خواص میوه های هسته دار و خوشمزه

mahdie.mohtashami
وقتی صحبت از میوه های هسته دار می شود در ذهن همه یکسری میوه خاص وجود دارد. در این مقاله از خاصیت دو میوه هسته دار به شما می گوییم. با تیم ترجمه الودکتر همراه باشید.

 میوه‌های هسته‌دار و خوشمزه

این میوه ها  بسیار خوشمزه هستند میوه هایی مانند گیلاس، انبه، هلو، آلو و… دارای هسته می باشند. میوه های هسته دار میوه هایی هستند که در وسط قسمت گوشتی و آبدار خود یک هسته دارند. این میوه ها بسیار مغذی هستند و دارای میزایای بسیاری برای سلامتی هستند. در این مقاله با هم تعدادی از این میوه ها را با یکدیگر بررسی میکنیم و فواید این میوه ها را با هم می خوانیم.

خانواده گیلاس و آلبالو

گیلاس یکی از محبوب ترین میوه های هسته دار می باشد. این میوه دارای طعمی شیرین و دلپذیر است، همچنین رنگ زیبای آن یکی دیگر از دلایل فوق العاده بودن این میوه هسته دار می باشد. گیلاس علاوه بر طعم بی نظیرش، حاوی مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی فوق العاده می باشد.

یک فنجان گیلاس تازه ( 154 گرم) حاوی مواد زیر می باشد:

کالری: 97
کربوهیدرات: 25 گرم
 پروتئین: 2 گرم
 
چربی: 0 گرم
  
فیبر: 3 گرم

ویتامین سی: 18% از مصرف روزانه

پتاسیم: 10% در مصرف روزانه

گیلاس همچنین منبع خوبی از مس، منیزیم، منگنز و ویتامینB6 وویتامین kمی باشد. به علاوه گیلاس حاوی آنتی اکسیدان های قوی از جمله آنتوسیانین ها، پروپیانیدین ها، فلاونول ها و اسیدهای هیدروکسی کینیک می باشد.

این آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی را در بدن شما ایفا می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول های آسیب دیده بدن به وسیله رادیکال های آزاد مراقبت می کنند. همچنین این آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس بیماری های التهابی که منجر به مبتلا شدن به بیماری های خطرناک می شود را در بدن کاهش می دهند.

یک مطالعه 28 روزه در 18 نفر نشان داد که کسانی که کمتر از 2 فنجان (280 گرم) گیلاس در روز مصرف می کنند توانسته اند التهاب را در برخی از شاخص های آن کنترل کند: از جمله پروتئین واکنش پذیرC (CRP)، اینترلوکین 18(IL-18).

داشتن سطح بالایی از نشانگرهای التهابی مانندCRP با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، بیماری های نوروژنیک و دیابت نوع 2 همراه است.بنابراین، کاهش التهاب برای سلامتی شما مهم است .

مطالعات و تحقیقات صورت گرفته دیگری نشان می دهد که گیلاس می تواند به بهبود خواب، تنظیم قند خون، کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش، کلسترول بالا، فشارخون و علائم مربئط به آرتریت ها را کنترل کند. گیلاس نه تنها برای سلامتی بسیار مفید و لذت بخش می باشد بلکه همه کاره نیز می باشد. شما می توانید از گیلاس در انواع دستورالعمل های غذایی از طعم شیرین و لذت بخش گیلاس استفاده کنید.

پس فراموش نکنید که گیلاس و خانواده آن از جمله میوه های هسته داری هستند که دارای مقدار قابل توجهی مواد مغذی هستند. همچنین این میوه با مقدار آنتی اکسیدان بالا خاصیت ضدالتهابی قوی بسیار بلایی دارد.

هلو

هلو نیز یکی دیگر از میوه های خوشمزه هسته دار می باشد که در طول تاریخ در سراسر جهان کشف شده است، حدود 6000 سال قبل از میلاد مسیح این میوه خوشمزه کشف شده است. این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه برای سلامتی بسیار مفید است و دارای خواص بیشماری می باشد. این میوه هسته دار خشومزه کم کالری می باشد.

یک هلو بزرگ( تقریبا 175 گرم) دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

کالری: 68
    
کربوهیدرات: 17 گرم
    
پروتئین: 2 گرم
    
چربی: 0 گرم
    
فیبر: 3 گرم
    
ویتامینC: 19٪ازRDI
    
ویتامینA: 11٪ازRDI
    
پتاسیم: 10٪RDI

هلو همچنین دارای مس، منگنز و ویتامینB3 (نیاسین)، E وK می باشد. علاوه بر این، هلو با کاروتنوئید ها مانند بتاکاروتن، لیکوپن، لوتیین، کریپتوکسانتین و زاکسنتین پر شده است.

کاروتنوئیدها رنگدانه گیاهی هستند که هلو را به رنگ غنی خود می دهند.آنها دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و می توانند در برابر شرایط مانند سرطان های خاص و بیماری های چشم محافظت کنند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئید را مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا(AMD) مرتبط با سن دارند که یک بیماری چشم است که به دید شما آسیب می رساند را کاهش می دهد.

علاوه بر این، غذاهای غنی از کاروتینوئید مانند هلو می توانند در مقابل بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها، از جمله پروستات از شما محافظت کنند. توجه داشته باشید که پوست هلو می تواند تا 27 برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه داشته باشد پس تا آنجا که می توانید برای رسیدن بیشتر خاصیت این میوه هسته دار خوشمزه آن را پوست میل بفرمایید.

پس فراموش نکنید که هلو یک منبع عالی کاروتنوئید می باشد در واقع کاروتنوئید رنگدانه گیاهی می باشد که در برابر بیماری های قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها از شما محافظت می کند.

 

با خوردن گیلاس از حملات نقرس جلوگیری کنید

بهترین اسموتی های تابستانه با گیلاس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ