رابطه بین ویتامین دی و کلسترول

pegiu
ویتامین دی از جمله ویتامین های مورد نیاز بدن است که در سلامت بدن نقش مهمی را اجرا می کند.در ادامه این مطلب به رابطه ویتامین دی و کلسترول پرداخته شده است.

بررسی اجمالی

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نزدیک به یک سوم بزرگسالان آمریکایی دارای کلسترول بالا هستند. اما کمتر از نیمی از آنها در حال دریافت درمان پزشکی هستند که نیاز به کاهش میزان LDL یا کلسترول بد در خونشان دارند.

کلسترول خود چیز بدی نیست ،بدن شما کلسترول را تشکیل می دهد و آن را از طریق جریان خون شما جریان می دهد. اما برخی از اشکال کلسترول به عملکرد سالم بدن کمک می کند. یکی از انواع کلسترول، به نام LDL، شما را در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی قرار می دهد.

در این مطلب از الودکتر می خواهیم بدانیم  ارتباط بین “ویتامین آفتاب” و کلسترول چیست؟

ویتامین D چیست؟

ویتامین D اهداف زیادی در بدن دارد و شما می توانید آن را از منابع مختلف دریافت کنید. عملکرد اصلی ویتامینD در جذب کلسیم بدن شما است.

شما می توانید ویتامین D را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید و یا با خورشید، تا زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید. کرم های ضد آفتاب (مخصوصا SPF 8 یا بالاتر) جذب پوست ویتامین را مسدود می کنند.

در هر دو مورد، قبل از استفاده از ویتامین، چندین تغییر در بدن رخ می دهد. از آنجا، ویتامین D میتواند کمک کند به:

  • استخوان هایتان را سالم نگه دارد
  • بهبود عملکرد قلبی عروقی
  • ریه ها و راه های هوایی را سالم نگه دارد
  • تقویت عملکرد عضلانی
  • با عفونت بدن مبارزه می کند
  • محافظت در برابر سرطان

ویتامین D برای سلامتی شما ضروری است. هنگامی که شما به اندازه کافی دارای ویتامبن دی نیستید، کمبود دارید. این می تواند به استخوان های شکننده و همچنین ریکی در کودکان منجر شود. برخی از تحقیقات حتی به افسردگی، فشار خون بالا، سرطان، دیابت نوع 2، آسم و کلسترول بالا نیز ارتباط نشان داده است.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده ضروری دیگر در بدن انسان است. اما بیش از حد از آن می تواند بد باشد. دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL).

HDL معمولا به عنوان “خوب” کلسترول نامیده می شود و شما می خواهید میزان HDL را بیش از 60 میلی گرم در دسی لیتر حفظ کنید

. LDL، از سوی دیگر، به عنوان کلسترول “بد” شناخته شده است، که نوع کلسترول است که می تواند شریان های شما را لخته کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. شما باید سطح LDL خود را زیر 100 میلی گرم / دسیلی نگه دارید.

آیا ویتامین D باعث کاهش کلسترول می شود؟

مطالعات نشان می دهد که افرادی که سطح ویتامینD کمتری دارند دارای کلسترول بالا هستند، هرچند این رابطه “علت و معلول” را اثبات نمی کند.

یک مطالعه سال 2012 نشان داد که مکمل های ویتامین D دارای اثرات کاهش کلسترول است، حداقل در کوتاه مدت. در واقع، محققان دریافتند که مکمل ها در واقع با افزایش LDL همراه بودند.

با این حال، تحقیقات سال 2014 نشان می دهد که مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D با افزایش میزان کلسترول در زنان یائسه یا چاق مواجه است.

این حکم، بر اساس مؤسسات ملی بهداشت، این است که شواهد کافی برای تعیین رابطه بین مصرف ویتامین D و میزان کلسترول شما وجود ندارد. اما با توجه به مزایایی که ویتامین D برای آنهایی که از آن استفاده می کنند، هنوز استفاده از ویتامین D به عنوان بخشی از زندگی سالم شما وجود ندارد.

میزان ویتامین D

ویتامین D روزانه تا 1000 میکروگرم در روز لازم است.

غذا

برخی ازغذاها حاوی ویتامینD هستند. ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خاویاری منبع خوبی از ویتامین D طبیعی هستند. مقدار ویتامین D در محصولات لبنی و زرده تخم مرغ یافت می شود.

برخی از غلات به ویتامین D نیز غنی می شوند. برچسبهای غذایی خود را بررسی کنید تا میزان ویتامینD شما را قبل از استفاده از مکمل ها از طریق رژیم خود دریافت کنید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

اکثر افراد در معرض نور خورشید حداقل مقدار ویتامین D را دریافت می کنند. محققان پیشنهاد می کنند که 30 تا 50 دقیقه در خارج از منزل، سه بار در هفته برای جذب ویتامین دی لازم است. این کمی دشوار است، زیرا استفاده از کرم های ضد آفتاب به پوست می تواند از جذب ویتامین D به جریان خون جلوگیری کند.

با این حال، مدت زمان طولانی بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند به پوست شما آسیب برساند و موجب سرطان پوست و سایر عوارض جانبی شود. برای به دست آوردن ویتامین D بخشی از نور خورشید را بکار ببرید، اما بعد از یک ساعت، برای محافظت از آسیب پوست، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

مکمل

دو فرم اصلی مکمل ویتامینD وجود دارد. آنها D-2 و D-3 هستند. این مکمل ها اثرات بسیار مشابهی دارند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی یک یا دیگری هستند. قطره های مایع و کپسول های مستقل نیز می توانید خریداری کنید اگر بخواهید یک مکمل غذایی که حاوی تنها ویتامین D است را مصرف کنید

.

سایر مزایای بهداشتی

هر چه بیشتر در مورد ویتامین D بدانید، بیشتر از مزایای و ضرورت آن در یک شیوه زندگی سالم یاد می گیرید.

سایر شرایط بهداشتی که ممکن است از ویتامین D سود ببرند عبارتند از:

  •      بهداشت دهان و دندان
  •      پسوریازیس
  •      اوتیسم
  •      سرطانهای خاص
  •      بیماری کلیوی
  •      افسردگی بالینی
  •      بیماری های خود ایمنی
  •      آسم

علاوه بر این مزایا، ویتامین D باعث افزایش عملکرد ریه و ماهیچه می شود، به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و به سلامت استخوان کمک کند.

هشدارها

اگرچه عوارض جانبی منفی از ویتامین D بسیار نادر است، اما مطالعات موردی وجود دارد که در آن رخ داده است. ویتامین D ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی باید با احتیاط احتیاط کنند

فواید ویتامین B12 برای پوست و مو

.

منبع :الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ