بزاق در مراقبت از دندان نقش مهمی بر عهده دارد

toranj
دندان ها در زیبایی و سلامتی شما نقش مهمی را ایفا می کنند. شما با مراقبت بیشتر از دندان هایتان هم می توانید جذاب تر دیده شوید و هم از سلامت بیشتری برخوردار باشید. نکات جالبی درباره دندان می خوانید.

به گزارش الودکتر: رفتن به دندانپزشک ممکن است یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانید که از حدود 500 سال قبل از میلاد مردم از خمیر دندان استفاده می کنند؟ در آن زمان، یونانیان باستان از مخلوطی استفاده می کردند که حاوی زنگ آهن و پودر مرجانی برای تمیز کردن دندان ها بود. در عین حال، مسواک ها شاخه هایی از شاخه های درختی بودند که مردم آن را به دندان هایشان می کشیدند. خوشبختانه مراقبت از دندان ها از آن زمان پیشرفت کرده است و اکنون ابزارهای متعددی در اختیار ما قرار گرفته است تا از دندان هایمان مراقبت کنیم. روزانه مراقب دندان هایمان هستیم چون روزانه از آنها استفاده می کنیم پس با دانستن کمی در مورد  نحوه رفتار و مراقبت ما از دندان هایمان می توانیم در سلامت دندان ها نقش پر رنگ تری داشته باشیم. دندان ها نقش مهمی در روز بازی می کنند هم برای جویدن غذاها استفاده می شوند که اگر درست انجام ندهند باعث بیماری های گوارش می شود هم به کمک زیبایی ما می آیند که برای هر کسی امر مهمی است. پس در ادامه بیشتر با نحوه مراقبت از دندان ها آشنا می شویم.

دندان های شما منحصر به خودتان هستند

دندان های شما مانند اثر انگشت شما هستند: آنها مختص به خودتان هستند. به همین دلیل است که سوابق دندانپزشکی برای شناسایی بقای انسان استفاده می شود. حتی دوقلوهای یکسان دندانهای یکسانی ندارند.

لثه ها نقش مهمی در مراقبت از دندان دارند

حدود یک سوم از هر دندان زیر لثه ها است. به همین دلیل است که نگه داشتن لثه های سالم برای شما مهم است، زیرا با این کار مطمئن می شوید که دندان های شما به خوبی مراقبت می شود. لثه های شما همیشه باید صورتی رنگ باشند.

شما ۳۲ عدد دندان دارید

 شما دارای هشت دندان (دندان های جلو)، چهار دندان نیش، هشت دندان پرمولر و 12 دندان معمولی می باشد.

مینای دندان شما سخت ترین بخش بدن شما است

مینا لایه ای دورتر از دندانهای شماست. مانند یک پوسته سخت، هدف اصلی آن حفاظت از بقیه دندان است. مینای دندان عمدتا از کلسیم و فسفات، هم جنس با استخوان های شما ساخته شده است، اما به دلیل پروتئین ها و بلورهای خاصی که در آن تشکیل می شود قوی تراز استخوان است.

احتمال شکستگی دندان

حتی اگرمینای دندان برای محافظت از دندان ها باشد، خوب است بدانید که آنها نیز شکننده هستند. مینای دندان هنوز هم می تواند به تراشه و یا کرک دچار شوند و باعث پوسیدگی دندان های شما شوند. شکر ها و اسیدها مانند آنهایی که در نوشیدنی های شیرین یافت می شوند، با باکتری ها در دهان شما ارتباط برقرار می کنند وبه مینای دندان ها که منجر به پوسیدگی دندان می شوند، حمله می کنند. نوشیدنی های شیرین به خصوص هنگامی که شما آنها را اغلب یا به آرامی در طول روز می نوشید، بسیار مضر است.

زرد شدن دندان

مینا بخشی از مسئولیت ظاهر سفیدی دندان ها را بر عهده دارند و هنگامی که از بین می روند، دندان هایتان ممکن است شروع به زرد شدن کنند. هر دردی که احساس می کنید، ممکن است در معرض مینا قرار گیرد.

 دنتین رشد می کند، مینای دندان نمی کند

دنتین لایه ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد و همچنین از استخوان های شما سخت تر است. دنتین ساخته شده از کانال های کوچک و عبور است که سیگنال های عصبی و تغذیه را از طریق دندان انتقال می دهند. سه نوع دنتین وجود دارد: اولیه، ثانویه و ترمیمی. در حالی که مینای دندان اساسا استاتیک است، دنتین همچنان رشد می کند و در طول زندگی شما تغییر می کند.

دهان شما به 300 نوع باکتری مجهز است

پلاک حاوی میلیون ها باکتری است که از 200 تا 300 گونه مختلف تشکیل شده است. عامل اصلی برای پوسیدگی  دندانها، Streptococcus mutans است که قند و کربوهیدراتهای دیگر را به اسید تبدیل می کند باعث پوسیدگی دندان می شود.

پلاک دشمن دندان شماست

سفید و چسبنده است،و به طور مداوم در حال رشد است. اگر شما آن را به طور مرتب با مسواک زدن و نخ از روی دندان  و بین دندان ها پاک نکنید، می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بدون برداشتن، پلاک سخت و دشوار می شود. بنابراین، مسواک و نخ دندان را حداقل دو بار در روز استفاده کنید و هراز گاهی از جرم گیری دندان توسط دندان پزشک نیز بهره  ببرید.

شما 10،000 گالون بزاق تولید می کنید

بدن شما هر روز مقدار کمی از بزاق تولید می کند که مقدار  آن حدود 10،000 گالن است. بزاق نقش مهمی در سلامت کلی شما ایفا می کند. به عنوان مثال، غذا را راحت تر فرو برد و حاوی آنزیم هایی است که هضم را بهتر می کنند. هنگامی که به دندان هایتان می خورد، بزاق از بین میرود و ذرات غذای پایدار را از بین می برد و حاوی کلسیم و فسفات است که می تواند اسیدها را در پلاک خنثی کند که موجب آسیب و تخریب آنها می شود.

منبع: الودکتر

هنگام دندان درد ناگهانی چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ