آیا قهوه به چربی سوزی کمک می کند؟

atoosamirzavandi
قهوه یک نوشیدنی خوشمزه می باشد که امروزه طرفدارهای بسیاری پیدا کرده است و کمتر کسی پیدا می شود که قهوه نخورد یا طعم آن را دوست نداشته باشد اما سوالی که ممکن است ذهن افراد چاق را درگیر آن کرده است این است که آیا قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟

قهوه حاوی کافئین می باشد، کافئین رایج ترین ماده روان درمانی در جهان می باشد.  کافئین امروزه در مکمل های تجاری چربی سوز مورد استفاده قرار می گیرد.

افزون بر این، کافئین یکی از مواد شناخته شده برای کمک به خارج کردن چربی ها از بافت ها و افزایش سوخت و ساز می باشد. اما آیا واقعا قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟ این مقاله نگاه دقیق تری به این مسئله می کند.

قهوه حاوی محرک می باشد:

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی در دانه های قهوه شناسایی شده اند که از این را وارد نوشیدنی هایی که از قهوه تهیه می شوند، می گردند. برخی از آن ها می توانند بر سوخت و ساز بدن نیز اثر بگذارند:

  • کافئین: اصلی ترین محرک قهوه کافئین می باشد.
  • تئوبرومین: اصلی ترین ماده محرک درون کاکائو می باشد البته مقدار کمی از آن در قهوه نیز مشاهده شده است.
  • تئو فلین: دیگر ماده محرک که در قهوه و کاکائو وجود دارد و ممکن است به کاهش جذب کربو هیدرات نیز کمک کند.
  • کلروژنیک اسید:یکی از مواد فعال بیولوژیکی موجود در قهوه، که ممکن است به کاهش جذب کربوهیدرات کمک کند.

مهمترین این ترکیبات کافئین می باشد که تحقیقات زیادی بر روی آن صورت گرفته است.

کافئین با مسدود کردن یک مهار کننده انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین، کار خود را انجام می دهد. با مسدود کردن آدنوزین، کافئین حرکت سلول های عصبی را سرعت می بخشد و انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند این انتقال دهنده های عصبی دوپامین (dopamine ) و نورپین فرین (norepinephrine) می باشند. این اتفاق باعث می شود که شما احساس کنید انرژی زیادی دارید و خواب را از سرتان می پراند.  

از این طریق است که کافئین باعث فعالیت و جنب و جوش می گردد حتی اگر احساس خستگی داشته باشید. در واقع، کافئین عملکرد بدن تان را به طور متوسط 11 تا 12 درصد بهبود می بخشد.

قهوه می تواند چربی ها را از بافت ها جا به جا کند:

کافئین محرک سیستم عصبی می باشد، جایی که سیگنال های مستقیمی به سلول های چربی می فرستد، و به آن ها دستور می دهد که چربی ها تجزیه کنید.

این کار با افزایش سطح هورمون اپین فرین  (epinephrine)خون انجام می شود. اپین فرین معمولا  با نام آدرنالین شناخته می شود. این هورمون به وسلیه خون به بافت های چربی می رود و به آن ها این دستور را می دهد که چربی ها را شکسته و آن ها در خون آزاد کنید.

البته آزاد سازی اسید های چرب در خون به شما در کاهش وزن کمک نخواهد کرد مگر این که کالری بیشتری نسبت به کالری دریافتی از رژیم غذایی مصرف کنید. به این موقعیت تعادل انرژی منفی می گویند.

می توانید این انرژی را با کم خوردن و ورزش بیشتر به دست آورید. دیگر راهکار استفاده از مکمل های چربی سوز مثل کافئین می باشد.

کافئین می تواند سوخت و ساز شما را افزایش دهد.

کافئین می تواند نرخ سوخت و ساز را افزایش دهد:

نرخ مصرف انرژی در حال استراحت، نرخ سوخت و ساز در استراحت نامیده می شود (RMR). بالا بودن نرخ سوخت و ساز، باعث می شود که سریع تر وزن کم کنید و می توانید بیشتر غذا بخورید بدون این که وزنی اضافه کنید.

تحقیقات نشان داده اند که کافئین می تواند RMR را بین 3 تا 11 درصد افزایش دهد و هر چه دوز آن بیشتر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.

جالب است که  بیشتر افزایش سوخت و ساز به علت افزایش سوختن چربی ها می باشد. متاسفانه، این اثر در افراد چاق کمتر مشاهده می شود.

یک تحقیق نشان داد که، کافئین سوختن چربی را تا 29 درصد افزایش می دهد درحالی که در افرد چاق تنها 10 درصد افزایش می یابد.

تاثیر کافئین بر سوخت و ساز با افزایش سن نیز کاهش می یابد و در افراد جوان تر بیشتر تاثیر گذار می باشد.

قهوه و کاهش وزن در طولانی مدت:

یک اخطار بزرگ: بدن نسبت به تاثیرات کافئین با گذر زمان بی تفاوت می شود و دیگر بر آن اثر گذار نخواهد بود. در زمان کوتاه، کافئین می تواند نرخ چربی سوزی و متابولیسم بدن را افزایش دهد اما بعد از مدتی بدن به آن عادت کرده و این امر متوقف می شود.

اما حتی اگر قهوه موجب مصرف کالری در طولانی مدت نشود، هنوز هم مزایایی در کاهش اشتها خواهد داشت و از این طریق به شما کمک می کند که کمتر بخورید.

در تحقیقی مشاهده شد که کافئین به کاهش اشتها در مردها کمک می کند اما در زنان نه و تنها در وعده غذایی بعد از مصرف کافئین باعث کم اشتهایی می شود. با این وجود برخی از تحقیقات این تاثیر را در مردان هم مشاهده نکردند.

با این وجود، کاهش وزن توسط کافئین و قهوه در طولانی مدت به فرد بستگی دارد.

منبع الو دکتر

فوت و فن لاغری سریع با قهوه سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ