غذاهایی که باعث آکنه می شوند

toranj
آکنه از جمله التهابات پوستی است که خانم ها و آقایان را درگیر خود می کند. در این مقاله می خوانید که چه مواد غذایی بر روی اکنه تاثیر گذار است باید کمتر در رژیم روزانه تان مصرف شوند و یا حتی حذف شوند.

به گزارش الودکتر: آکنه یک بیماری پوستی معمولی است که تقریبا 10٪ از جمعیت جهان  را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از عوامل به توسعه آکنه کمک می کنند از جمله تولید باکتری ها ، هورمون ها، منافذ مسدود شده و التهابات. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه همچنان بحث برانگیز است، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در رشد آکنه ایفا کند. این مقاله  غذاهایی را که می تواند باعث آکنه شود مرور کنید.

1– دانه های تصفیه شده و شکر

افراد مبتلا به آکنه تمایل به مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده بیشتری دارند نسبت به افرادی که کمتر آکنه دارند .

غذاهای غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از:

  • نان، کراکر، غلات یا دسر درست شده با آرد سفید
  • پاستا با آرد سفید
  • برنج سفید و رشته
  • نوشیدنی های شیرین
  • شیرینی ها مانند شربت افرا، عسل یا آگوا

یک مطالعه نشان داد افرادی که اغلب قند اضافی مصرف می کنند، 30٪ بیشتر ازآنها که مصرف شکر کمتری دارند، تحت حمله آکه قرار میگیرند، و همچنین که کسانی که به طور مرتب شیرینی ها و کیک ها را مصرف می کنند، 20٪ بیشتر در خطر آکنه ها هستند.

2- محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات ارتباطی بین محصولات لبنی و شدت آکنه در نوجوانان یافتند. دو مطالعه همچنین نشان دادند که بزرگسالان جوان که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می کردند، چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می بردند . با این حال، مطالعات انجام شده تا کنون با کیفیت بالا انجام نشده است. این تحقیق تا به امروز به طور عمده بر نوجوانان و جوانان متمرکز شده است و تنها نشان دهنده وابستگی بین شیر و آکنه است و نه رابطه علت و معلولی.

هنوز مشخص نیست که چطور شیر ممکن است به تشکیل آکنه کمک کند، اما چند نظریه پیشنهادی وجود دارد.

شناخته شده است که شیر باعث افزایش سطح انسولین می شود، مستقل از اثرات آن بر قند خون، که می تواند شدت آکنه را بدتر کند. شیر گاو همچنین حاوی آمینو اسیدهای است که باعث تولید بیشتر IGF-1 در کبد می شود که با توسعه آکنه مرتبط است .

گرچه این که چرا شیر آشامیدنی ممکن است آکنه را بدتر کند، مشخص نیست که آیا لبنیات نقش مستقیم دارد یا نه اما تحقیق بیشتر برای تعیین اینکه آیا یک مقدار خاص یا نوع لبنی وجود دارد که ممکن است آکنه را تشدید کند، مورد نیاز است.

3- فست فود

آکنه به شدت به خوردن غذاهای غربی پر کالری، کربوهیدرات چرب و تصفیه شده وابسته است. اقلام فست فود مانند برگرها، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای شور و شیرین، پایه رژیمی معمولی غربی هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند. یک مطالعه که بر روی بیش از 5،000 جوان و نوجوان چینی انجام شد  نشان می دهد که رژیم های غذایی پر چربی با 43٪ افزایش خطر ابتلا به آکنه همراه است. به طور منظم خوردن فست فود خطر آکنه را 17٪ افزایش داد.

مطالعه جداگانه ای از 2300 مرد ترکیه نشان داد که خوردن همبرگر یا سوسیس اغلب با افزایش 24٪  خطر آکنه همراه است. مشخص نیست که چرا خوردن غذاهای فست فود ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد، اما برخی محققان پیشنهاد می کنند که این ممکن است بر بیان ژن و تغییر سطح هورمون در راه توسعه ترویج آکنه کمک کند . با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که بیشتر تحقیقات در موردمواد غذایی آماده و آکنه اطلاعاتی را ارائه داده اند که نشانه وابستگی این دو به یکدیگر می باشد. این نوع تحقیق فقط الگوهای عادت غذایی و آکنه را نشان می دهد و اثبات نمی کند که غذای آماده باعث آکنه می شود. بنابراین، تحقیقات بیشتری لازم است.

4– غذاهای غنی از چربی های امگا 6

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 6، مانند رژیم غذایی معمولی غربی، با افزایش سطح التهاب و آکنه ارتباط دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم های غربی حاوی مقادیر زیادی از روغن های ذرت و سویا هستند که غنی از چربی های امگا 6 هستند و غذاهایی که حاوی چربی های امگا 3 هستند مانند ماهی و گردو در آنها بسیار کم است. این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا -6 و امگا 3 بدن را در حالت التهابی قرار می دهد که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند. برعکس، تکمیل رژیم غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است سطح التهاب را کاهش داده و بر کاهش شدت آکنه تاثیر به سزایی بگذارد. در حالی که ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 6 و آکنه قابل مشاهده بوده است مطالعات کنترل شده تصادفی بر روی این موضوع وجود نداشته و تحقیقات بیشتری لازم است.

5– شکلات

شکلات از دهه 1920 به عنوان عامل مضربرای  آکنه شناخته شده است، اما تا کنون هیچ توافقی حاصل نشده است.

چندین نظرسنجی غیر رسمی باعث شده است که نشان داده شود که خوردن شکلات با افزایش خطر ابتلا به آکنه ارتباط دارد، اما این به اندازه کافی برای اثبات این نکته کافی نیست که شکلات باعث آکنه می شود.یک مطالعه اخیر نشان داد که مردان مبتلا به آکنه که 25 گرم شکلات تلخ 99٪ را به طور روزانه مصرف کرده بودند پس از دو هفته تعداد آکنه هایشان را افزایش دادند.

منبع: الودکتر

بهترین روغن های گیاهی برای درمان آکنه را بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ