فواید آب لیمو برای بدن

toranj
آب لیمو خواص و فوایدی دارد که می توانید علاو ه بر هر روز صبح در میانه های روز نیز از فواید آن بهره مند شوید. در این مقاله بیشتر با کاربردها و مزایای سلامتی آن آشنا می شوید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید

به گزارش الودکتر: بسیاری از رستوران ها به طور مرتب از آب لیمو استفاده می کنند و آن را در کنار غذاهایشان سرو می کنند و بعضی ها روز خود را با آب لیمو به جای قهوه یا چای شروع می کنند. بدون شک لیمو خوشمزه است، اما آیا اضافه کردن آنها به آب شما را سالم تر می کند؟

 مزایای سلامتی آب لیمو  بی نظیر است. تحقیقات علمی کمی به طور خاص در مورد آب لیمو صورت گرفته است، اما تحقیقات بر روی مزایای لیمو و آب به طور جداگانه صورت می گیرد. در این مفاله بیشتر با فواید آب لیمو آشنا می شوید.

آب طعم گرفته با لیمو بدن را هیدراته می کند

بر اساس گزارش هیئت غذا و تغذیه، دستورالعمل های کلی بیان می کنند که زنان باید حداقل 91 اونس آب در روز دریافت کنند و مردان باید حداقل 125 اونس دریافت کنند. این آب شامل از غذا و نوشیدنی ها است.

آب بهترین نوشیدنی برای هیدراتاسیون است، اما برخی افراد طعم آن را به تنهایی دوست ندارند. اضافه کردن لیمو طعم آب را افزایش می دهد، که ممکن است به شما کمک کند بیشتر بنوشید.

منبع خوبی از ویتامین Cاست

مرکبات مانند لیمو دارای ویتامین C، یک آنتی اکسیدان اصلی است که به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. شما احتمالا شنیده اید که ویتامین C ممکن است برای جلوگیری یا محدود کردن مدت سرماخوردگی در برخی افراد تاثیر گذار باشد اما مطالعات متناقضی نیز انجام شده است.

ویتامین C ممکن ست خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی و کاهش فشار خون را کاهش دهد.

در حالیکه لیمو نسبت به دیگر میوه های مرکبات  ویتامین C بالایی ندارد، آنها هنوز هم منبع خوبی هستند. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، آب یک لیمو حدود 18.6 میلی گرم ویتامین C را تولید می کند. مقدار روزانه توصیه شده برای بزرگسالان نیز 65 تا 90 میلی گرم است.

آب کاهش وزن کمک شایانی می کند

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در لیمو به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در موش هایی که به منظور ایجاد چاقی بیش از حد آن رامصرف می کردند، شده است.

در مطالعات این موش ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز اثرات منفی روی سطوح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین، دو عامل اصلی در توسعه دیابت نوع 2 ، را دارا بوده است.

در حالی که نتایج مشابهی در انسان باید ثابت شود، شواهد حاکی از آن است که آب لیمو از کاهش وزن حمایت می کند. این که آیا این به خاطر افرادی است که به سادگی آب بیشتری مصرف می کنند یا به خاطر خود آب لیمو است، این واقعیت هنوز مشخص نیست.

آب لیمو کیفیت پوست شما را بهبود می بخشد

ویتامین C موجود در لیمو ممکن است به کاهش چروک پوست، خشک شدن پوست و جلوگیری از پیری و کاهش آسیب های احتمالی از خورشید را در بر داشته باشد. چگونگی بهبود آب لیمو بر پوست بحث انگیز است، اما یک چیز مشخص است. اگر پوست شما رطوبت را از دست می دهد، خشک می شود و به چین و چروک ها مبتلا می شود. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داد که نوشیدنی هایی  بر پایه مرکبات باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک در موشهای بدون مو شد.

به هضم کمک می کند

برخی از افراد آب لیمو را به عنوان یک نوشیدنی ملایم برای جلوگیری از یبوست مصرف می کنند. هنگامیکه از خواب بیدار می شوید، آب آشامیدنی نیمه گرم یا گرم را با آب لیمو ترکیب کنید که با این کار می توانید به سیستم گوارش خود کمک کنید. آیورودا می گوید که طعم لیمو ترش باعث تحریک “agni” شما می شود. در پزشکی آیورودا، یک agni قوی، که پرش سیستم گوارشی را آغاز می کند، به شما این امکان را می دهد که غذا را به آسانی هضم کنید و به جلوگیری از تولید سموم کمک کنید.

بوی تند دهان را از بین می برد

آیا تا به حال لیمو را در دستان خود قرار داده اید تا بوی سیر یا بوی قوی دیگری را از بین ببرد؟ همان درمان محلی  است که به از بین بردن بوی تند ناشی از پیاز، سیر و یا حتی سبزی از روی دستانتان کمک می کند.

شما ممکن است از نوشیدن یک لیوان آب لیمو پس از غذا و اولین صبحانه از شر بوی بد دهان خلاص شوید. به نظر می رسد لیمو به تحریک بزاق و آب دهان نیز کمک می کند تا جلوگیری از خشکی دهان کند، که می تواند منجر به نفس بد بو توسط باکتری ها شود.

کمک می کند تا از سنگ کلیه جلوگیری شود

اسید سیتریک در لیمو ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. سیترات، یک جزء اسید سیتریک، ادرار را کمتر اسیدی می کند و حتی ممکن است سنگهای کوچک را نیز شکوفا کند نوشیدن آب لیمو نه تنها سیترات را می گیرد، بلکه همچنین آب مورد نیاز برای جلوگیری یا تخریب سنگ ها را نیز فراهم می کند.

عوارض جانبی آب لیمو

آب لیمو به طور کلی برای نوشیدن خوب است اما چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آن آگاهی داشته باشید.

لیمو حاوی اسید سیتریک است که ممکن است مینای دندان را کاهش دهد. برای محدود کردن خطر، آب لیمو را از طریق یک نی بنوشید و سپس دهان خود را با آب ساده بشویید.

وقتی که به سوزش سر دل می آید، آب لیمو می تواند به هر دو طرف برود. اسید سیتریک در برخی افراد ممکن است باعث سوزش سر دل شود. دیگران از خوردن آب لیمو لذت می برند، زیرا آب لیمو قلیایی می شود و باعث کاهش اسیدیته در هضم می شود. فقط آزمایش می تواند تاثیر آن را بر شما اثبات کند. بعضی از مردم در هنگام نوشیدن آب لیمو بیشتر نیاز به دستشویی پیدا می کنند. اگر چه ویتامین C اغلب به عنوان یک دیورتیک شناخته می شود، چیزی که میزان ادرار شما را افزایش می دهد، شواهد نشان می دهد که ویتامی از منابع طبیعی مثل لیمو اثر دیورتیک دارد. اگر در هنگام نوشیدن آب لیمو نیاز به دستشویی رفتن اضافی داشته باشید، این احتمال می رود که آب زیادی مصرف کرده اید.

منبع: الودکتر

در روز چقدر باید لیمو ترش مصرف کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ