این گونه جوش های خود را درمان کنید

atoosamirzavandi
ممکن است که وسوسه شوید جوش های خود را تخلیه کنید اما انتشار باکتری های از جوش ها به دیگر نقاط صورت موجب بدتر شدن و گسترش آن ها در سطح پوست صورت می شود. تخلیه جوش ها باعث درد، قرمزی و تحریک پوست می گردد.

چگونه جوش های سرسیاه گسترش می یابند؟

جوش های سر سیاه همانند نقطه های سیاهی هستند که در پوست ایجاد می شوند. به جوش های سر سیاه نقطه های سر باز می گویند. این نقطه های سر باز همان جوش های رنگی پوستی هستند که از فولیکول های موی صورت تشکیل شده اند و دارای روزنه های بسیار بزرگی می باشند.

وقتی که جوش سر سیاه ایجاد می شود این روزنه های بزرگ با مواد به نام سبوم مسدود می شوند. واکنش های شیمیایی با سبوم در زیر پوست اتفاق می افتد. ملانین یک ترکیب اکسیده شده طی این فرایند ها می باشد که باعث انسداد روزنه ها و رنگ سیاه جوش ها می شود. این نوع از جوش ها معمولا در کمر، شانه ها و صورت مشاهده می شوند.

چگونه جوش های سر سفید گسترش می یابند؟

جوش های سر سفید دارای سر بسته هستند. فولیکول های زیر پوست از باکتری ها پر می شوند و یک روزنه بسیار کوچک بر روی جوش ایجاد می شود. هوا توانایی ورود به فولیکول را در این حالت ندارد. باکتری های دورن جوش در واکنش های شیمیایی شرکت نمی کنند پس رنگ این نوع از جوش ها سفید باقی می ماند. این نوع از جوش ها معمولا در کمر، شانه ها و صورت ظاهر می شوند.

درمان جوش های سرسیاه و سرسفید

جوش های سرسیاه و سر سفید هر دو از نوع های خفیف آکنه به حساب می آیند. هر دو نوع جوش با انسداد روزنه ها ایجاد می شوند بنابراین طریقه درمان آن ها نیز مشابه می باشد.

استفاده از محصولات (OTC):

این محصولات در درمان جوش های سر سیاه و سر سفید موثر هستند. می تواند به باز کردن روزنه ها کمک می کنند و به آن ها اجازه خروج می دهند قبل از آن که آکنه ایجاد شود.

به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بنزویل پر اکسید یا سالسیلیک اسید هستند. هر دو این ترکیبات آکنه را خشک می کنند و چربی و سلول های مرده پوست را که موجب انسداد روزنه ها می شوند را خارج می سازند.

می توانید هر شوینده صورتی که حاوی این ترکیبات هستند را از داروخانه ها تهیه کنید.

دست زدن به جوش ها ممنوع:

دستکاری کردن جوش آن ها بدتر خواهد کرد. یکی از مهم ترین مراحل درمان جوش ها عدم لمس صورت می باشد. با دست زدن، خاراندن و فشار دادن جوش ها تمام باکتری ها و آلودگی های دست به صورت منتقل می شوند. سپس این باکتری ها به درون روزنه ها نفوذ می کنند و موجب انسداد روزنه ها و ایجاد جوش های سر سفید و سر سیاه می شوند.

ممکن است که وسوسه شوید جوش های خود را تخلیه کنید اما انتشار باکتری های از جوش ها به دیگر نقاط صورت موجب بدتر شدن و گسترش آن ها در سطح پوست صورت می شود. تخلیه جوش ها باعث درد، قرمزی و تحریک پوست می گردد.

داروهای جایگزین:

شواهد متفاوتی در استفاده از مکمل ها و داروها برای درمان جوش و آکنه مشاهده شده است. تحقیقات بیشتری برای تولید محصولات مطمئن و موثرتر لازم است. بهتر است با پزشک خود درمورد داروهای جایگزین مشورت کنید.

  • روغن درخت چای
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • آزلائیک اسید
  • بووین کارتیلاژ
  • زینک
  • چای سبز
  • آلوورا
  • مخمر آبجو

شایعات اشتباه درمورد آکنه:

شایعات اشتباه زیادی در بین مردم درمورد ایجاد جوش وجود دارد. در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد:

خوردن شکلات موجب جوش می شود:

رژیم غذایی سهم کوچکی در ایجاد جوش دارد. تحقیقاتی در مورد این که چه غذاهای خاصی موجب جوش می شوند انجام شده است. شواهد نشان داده است که محصولات لبنی و کربوهیدرات ها بر پوست تاثیر می گذارند. به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. برای این که بدانید آیا رژیم غذاها لبنی باعث جوش می شوند می توانید در دفتری گزارشی برای خود بنویسید تا متوجه شوید تاثیر این خوراکی ها بر شما چگونه است.

شستن مداوم پوست از خروج ضایعت پوستی جلوگیری می کند:

شستن مداوم پوست موجب تحریک پوست می شود. در واقع شستن زیاد از حد و اسکراب زدن به پوست موجب جوش می شود. بهتر است که پوست خود را تنها دو بار در روز با یک صابون ملایم بشویید. پس از شستن پوست خود را با یک پد نرم خشک کنید.

با تخلیه کردن جوش ها، آن ها از بین می روند:

تخلیه جوش ها ممکن است که کمتر مورد توجه قرار بگیرد اما این کار باعث می شود که آن ها برای مدت طولانی تری بر روی پوست حضور داشته باشند. وقتی که شما جوش ها را می ترکانید در واقع باکتری ها را به روی پوست خود دعوت کرده اید. این باکتری ها موجب قرمزی پوست، تورم و حتی خارش می شوند.

آرایش کردن جوش ها را بدتر می کند:

نه لزوما. اما از محصولاتی استفاده کنید که ضد جوش یا حاوی ترکیباتی باشند که روزنه را مسدود نمی کنند.

منبع الو دکتر

راه های جالب برای رفع جوش سرسیاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ