راز هایی در مورد عسل که از آن بی خبرید!

atoosamirzavandi
عسل معمولا بهترین جایگزین برای قند و شکر می باشد. این خصوصیت عسل به خاطر وجود مواد مفید بخصوص آنتی اکسیدان ها در آن می باشد. این مقاله به شما خواهد گفت که مصرف عسل خوب است یا بد.

عسل معمولا بهترین جایگزین برای قند و شکر می باشد. این خصوصیت عسل به خاطر وجود مواد مفید بخصوص آنتی اکسیدان ها در آن می باشد.

اگر چه برخی ادعا می کنند عسل را که یک قند طبیعی است، می توان جایگزین شکر و قند تجاری کرد و یک راه خوشمزه برای کاهش مصرف شکر می باشد اما عده ای در مصرف آن زیاده روی می کنند.

این مقاله به شما خواهد گفت کهآیا مصرف عسل مفید است یا مضر.

عسل چیست؟

عسل ماده ای شیرین و شربت مانند می باشد که زنبور عسل از شهد گل ها درست می کند. زنبور شهد گل ها را جمع آوری می کند سپس آن ها مصرف و هضم می کند آنگاه آن را درون کندوی خود تخلیه می کند تا عسل تهیه شود.

عسل به صورت ماهیت مومی شکل در مومک هایی که توسط زنبور داران درست شده اند ذخیره می شود. این مومک ها را زنبورداران برای مراقبت از زنبور عسل و تهیه عسل درست می کنند.

عسل انواع مختلفی دارد و این تنوع بر اساس منابع گیاهی است که زنبور ها استفاده می کنند، روش های استخراج و این که آیا پاستوریزه است یا خیر، می باشد.

انواع معمول عسل:

  • عسل شبدر
  • عسل آووکادو
  • عسل گندم سیاه
  • عسل زخال اخته
  • عسل گل مریم
  • عسل اکالیپتوس
  • عسل شکوفه نارنج
  • عسل یونجه

اگر چه تغییرات مواد مغذی بستگی به نوع عسل دارد، اما یک قاشق عسل حاوی 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات، فاقد چربی، فیبر و پروتئین می باشد.

عسل همچنین حاوی مقداری از ریز مغذی ها از جمله: پتاسیم، آهن و زینک می باشد.

عسل حاوی آنتی اکسیدان بالایی می باشد:

عسل های با کیفیت بالا حاوی آنتی اکسیدان های متنوعی می باشند از جمله: فنولیک اسید و فلاونوئید ها. این آنتی اکسیدان ها بیشتر از سلامتی فرد محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با بیماری ها کمک می کنند. آن ها با رایکال های آزاد بیماری ها مبارزه می کنند و از اکسیداسیون و تخریب سلول ها جلوگیری می کنند.

این ترکیبات نقش مهمی در سلامتی و بیماری افراد بازی می کنند. همان طور که در تحقیقات مشاهده شده است آنتی اکسیدان ها از قرار گرفتن در معرض بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری خواهند کرد.

افزون بر این، بعضی از تحقیقات نشان داده اند که با خوردن نوعی خاص از عسل مثل عسل گندم سیاه می توانید آنتی اکسیدان موجود در غذا را افزایش دهید.

آیا عسل بیماری های قلبی را بهبود می بخشد؟

با جایگزین کردن عسل به جای شکر در رژیم غذایی خود می توانید انتظار داشته باشید که بیماری قلبی را بهبود خواهید بخشید همان طور که تا کنون نشان داده اندکه عسل فاکتورهای موثری که بر بیماری قلبی تاثیر می گذارند را کاهش می دهد.

به عنوان مثال به مدت 30 روز بر روی 55 نفر تحقیقی انجام گرفت. در انتها مشاهده کردند که عسل باعث کاهش سطح کلسترول کلی و کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون در این 55 نفر شده است.

عسل همچنین توانایی کاهش تری گلیسرید تا 19 درصد را دارد.

افزون بر این تست های حیوانی نشان داده اند که مکمل های عسل می تواند فشار خون سیستولیک ( عدد بالای اندازه گیری فشار خون) را کاهش دهد.  این عاملی که بزرگترین فاکتور ابتلا به بیماری های قلبی می باشد را عسل به راحتی کاهش می دهد.

بهبود زخم

در بعضی از داروهای سنتی عسل به طور مستقیم بر روی پوست قرار می گیرد تا زخم را درمان کند.

این امر به علت خاصیت آنتی باکتریالی عسل می باشد که می تواند میکروارگانیسم ها را که موجب التهاب و عفونت می شوند را کاهش دهد.

در تحقیقی عسل را به طور مستقیم بر روی زخم ایجاد شده ناشی از دیابت گذاشتند، این کار موجب بهبود زخم تا 97 درصد شد.

در تحقیقاتی مشابه، مشاهده کردند که با اضافه کردن عسل بر بانداژ زخم ها می توان بهبود آن را تا 43 درصد افزایش داد.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که عسل ممکن است برای درمان بیماری های پوستی از جمله تبخال نیز موثر باشد.

عسل بهتر از شکر تصفیه شده می باشد:

اگر چه عسل شکر و کالری بالایی دارد هنوز هم مصرف آن بر شکر تصفیه شده ارجحیت دارد. اگر چه شکر تصفیه شده تنها کمی از مواد مغذی را در خود دارد، عسل سرشار از آنتی اکسیدان هایی از جمله فنولیک اسید و فلاونوئید ها می باشد.

به علاوه، در تحقیقی که بر روی 42 نفر دیابتی انجام شد مشاهده کردند که ، اگر چه عسل سطح قند خون را افزایش می دهد اما این افزایش قند به اندازه افزایش قند خون توسط شکر نمی باشد.

عسل بر خلاف شکر تصفیه شده میزان تری گلیسرید را کاهش می دهد.

منبع الو دکتر

خطرات مصرف عسل در بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ