5 معجزه چای سبز

toranj
چای سبز از جمله نوشیدنی های گرمی است که این روزها در بین افراد رژیمی بسیار پرطرفدار بوده است. خوب است در باره باقی تاثیرات شگفت انگیز چای سبز نیز بدانید و از آن در طول روز بیشتر مصرف کنید.

به گزارش الودکتر: چای سبز سالمترین نوشیدنی در این سیاره است. آن سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که اثرات قوی بر بدن دارند . این شامل بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای قابل توجه دیگر است. در ادامه 5 مزایای سلامت چای سبز که توسط مطالعات حمایت شده است آورده شده است.

1- چای سبز دارای ترکیبات بیولوژیکی است که سلامتی را بهبود می بخشد

بسیاری از ترکیبات گیاهی در برگ چای سبز با نوشیدن به بدن شما می رسند که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مهم است. چای غنی از پلی فنل است که اثراتی مانند کاهش التهاب و کمک می کند  به مبارزه با سرطان. چای سبز حدود 30 درصد از پلی فنل ها را از نظر وزن، از جمله مقادیر زیادی از کاتچین به نام اگکگ دارا است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی وبه ارائه مزایای دیگر می پردازند. این مواد موجود در چای سبز می توانند تشکیل رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهند، سلول ها و مولکول ها را از آسیب محافظت می کند. این رادیکال های آزاد نقش مهمی در پیری و انواع بیماری ها ایفا می کنند.

(EGCG (Epigallocatechin Gallate یکی از قوی ترین ترکیبات در چای سبز است. این مورد برای درمان بیماری های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و ممکن است یکی از دلایل اصلی مصرف چای سبز  خواص دارویی قوی آن باشد. چای سبز دارای مقدار کمی از مواد معدنی است که برای سلامتی مهم هستند. سعی کنید با نام تجاری با کیفیت بالا از چای سبز انتخاب کنید، زیرا برخی از مارک های با کیفیت پایین می توانند مقادیر بیش از حد فلوراید  داشته باشند. این گفته می شود، حتی اگر یک برند با نام تجاری با کیفیت پایین تر را انتخاب کنید،خطرات چای سبز می تواند به مراتب بیشتر از مزایای ان باشد.

2- ترکیبات چای سبز می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند و شما را باهوش تر کند

چای سبز مزایای بیشتری از بیدار نگه داشتن شما دارد، همچنین می تواند شما را هوشمندتر کند. عنصر فعال کلیدی کافئین است که محرک شناخته شده است. این کافئین به اندازه قهوه نیست، اما به اندازه کافی برای تولید یک پاسخ بدون ایجاد اثرات بد می باشد. آنچه که کافئین در مغز انجام می دهد اینست که یک  مهار کننده ی عصبی به نام آدنوزین را مسدود می کند. به این ترتیب، در واقع شلیک نورون ها و تمرکز انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. کافئین به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است و به طور مداوم منجر به بهبود در جنبه های مختلف عملکرد مغز، از جمله بهبود خلق و خوی، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می شود. با این حال، چای سبز حاوی موادی بیش از کافئین است. همچنین دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از مانع خون مغزی  می باشد.

 

L-theanine فعالیت GABA انتقال دهنده عصبی را افزایش می دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که کافئین و L-theanine می تواند اثرات سینرژیک داشته باشد. ترکیب این دو به ویژه در بهبود عملکرد مغز زیاد است. چای سبز به علت L-theanine و دوز کوچکی از کافئین می تواند به شما یک نوع خفیف و متفاوت از “انرژی” را نسبت به قهوه بدهد. بسیاری از مردم در مقایسه با قهوه، چای سبز را می خورند.

3- چای سبز باعث افزایش سوزاندن چربی و بهبود عملکرد فیزیکی می شود

اگر به لیست مکمل ها برایمکمل های چربی سوز نگاه می کنید احتمال این که چای سبز در آنجا باشد نیز زیاد است. این به این دلیل است که چای سبز باعث افزایش سوزاندن چربی و افزایش میزان متابولیسم در آزمایشات انسانی شده است. در یک مطالعه در 10 مرد سالم، چای سبز هزینه انرژی را 4 درصد افزایش داد . مطالعه دیگری نشان داد که اکسیداسیون چربی 17٪ افزایش یافته است، که نشان می دهد که چای سبز می تواند به طور انتخابی سوزاندن چربی را افزایش دهد. با این حال، برخی مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیسم را نشان نمی دهد، بنابراین اثرات ممکن است به فرد  وابسته باشد. کافئین خود را ثابت کرده است که برای بهبود عملکرد جسمی با جمع آوری اسید های چرب از بافت چربی و ساختن آنها برای استفاده به عنوان انرژی  قابل استفاده است. در دو مطالعه جداگانه بررسی، کافئین به طور متوسط ​​18 تا 19 درصد بهبود فعالیت فیزیکی را افزایش داده است.

4– چای سبز می تواند مغز شما را در دوران پیری محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را بهبود بخشد، بلکه ممکن است مغز شما را در سالخوردگی نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری های نورودنراتیو در انسان است و یکی از دلایل اصلی ابتلا به زوال عقل است. بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع نروژنرژنتیک است و شامل مرگ نورونهای تولید دوپامین در مغز است. مطالعات متعدد نشان می دهد که ترکیبات کاتچین در چای سبز می تواند اثرات محافظتی مختلفی بر روی نورون ها داشته باشد که به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

منبع: الودکتر

تاثیر چای سبز بر کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ