

مواد غذایی ممنوع در رژیم غذایی و تغذیه دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها طبق گفته های متخصصان تغذیه باید در درجه ی اول حافظ تعادل قند خون این افراد باشد که برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟ بسیاری از غذاها برای بیماران دیابتی خطرناک است. برای مثال شکلات و نوشابه به این دلیل برای بیماران دیابتی مضر هستند که بدن قند آن‌ها را مستقیماً جذب می کند. موارد بسیار زیادی وجود دارد که افراد دیابتی باید از آن اجتناب کنند:

1.برنج سفید:

خطرناک ترین خوراکی برای دیابت، برنج سفید به دلیل کربوهیدرات بالای آن است و ثابت شده است که مصرف برنج سفید می تواند خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

2. سس کچاب:

یک خوراکی خطرناک دیگر برای دیابتی ها سس کچاب می باشد. باید به خاطر داشته باشند که این سسحاوی شکر تصفیه شده و سدیم بالا می باشد.

3. قهوه مخلوط:

قهوه برای برخی افراد مفید است اما برای بیماران دیابتی در صورتی که مخلوط باشد، تاثیر بدی بر وضعیت آن ها می گذارد. آن را می توان با مواد دیگری مانند شربت یا شکر ترکیب کرد. برای مثال قهوه مخلوط برای بیماران دیابتی مفید نیست.

4. آبنبات:

همانطور که در بالا ذکر شد، شکلات برای دیابتی ها بسیار خطرناک است چون قند بالا و مواد مغذی کمی دارد. آبنبات به دلیل  داشتن سطح بالای شکر باعث چاقی می شود که می تواند منجر به دیابت شود.

5. مویز یاکشمش:

مصرف کشمش و یا میوه های خشک دیگر منجر به گلوکز بالا خواهد شد چون حاوی سطح قند بالایی است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت، اجازه مصرف آن را ندارند.

6. شیر:

برای برخی افراد، نوشیدن شیر مفید بوده و از ورود ویروس ها جلوگیری می کند. اما در برخی موارد، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد زیرا چربی اشباع شده شیر، مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد.

7. نان سفید:

هر چیزی که توسط آرد سفید ساخته می شود، برای دیابتی ها خطرناک خواهد بود. نان سفید می تواند کنترل گلوکز را به خود اختصاص دهد و این منجر به اثر بدی برای افراد دیابتی می شود. آن ها می توانند کل حبوبات را به عنوان جایگزینی برای حفظ سطح قند خون بخورند.

8. سیب زمینی سرخ کرده:

 سیب زمینیهای سرخ شده 25 گرم چربی دارند و حدود 500 کالری ، در حالی که کربوهیدرات در حدود 63 گرم است. سیب زمینی سرخ کرده باعث افزایش وزن و یا حتی چاقی می شود. دونات و سیب زمینی سرخ کرده به عنوان غذای شناخته می شوند، که می توانند منجر به افزایش قند خون شوند. علاوه بر این،کالری پیچیده و بالای آن می تواند منجر به حمله قلبی شود.

9. گوشت چرب:

بیماران دیابتی، مجاز به مصرف گوشت بیکن و گوشت های دیگر نیستند، زیرا چربی اشباع شده آنها می تواند به مشکل جدی منجر شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، با مصرف بیکن در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

10. انگور

برای برخی افراد انگور برای حفظ سلامتی بسیار خوب است، چون غنی از فیبر، ویتامین و دیگر مواد مغذی عالی است. از طرف دیگر انگور مصرفی بدترین تاثیر را بر دیابتی ها می گذارد، چون انگور حاوی گلوکز بالایی است

11.موز

موز در مقایسه با سایر میوه هاکالری بالایی دارد. همچنین حاوی 15 گرم کربوهیدرات و غنی از شکر است. تحقیقات نشان داده است که موز شامل قند بالایی است و برای بیماران دیابتی هم خطرناک است چون باعث افزایش قند خون خواهد شد.

12. هندوانه:

هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت مضر است چون سطح قند بالایی دارد که حدود 72 میلی گرم است. با آنکه سرشار از ویتامین است حاوی 5 گرم کربوهیدرات است. بنابراین برای بیماران دیابتی خوب نیست

13. زردآلو:

براساس برخی مطالعات، بیماران دیابتی نباید زردآلو مصرف کنندزردآلو حاوی سطح قند بالایی است. حدود 57 میلی گرم که منجر به افزایش قند خون در میان دیابتی ها خواهد شد. در حالی که حاوی 8 گرم کربوهیدرات نیز می باشد.

14. شیرینی ها:

افراد مبتلا به دیابت نباید شیرینی مصرف کنند چون حاوی شکر بسیار بالایی هستند. مانند دونات وشیرینی های قنادی ها. شیرینی شامل 800 کالری و همچنین 120 گرم کربوهیدرات می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ