چگونگی تاثیر سرکه سیب بر روی پوست

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم ترجمه الو دکتر متنی برای درمان آکنه و جوش‌های شما تهیه کرده است. این واقعیت که آیا سرکه سیب برای پوست مفید است یا خیر؟ در این مقاله همراه ما باشید.

آیا می‌توانید آکنه و جوش های خود را با سرکه سیب درمان کنید؟

سرکه سیب در اثر مخمر شدن سیب ایجاد می‌شود یا فیلتر نکردن آب سیب تهیه شده از سیب پرس شده تهیه می‌شود. سرکه سیب کاربردهای متفاوتی دارد و محبوبیت آن در جامعه روز به روز افزایش پیدا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب باعث کاهش قندخون، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. برخی دیگر بر این باور هستند که سرکه سیب می‌تواند جوش‌های صورت را درمان کند اما داده‌های کمی در این باره در دسترس است در این مقاله با یکدیگر نگاهی دقیقتر به این موضوع می اندازیم که آیا به راستی سرکه سیب به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند؟!

سرکه سیب می‌تواند باکتری‌هایی که در ایجاد آکنه نقش داشته‌اند را نابود کند. به طور کلی سرکه توانایی بسیار بالایی برای از بین بردن انواع باکتری‌ها و ویروس ها را دارد. در واقع تحقیقات نشان داده است که سرکه می‌تواند به میزان 90 درصد از باکتری‌ها و 95 درصد ویروس ها را نابود کند. یک نوع باکتری شناخته شده به اسم پروپیونی باعث ایجاد آکنه می‌شود. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد توانایی سرکه سیب سرکه برای مبارزه با این باکتری وجود ندارد، مطالعات کمی درباره اسیدهای آلی موجود در آن وجود دارد. سرکه حاوی اسید استیک، اسید لاکتیک و بنسنیک است که نشان داده شده است که باکتری آکنه و جوش را می کشد . در یک مطالعه 22 نفر لوسین اسید لاکتیک را به چهره خود دو بار در روز برای یک سال استفاده کردند. اکثر آنها کاهش قابل توجهی در آکنه داشتند، در حالی که فقط دو نفر کمتر از 50٪ بهبود یافتند. بر اساس نتایج این مطالعات استفاده از سرکه سیب می‌تواند باکتری های آکنه را کنترل کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

سرکه همچنین می‌تواند آثار زخم و نشانه‌ها را کاهش دهد

سرکه حتی پس از بهبودی آکنه، می تواند باعث تغییر رنگ و زخم پوست شود. هنگامی که سرکه به طور مستقیم به پوست اعمال می‌شود برخی از اسیدهای ارگانیکی که در سرگه سیب یافت می‌شوند به این امر کمک می‌کنند. فرایند استفاده از اسیدهای آلی به پوست اغلب به عنوان “لایه برداری شیمیایی” نامیده می شود. اسید قسمت‌های آسیب دیده و بیرونی پوست را از بین می‌برند و باعث بازسازی پوست می‌شوند.

مخصوصا لایه بردارهای شیمیایی حاوی سوکسینیک اسید توانایی مهار التهابات ناشی از باکتری‌های صورت را دارد و به جلوگیری از زخم کمک می‌کند.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی اسیدهای آلی نتایج امیدوارکننده زیادی به همراه داشته است که باعث شده است دانشمندان مطالعات بیشتری بر روی اثرات سرکه سیب انجام دهند.

اعمال سرکه سیب بروی پوست شما می تواند باعث سوختگی شود

سرکه سیب به شدت اسیدی می‌باشد به همین دلیل هنگام اعمال آن روی پوست ممکن است باعث سوزش زیاد و سوختگی شود. معمولا سوختگی بعد از ماندن طولانی مدت سرکه سیب روی پوست می‌شود اما ماندن کوتاه‌تر سرکه سیب روی پوستتان باعث ایجاد سوختگی کمتر می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب پوست، سرکه سیب باید در مقادیر کم و رقیق شده با آب استفاده شود.

 همچنین استفاده از سرکه سیب بر روی پوست حساس و زخم باز منع می‌شود، زیرا بیشتر در معرض درد و آسیب پوست است. اگر سرکه سیب را روی پوست خود قرار داده و احساس سوزش می کنید، آن را با آب بیشتری رقیق کنید. اگر هنوز هم احساس سوختگی کردید ممکن است که دیگر مایل به استفاده از آن نباشید.

آیا باید از سرکه سیب برای درمان آکنه و جوش استفاده کنید؟

سرکه سیب حاوی اسیدهای ارگانیک است که ممکن است باعث کشتن باکتری هایی شود که باعث آکنه می شوند. همچنین سرکه میتواند به کاهش آثار زخم و اسکار ها کمک کند. با این حال مطالعات بیشتری باید در این زمینه رخ دهد و درمان یکسری از آکنه‌ها نیازمند درمانی دقیق تر هستند. علاوه بر این استفاده مستقیم از سرکه سیب بر روی پوست می‌تواند باعث ایجاد آسیب و سوختگی پوست شود بخصوص برای کسانی که دارای پوست حساس و زخم‌های باز هستند. به همین علت ممکن است در افرادی که مبتلا به آکنه و جوش هستند آسیب بیشتری نسبت به درمان پوست ایجاد کنند.

چگونه آکنه و جوش‌های خود را با سرکه سیب درمان کنید؟

چگونگی درمان آکنه با سرکه سیب 

به دلیل اسیدیته بالای آن، سرکه سیب قبل از اعمال آن روی پوست باید رقیق شود. در اینجا برخی از مراحل ساده ای که می توانید از آن ها پیروی کنید عبارتند از:

سرکه سیب را با 3 قسمت آب مخلوط کنید.( اگر پوست حساسی دارید با مقدار بیشتری آب مخلوط کنید)

صورت خود را با یک محلول شست و شوی ضعیف بشویید و سپس آن را خشک کنید. با استفاده از یک پنبه به آرامی سرکه را روی پوست خود بزنید. به مدت 5-20 ثانیه آن را روی پوست خود قرار دهید و سریعا آن را بشویید و خشک کنید.  این روند را یک تا دو بار در روز انجام دهید. از قسمت ته نشین شده سرکه سیب برای این کار استفاده کنید. این قسمت حاوی پروتئین، آنزیم و باکتری‌های مفید می‌باشد.

خواص بی شمار سرکه سیب برای پوست و مو

طرز تهیه سرکه سیب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ