انواع مختلف جوش صورت و راه‌های درمان آن‌ها

mahdie.mohtashami
در این مقاله انواع جوش ها را می شناسیم و درادامه راه حلی مفید و کوتاه برای درمان جوش های صورتتان را به شما آموزش می دهیم. در این مقاله همراه با تیم ترجمه الو دکتر باشید.

انواع مختلف  جوش صورت و راه‌های درمان آن

انواع آکنه

شما ممکن است کلمه شیوع را برای انواع آکنه شنیده باشید اما این توصیف همیشه دقیق نمی باشد. همه انواع آکنه در سراسر پوست پخش نمی شود.

منافذ مسدود شده باعث ایجاد آکنه می شود.این عمل ممکن است باعث عوامل زیر شود:
تولید بیش از حد روغن (سبوم)

 باکتری ها
 
هورمون ها
 
سلول های پوست مرده
 
موهای زائد درونی

آکنه معمولا با نوسانات هورمونی که در طول سالهای نوجوانی تجربه می شود، همراه است، اما بزرگسالان نیز ممکن است آکنه را تجربه کنند.آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در میان کودکان و بزرگسالان است.

انواع مختلف ناهنجاری‌های پوستی ناشی از جوش عبارت‌اند از:

جوش سرسفید؛

جوش سرسیاه؛

پاسچول چرک‌دانه (pustules)؛

پاپول یا سفت‌دانه (papules)؛

کیست یا جوش چرکی؛

ندول یا گرهک (nodules).

هر کدام از انواع جوش صورت به درمانی متفاوت نیاز دارند. درمان سریع و صحیح جوش می‌تواند خطر ایجاد مشکلات پوستی مانند لک و اسکار را کاهش دهد.

جوش‌ها بسته به اینکه منجر به التهاب می‌شوند یا نه، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع جوش صورت غیرالتهابی

جوش‌ سرسفید و جوش‌ سرسیاه از انواع جوش های غیرالتهابی هستند. آنها خفیف‌ترین انوع جوش به‌حساب می‌آیند. جوش‌های غیرالتهابی معمولا ورم نمی‌کنند و چندان دردناک نیستند.

جوش‌ سرسفید

کمدون‌های بسته، عبارتی است که در پزشکی برای جوش های سرسفید استفاده می‌شود. این جوش ها معمولا نقاط یا برآمدگی‌های کوچک سفید یا گوشتی‌رنگ هستند. آنها معمولا از یک مرکز گرد سفید و هاله‌ای قرمز در اطراف آن تشکیل شده‌اند. گاهی‌اوقات ممکن است یک مو از مرکز جوش سرسفید بیرون بزند، یا چنین به‌نظر برسد که یک تار مو درون جوش گیر کرده است. پوست اطراف جوش صورت سرسفید ممکن است سفت یا چروک به‌نظر برسد، به‌خصوص وقتی که جوش بزرگ یا خیلی برآمده باشد. جوش سرسفید معمولا بعد از بهبود ردی از خودش به‌جای نمی‌گذارد.

جوش‌ سرسیاه

یکی از انواع جوش ها ، جوش‌ سرسیاه است. به جوش های سرسیاه کمدون‌های باز نیز می‌گویند. آنها نقاط کوچک سیاه‌ یا تیره‌رنگ هستند که اندکی شبیه برآمدگی‌اند.پوست اطراف جوش سرسیاه معمولا ظاهری عادی دارد، درحالی‌که مرکز جوش سرسیاه از اطراف آن تیره‌تر است. این تغییر رنگ ناشی از آلودگی موجود در جوش نیست. جوش سرسیاه در واقع جوش سرسفیدی است که باز شده‌ است. هنگامی که محتویات یک جوش سرسفید در معرض هوا قرار می‌گیرد، تیره می‌شود.

انواع جوش صورت التهابی

انواع التهابی جوش صورت شامل موارد زیر هستند:

 پاپول‌ها؛

 پاسچول‌ها؛

 ندول‌ها؛

 کیست‌ها.

جوش‌های التهابی وخیم‌تر از جوش‌های غیرالتهابی هستند و احتمال بیشتری دارد که انواع این جوش‌ها، منجر به اسکار و یا ایجاد حفره شوند. لک‌ها و ناهنجاری‌هایی که ملتهب یا قرمز و متورم هستند و هنگامی که آن را لمس می‌کنید گرم به‌نظر می‌آیند، در‌نتیجه‌ی جوش‌های التهابی به‌وجود آمده‌اند.

پاپول ها

پاپول‌ها برآمدگی‌های زیر سطح پوست هستند. آنها سفت، حساس، صورتی و برآمده‌اند. پوست اطراف پاپول‌ها‌ معمولا اندکی متورم و قرمز است. برخلاف جوش‌های سرسفید، پاپول‌ها هیچ مرکز قابل رؤیتی ندارند و برخلاف جوش‌های سرسیاه، بدون منافذ باز هستند.

پاپول‌ها زمانی به‌وجود می‌آیند که جوش‌های سرسیاه و سرسفید چنان باعث ناراحتی و تحریک می‌شوند که به پوست اطراف خود آسیب می‌زنند. این آسیب به نوبه‌ی خود منجر به التهاب می‌شود.

پاسچول ها

پاسچول ها برآمدگی‌های بزرگ‌تر و حساس‌تر هستند که یک مرکز مشخص دایره‌ای‌شکل دارند. این مرکز با چرک سفید یا زرد پر شده است و برآمدگی یک پایه‌ی صورتی یا قرمز دارد. این چرک از تجمع سلول‌های ایمنی و باکتریایی تشکیل شده‌ است. پاسچول‌ها غالبا شبیه جوش‌های سرسفید بزرگ و ملتهب هستند.

 هرکدام از آکنه ها چگونه خشک می شوند؟

جوش‌های سرسفید و سر سیاه از خفیف ترین نوع آکنه ها هستند. گاهی اوقات می توان با داروهای موضعی OTC، از قبیل تونرهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک یا درمان های موضعی بنزوئیل پراکسید این نوع از جوش‌ها را درمان کرد. اگر آنها به داروهای OTCپاسخ ندهند، جوش های سرسیاه به راحتی با رتینوئیدهای موضعی درمان می شوند.

پوسول ها و پاپول ها فرم های مکرر آکنه هستند. این نوع از جوش ها میتوانند با otcها درمان شوند. برای درمان این آکنه های متوسط می توان از داروهای خوراکی یا موضعی استفاده کرد.

نودول ها و کیست ها از نوع شدید ترین آکنه هستند. برای درمان این دو نوع باید حتما به پزشم مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که کندن یا برداشتن این جوش ها باعث ایجاد زخم بر روی پوست می شود.

برای درمان آکنه چکاری باید انجام دهید؟

برای درمان آکنه مهم ترین نکته داشتن صبر و شکیبایی است. برخی از درمان ها ممکن است بلافاصله جوابگو باشد و بهبودی شما سریعا حاصل شود اما در بعضی روش های درمانی آکنه ممکن است تا چندین ماه درمان نشود. قبل از استفاده از هر نوع درمان باید از کارایی ان برای پوست خود مطمعن شوید.

مراجعه به متخصص پوست یکی از بهترین کارهای لازم برای درمان آکنه می باشد که باید در اولین حرکت آن را انجام دهید.

فوری ترین درمان جوش صورت و آکنه!

دمنوش جادویی برای رفع جوش صورت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ