باورها و افسانه‌های نادرست در رابطه با خواب

mahdie.mohtashami
در باورم عموم باورها و افسانه‌هایی غلط در رابطه با خواب وجود دارد. در این مقاله تیم الودکتر در نظر دارد تا برای شما این افسانه‌های غلط را اصلاح کند.

افسانه‌های خواب که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد

انسان ها تقریبا یک سوم زندگی خود را صرف خواب می کنند. با این حال هنوز رمز و رازهایی در رابطه با خواب وجود دارد که نمی‌دانند. با این حال همه ما می‌دانیم که خواب رابطه عمیقی با سلامت ما و خلق و خوی ما دارد. در صورتی نداشتن خواب خوب در شب باعث بداخلاقی و کسلی شما در روز می‌شود. در کوتاه مدت می تواند عملکرد ضعیف در کار یا مدرسه را به همراه داشته باشد. اما محرومیت از خواب مزمن می تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی از جمله افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و مرگ و میر زودهنگام شود.

 

دانشمندان خواب میگویند که باید برای آموزش عموم مردم درباره رفتارهای سالم خواب، بیشتر تلاش شود و شایعات در مورد بیماری های ناسالم را از بین ببرد.

یک مطالعه جدید در مجله سلامت خواب در مورد افسانه و باورهای نادرست در مورد خواب چاپ شده است. در مطالعه خود، محققان لیستی جامع از تصورات غلط خواب را با هم ترکیب کردند و آنها را به 20 عدد کاهش دادند. اسطوره ها بر اساس دو ویژگی متفاوت رتبه بندی شده اند: چگونگی نادرست بودن آنها و تاثیر بالقوه آنها بر سلامت عمومی.

این اسطوره‌ها مخرب‌ترین آثار را بر روی خواب دارند

افسانه شماره 1:  بسیاری از بزرگسالان به خوابی کمتر یا مساوی 5 ساعت نیاز دارند.

محققان این افسانه را به عنوان یکی از افکار مخرب بر جامعه می‌دانند. محرومیت از خواب دارای اثرات مخربی هستند که هیچ یک از آن‌ها خوب نیستند. محرومیت از خواب، قلب شما را تحت تاثیر قرار میدهد (افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و حمله قلبی) و ذهن شما (کاهش عملکرد شناختی و افزایش خطر افسردگی) را به دنبال دارد.

برای بزرگسالان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC  توصیه می کنند بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب، برای هر بزرگسال لازم و ضروری است و اجتناب از آن قابل قبول نمی‌باشد.

دکتر استیون H. Feinsilver، مدیر مرکز پزشکی خواب در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک گفت: هر شخص ممکن است به مقدار متفاوتی خواب احتیاج داشته باشد اما اگر مقدار کمتری به خواب بروید در شبانه روز ممکن است به دنبال آن برای خود بدبختی به همراه داشته باشد.

افسانه شماره 2: تماشای تلویزیون یک راه خوب برای استراحت قبل از خواب است

شما احتمالا در این باور هستید که این یک آگاهی نیست و این حقیقت در رابطه با نه تنها تلویزیون بلکه تلفن همراه، موبایل و انواع لوازم الکترونیکی می‌باشد. اصلا ایده مناسبی نیست اگر قبل از خواب به هرکدام از دستگاه‌های گفته شده سر بزنید. محققان بر این باور هستند که نور آبی منتشر شده از وسایل الکترونیکی که همه ما به آن معتاد هستیم باعث تاثیر منفی بر روی خواب و سلامت ما دارد. تخت تنها برای خواب مناسب می‌باشد و هیچ توجیهی برای تماشا کردن تلویزیون و استفاده از اینترنت قابل قبول نیست.

افسانه شماره3: برای داشتن بدنی سالم اهمیتی ندارد که چه زمانی به خواب بروید

بدن ما تمایل به دنبال یک ریتم طبیعی از بیداری و خواب است که به دلیل طلوع و غروب خورشید در بدن همه ما به وجود آمده است. اما به دلیل روش زندگی که برای خود انتخاب کردیم و روابط اجتماعی که داریم  معمولا شب‌ها به خوابی آرام نمی‌گذرد. تغییر در برنامه خواب در طولانی مدت نتیجه خوبی به همراه ندارد و سلامت شما را به خطر می اندازد. محققان بر این باور هستند که افرادی که مشغول کار در ساعت شب هستند اغلب دچار ناهنجاری در ریتم خواب خود میشوند. همچنین این افراد در معرض خطر سلامتی از جمله افسردگی و دیابت هستند. زمان خواب بسیار مهم است و دارای اهمیت زیادی می‌باشد. به همین دلیل است که با ایجاد تداخلی در خواب سلامتی مان در معرض خطر می افتد.

افسانه شماره4: زمانی که در رختخواب با چشمان بسته دراز می‌کشید به خوبی خوابیدن می‌باشد

ممکن است بر این باور باشید که اگر تنها در رختخواب بمانید و دراز بکشید می‌تواند مانند خواب برای شما موثر باشد اما دانشمندان بر این باور هستند که این یک اشتباه بالقوه و مضر می‌باشد و دارای ضرر برای بدن می‌باشد. همه چیز بدن شما از مغز تا قلب‌های شما، شش‌های شما عملکرد متفاوتی زمانی که در خواب هستید را دارند. به همین دلیل زمانی که از خواب بیدار میشوید بقیه اعضای بدن شما نیز از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بدن شما کاملا با زمانی که شما در خواب هستید متفاوت می‌باشد.

افسانه شماره 5: اگر قادر به خواب در هر زمان و هر مکان باشید نشانه سلامت بدن شما می‌باشد

اگر شخصی بلافاصله بعد از چند دقیقه به خواب برود به این معنا می‌باشد که در خوابی عمیق فرو نرفته است و نشانه سلامت آن شخص نمی‌باشد. بله ممکن است از دور این توانایی در خواب در چند دقیقه نشانه یک هدیه باشد اما بلافاصله خوابیدن شما در هواپیما، در یک جلسه کاری در واقع نشان دهنده‌ی محرومیت شما می‌باشد.

درمان مشکلات بی خوابی در زنان

مشکل خواب دارید؟ ماهی بیشتر بخورید

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ