هلو و خاصیت ضد سرطانی

mahdie.mohtashami
در این مقاله از خواص هلو می گوییم. یکی از خواص هلو ضد سرطانی بودن آن است. در کنار این خاصیت دارای خواص دیگری می باشد که مفصل به شرح آن می پردازیم.

هلو از مبتلا شدن به انواع سرطان جلوگیری می کند

مثل بسیاری از میوه ها، هلو ها ترکیبات گیاهی مفید را ارائه می دهند که ممکن است برخی از محافظت در برابر سرطان های مختلف را ارائه دهد. به ویژه، پوست و گوشت هلو غنی از کاروتنوئید ها و اسید کافئیک است – دو نوع آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد سرطانی هستند تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی نیز نشان داده است که ترکیبات بذر هلو ممکن است رشد تومورهای پوستی غیر سرطانی را محدود کنند و از تبدیل شدن به سرطان جلوگیری کنند. به ذکر است که هلوهای پر از پلی فنل ها – یک دسته از آنتی اکسیدان ها نشان داده شده است که برای کاهش رشد و محدود کردن گسترش سلول های سرطانی در مطالعات لوله آزمایشگاهی می باشد.  پلی فنلهای هلو ممکن است توانایی کشتن سلول های سرطانی را نیز داشته باشند، بدون اینکه باعث آسیب به سلول های سالم شوند. در مطالعه ی یک حیوان، این پلی فنول ها به طور خاص در جلوگیری از ایجاد نوع خاصی از سرطان پستان از رشد و گسترش آن موثر بودند. محققان گزارش دادند که یک فرد باید روزانه حدود دو تا سه هلو را مصرف کند تا مقدار پلی فنول معادل آن را در این مطالعه مصرف کند. با این حال، مطالعات کمی در انسان انجام شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

هلو می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد

هلو ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد. هنگامی که بدن شما در معرض آلرژی قرار می گیرد، هیستامین ها یا مواد شیمیایی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن برای کمک به از بین بردن آلرژی در بدن لازم می باشد را آزاد می کند. هیستامین ها بخشی از سیستم دفاع بدن شما هستند و باعث علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه می شوند. تحقیقات نشان می دهد که هلو برای کاهش علائم آلرژی در بدن جلو آزاد شدن هیستامین در بدن را می گیرد.  علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره های هلو ممکن است مؤثر باشد و التهاب را که معمولا در واکنش های آلرژیک مشاهده می شود، محدود می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی ضروری است.

درمان دیابت

هلو به‌دلیل اینکه مقدار فیبر زیادی دارد، از سطح قند خون بسیار کاسته و از خطر ابتلا به دیابت نوع ۱، پیشگیری می‌کند. هلو همچنین دارای شاخص گلیسمی کم ۲۶ تا ۵۵ است و میوه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت به‌حساب می‌آید.

مفید در بارداری

هلو به‌دلیل وجود طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، برای زنان باردار مفید است. ویتامین C به رشد مناسب استخوان‌ها، دندان‌ها، پوست، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی جنین کمک می‌کند. همچنین در جذب آهن، به‌عنوان ماده معدنی بسیار مهمی در دوران بارداری، مؤثر است. فولات موجود در هلو در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از نقص لوله‌ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا (مهره‌شکاف) اثر می‌گذارد. در این بیماری، بیرون‌زدگی نخاع از حفره باز و بسته‌نشده در ستون فقرات نوزاد مشاهده می‌شود. در ضمن، پتاسیم از گرفتگی عضلات و خستگی عمومی که در دوران بارداری رایج هستند، پیشگیری می‌کند.

سم‌زدایی بدن

هلو برای پاک‌سازی و سم زدایی بدن مفید است و می‌تواند سموم مضر را از کبد و کلیه‌ها خارج کند. در تحقیقی مشخص شد، عصاره‌‌ی هلو می‌تواند اثرات محافظتی روی کبد داشته باشد و در درمان سمیت کبد ناشی از درمان‌های طولانی‌مدت بیماری‌هایی مانند میگرن، سل و دیابت مؤثر باشد. هلو در بیشتر کشورها، در تولید محصولات سم‌زدایی مانند انواع چای‌های سم‌زدا، کاربرد دارد.

ویژگی های ضدپیری

هلو سرشار از ماده معدنی روی است و این ماده، ویژگی‌های ضدپیری دارد. مصرف خوراکی‌های سرشار از روی، مانند هلو، تولید پادتن در بدن را افزایش می‌دهد و از صدمات سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌کاهد. همچنین با افزایش هورمون تستوسترون در بدن، فرایند پیری اندام‌های تولید مثل مردانه را به‌تأخیر می‌اندازد.

بهبود سلامت دندان و استخوان

فسفر و کلسیم موجود در هلو، به تقویت استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند و باعث حفظ یا بازسازی بافت‌های بدن می‌شود. همچنین فسفر می‌تواند از انواع بیماری های استخوانی مانند کلسیم‌زدایی که منجر به پوکی استخوان، به‌ویژه در زنان یائسه می‌شود، جلوگیری کند. مصرف خوراکی‌های حاوی هلو، مواد معدنی استخوان‌ها را احیاء کرده و استحکام آنها را حفظ می‌کند. محتوای ویتامین C هلو در کنار کلسیم می‌تواند نقش مهمی در حفظ قدرت استخوان‌ها و لثه‌ها داشته باشد و دندان‌ها را سالم نگه دارد.

انتخاب هلوی خوب

هنگام خرید هلو، یادتان باشد که هر چه هلو بوی شیرین‌تری داشته باشد، رسیده‌تر است. وقتی با انگشت، هلو را فشار مختصری بدهید و نرمی آن را حس کنید، هلو رسیده است.هلوهای سفت را هم می‌توان چند روز در هوای بیرون از یخچال نگه داشت تا برسند. اما وقتی آنها برسند و بدون مصرف باقی بمانند، به‌تدریج محتوای ویتامین‌ C خود را از دست می‌دهند.

 

از خواص عجیب هلو انجیری چه می دانید؟

خواص فوق العاده هلو که نمی دانستید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ