چهار نوع شیرین کننده طبیعی

toranj
شکر تصفیه شده مطمئنا مضراتی دارد که از بارزترین آنها اضافه وزن است. اما در طبیعت شیرین کننده های سازگار با بدن ما وجود دارد که بهتر است از آنها به جای شکر استفاده شود که در این مقاله معرفی میکنیم.

 به گزارش الودکتر: ترک شکر تصفیه شده می تواند سخت باشد. اما با توجه به اینکه شکر فوق العاده مضر می تواند باشد، قطعا ارزش تلاش دارد. خوشبختانه، چندین شیرین کننده در طبیعت وجود دارد که در واقع برای سلامتی شما مناسب است و می توانید به جای شکر از آنها استفاده کنید. آنها کالری کم هستند، دارای فروکتوز کم و طعم بسیار شیرین دارند. در اینجا چهار نوع شیرین کننده طبیعی که واقعا سالم هستند را به شما معرفی می کنیم.

استویا

استویا شیرین کننده بسیار کم کالری است. این عصاره از برگ گیاه Stevia rebaudiana استخراج شده است. این گیاه  قرن ها در آمریکای جنوبی برای شیرینی و اهداف دارویی رشد کرده و استفاده شده است. چند ترکیب شیرین در برگ های استویا یافت می شود. ترکیب های اصلی stevioside و rebaudioside A هستند. هر دوترکیب صدها بار شیرین تر از شکرو سالمتر از آن هستند. بنابراین، استویا بسیار شیرین است، اما تقریبا هیچ کالری ندارد.

علاوه بر این، چند مطالعات مبتنی بر انسان نشان می دهد استویا دارای مزایای سلامتی است. استویا می تواند فشار خون بالا را در افرادی که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد. با این حال، تاثیری روی فشار خون های نرمال ندارد و باعث کاهش یا افزایش آنها نمی شود. استویا نیز نشان داده است که سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را پایین می آورد.

مطالعات متعدد در موش صحرایی نشان می دهد که استویا می تواند حساسیت انسولین را بهبود بخشد، LDL کلسترول اکسید شده را کاهش دهد و پلاک را در شریان ها کاهش دهد . اگر شما نیاز به چیزی شیرین دارید، استویا ممکن است انتخاب سالمی برای شما باشد. با این حال، بسیاری از مردم به طرز چشمگیری از طعم استویا ناراضی هستند. عطر و طعم آنها بستگی به نام تجاری که انتخاب می کنید دارد. پس باید چند نوع را امتحان کنید تااستویای مورد علاقه خود را بیابید.

اریتیتول

اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده های کم کالری است. این یک نوع قند الکلی است که به طور طبیعی در میوه هایی خاص یافت می شود. با این حال،  پودر اریتیتول برای خرید که به احتمال زیاد از طریق یک فرآیند صنعتی ساخته می شود در بازار موجود است. این نوع قند حاوی 0.24 کالری در گرم و یا حدود 6 درصد از کالری در مقدار مساوی شکر است که 70 درصد شیرین است. اریتریتول قند خون و انسولین را افزایش نمی دهد و هیچ تاثیری بر لیپید های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید ندارد. از روده جذب بدن می شود اما در نهایت از کلیه ها بدون تغییردفع می شود. مطالعات نشان می دهد که اریتیتول بسیار امن است. با این حال، اگر شما در هر زمان بیش از حد مصرف کنید، می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کنید . اریتیتول بسیار شبیه قند است، اگر چه می تواند یک عطر خفیف نیز داشته باشد. هرچند اریتیتول به نظر نمی رسد که به نفع سلامت شما باشد، مطمئنا به نظر نمی رسد که به هیچ وجه مضر باشد و بهتر از سایر الکل های قندی است.

زایلیتول

Xylitol زایلیتون یک قند الکلی است که شیرینی شبیه شکر دراد. این قند حاوی 2.4 کالری در هر گرم یا حدود دو سوم کالری ارزش قند است. به نظر می رسد زایلیتول برای سلامت دندان ها، کاهش خطر حفره ها و فرسایش دندان ها مفید باشد. همچنین توانسته است تراکم استخوان را در موشها بهبود بخشد، و از جلوگیری از پوکی استخوان جلوگیری می کند. زایلیتون قند خون و سطح انسولین را افزایش نمی دهد. با این حال، می تواند عوارض گوارشی را در دوزهای بالا ایجاد کند. اگر شما یک سگ را در خانه داشته باشید، باید زایلیتول را از دسترس آن نگه دارید، زیرا این ماده برای سگ ها بسیار سمی است .

شربت Yacon

شربت Yacon یکی دیگر از شیرین کننده های منحصر به فرد است. این شیرینی از گیاه Yacon گرفته شده است که گیاه بومی  در آمریکای جنوبی است. این شیرین کننده اخیرا به عنوان مکمل کاهش وزن شناخته شده است. یک مطالعه نشان داد که باعث کاهش وزن قابل توجه  در زنان با وزن بیش از حد می شود. این در فروکتولوگوساکارید ها بسیار زیاد است، که به عنوان فیبرهای محلول که باکتری های خوب در روده را تغذیه می کنند دیده می شود.

شربت Yacon می تواند در برابر یبوست به شما کمک کند و دارای فیبر های مختلفی است. هر چند وقت یکبار این شربت را بخورید زیرا مصرف زیاد آن ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

چرا باید شکر را حذف کرد؟

با این حال، اثرات مضر شکر به طور کامل به افراد بستگی دارد. اکثر مطالعات انجام شده در افرادی هستند که قبلا غذای کربوهیدرات بالا و غذای غربی مصرف می کنند. برای این افراد، به ویژه کسانی که دارای اضافه وزن و / یا انسولین مقاوم هستند، مقادیر زیادی از قند مضر هستند. علاوه بر این، گروه های دیگری از افراد وجود دارند که ممکن است بخواهند به طور کامل شیرین کننده شکر را حذف کنند. این شامل معتادان به مواد غذایی، مصرف کنندگان نوشیدنی و افرادی هستند که در رژیم غذایی کم کربوهیدرات به سر می برند.

منبع: الودکتر

شیرین کننده های مصنوعی از قند خطرناک ترند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ